The purpose of this study is to determine the factors affecting individuals' satisfaction with educational services in Türkiye with the Partial Proportional Odds Model, using the micro data sets of the Life Satisfaction Survey conducted by the Turkish Statistical Institute in 2021. When the model results are examined, it is seen that the variables of age, marital status, education level, health satisfaction, religious belief pressure, and household monthly income are significant. According to the study, 53.5% of individuals aged 24 and under are very satisfied/satisfied with the education services, while 27.6% are dissatisfied/very dissatisfied with the education services. In addition, it was determined in the study that 54.1% of women were very satisfied/satisfied with the education services, while 56.3% of men were very satisfied/satisfied with the education services. As a result of the study, it was concluded that as individuals get older, the probability of being satisfied with educational services decreases. According to the study, married people are more likely to be satisfied with educational services than single people. In addition, it was determined in the study that as individuals' income levels increase, the probability of being satisfied with educational services decreases.
Bu çalışmanın amacı, Türkiye İstatistik Kurumu tarafından 2021 yılında yapılmış olan Yaşam Memnuniyeti Araştırması’nın mikro veri setlerinden yararlanılarak Kısmi Orantılı Olasılık Modeli ile Türkiye’de bireylerin eğitim hizmetlerinden memnuniyetini etkileyen faktörleri belirlemektir. Model sonuçları incelendiğinde yaş, medeni durum, eğitim düzeyi, sağlık memnuniyeti, dini inanç baskısı, hane aylık geliri değişkenlerinin anlamlı olduğu görülmektedir. Çalışmaya göre 24 ve altı yaş aralığında yer alan bireylerin %53,5’i eğitim hizmetlerinden çok memnun/memnun iken, %27,6’sı eğitim hizmetlerinden memnun değil/hiç memnun değildir. Ayrıca çalışmada kadınların %54,1’inin eğitim hizmetlerinden çok memnun/memnun olduğu, erkeklerin ise %56,3’ünün eğitim hizmetlerinden çok memnun/memnun olduğu tespit edilmiştir. Çalışmanın sonucunda bireylerin yaşları arttıkça eğitim hizmetlerinden memnun olma olasılığının azaldığı sonucuna ulaşılmıştır. Çalışmaya göre evlilerin bekârlara göre eğitim hizmetlerinden memnun olma olasılığı daha fazladır. Ayrıca çalışmada bireylerin gelir düzeyleri arttıkça eğitim hizmetlerinden memnun olma olasılığının azaldığı tespit edilmiştir.
Kıymetli Hocam, Doktora tez danışmanım Prof. Dr. Ömer ALKAN’a teşekkürlerimi sunuyorum.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Regional Economy |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | January 8, 2025 |
Publication Date | January 8, 2025 |
Submission Date | July 3, 2024 |
Acceptance Date | October 22, 2024 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 39 Issue: 1 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License