Digital reality technologies are leading technological changes in cultural heritage, eliminating geographical and economic barriers to accessing cultural and artistic assets. The user experience of developed applications directly affects society's adoption of these technologies. A systematic review of research on user behaviors and experiences regarding digital reality applications in cultural heritage is essential for the field's development. This review enables the analysis of prominent topics, scientific productivity, impact and collaborations. This study reviews research focusing on user experience in digital reality technologies applications in cultural heritage between 1999-2024 using bibliometric methods. The results show a significant increase in studies between 2013-2017, followed by a relative slowdown during 2018-2021, with renewed momentum from 2022. The analysis reveals that the number of cultural assets in countries' UNESCO World Heritage List does not determine academic productivity in this field. The field demonstrates a multidisciplinary structure, with contributions from engineering, computer science, humanities, tourism, culture and art, indicating that the user experience dimension of digital reality technologies in cultural heritage continues to develop as a dynamic research area with a multidisciplinary approach.
Digital reality technologies Cultural heritage User experience Resesarch trends Technology adaptation
Bu çalışmada, 1999-2024 yılları arasında dijital gerçeklik teknolojilerinin kültürel miras alanındaki uygulamalarında kullanıcı deneyimine odaklanan araştırmalar bibliyometrik yöntem ile incelenmiştir. Elde edilen bulgulara göre, dijital gerçeklik teknolojilerinin kültürel miras alanındaki uygulamalarında kullanıcı deneyimine yönelik çalışmalar özellikle 2013-2017 yılları arasında önemli bir artış göstermiştir. Her ne kadar 2018-2021 döneminde yayın sayılarında görece bir yavaşlama gözlense de 2022 yılı itibariyle alandaki bilimsel üretkenlik yeniden ivme kazanmıştır. Bununla birlikte, analiz sonuçları ülkelerin UNESCO Dünya Mirası Listesi'ndeki kültürel varlık sayılarının, bu alandaki akademik üretkenlik üzerinde belirleyici bir faktör olmadığını göstermiştir. Ayrıca, çalışma alanının disipliner yapısı incelendiğinde mühendislik, bilgisayar bilimleri, beşeri bilimler, kültür ve sanat gibi birçok farklı disiplin bu alana katkı sağlamıştır. Bu durum, kültürel miras bağlamında dijital gerçeklik teknolojilerinin kullanıcı deneyimi boyutunun, multidisipliner bir yaklaşımla ele alındığını ve dinamik bir araştırma alanı olarak gelişimini sürdürdüğünü ortaya koymaktadır.
Dijital Gerçeklik Teknolojileri Kültürel Miras Kullanıcı Deneyimi Araştırma Trendleri Teknoloji Uyarlaması
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Artificial Reality |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | October 13, 2025 |
Publication Date | October 14, 2025 |
Submission Date | January 31, 2025 |
Acceptance Date | July 22, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 39 Issue: 4 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License