Flag states must issue their maritime investigation reports
in accordance with the International Maritime Organisation (IMO) circulars with
the inclusion of ‘lessons learned’ items from occurring accidents or incidents.
To identify the root cause of an event, therefore to include ‘lessons learned
information’ from reports, there must be enough detail of information about the
investigated event presented in reports. The information included in reports
may help identifying the procedural deficiencies or technical challenges. Considering
the Man-Over-Board (MOB) events as a sub group of maritime accident
investigations, authors systematically reviewed over 100 reports containing MOB
events in this study. Reviewed reports indicated major differences in formats
as well as level and type of information.
In this study, a systematic methodology for reviewing and
reporting the overall information retrieved from maritime accident reports is
presented. To cover all information from reviewed reports, 113 information
items are identified. An associated standard form is developed for use in
extracting information from all investigation reports. Enabling the data
collected systematically from reports, issued by the world maritime accident
reporting states and agencies, and successively populated into a database for
overall analysis, this form is called “Maritime MOB Events Investigation Form
(MEI Form)”. This paper presents the content of the MEI Form and demonstrates
the methodology of use for retrieving, formatting and analysing the information
from the MOB investigation reports using case examples. Benefits of collecting
this data in a structured execution methodology as part of the BIG DATA project
is shown.
Maritime Accident Investigation Casualty Investigation Code Man Over Board (MOB) Lessons Learned Big Data Database Data Format Report Forms
Bayrak devletleri, deniz kazaları inceleme raporlarını Uluslararası
Denizcilik Örgütü (IMO) genelgelerine uygun olarak ve kaza veya olaylardan
öğrenilen dersleri içerecek şekilde yayınlamak zorundadırlar. Bir olayın kök
sebebinin tanımlamak için ve bu nedenle raporlardan "Çıkartılan Dersler"
dâhil edebilmesi için, sunulan raporlarda araştırılan olay ile ilgili yeterli
bilgi detayı olması gereklidir. Raporlarda yer alan bilgiler olay esnasında
yapılan işlemlerdeki eksikliklerin veya oluşan teknik zorlukların
belirlenmesine yardımcı olabilir. Bu çalışmada, Denize Adam Düşmesi (DAD)
olayları deniz kazaları araştırmasının bir alt grubu olarak değerlendirilmiş ve
DAD olaylarını içeren 100'den fazla rapor sistematik olarak gözden
geçirilmiştir. İncelenen raporlarda, format ve bilgilerin yanı sıra bilgi içeriklerinde
de önemli farklılıkların olduğunu tespit edilmiştir.
Bu çalışmada, deniz kazaları raporlarından elde edilen genel bilgilerin
gözden geçirilmesi ve raporlanması için sistematik bir yöntem sunulmuştur.
İncelenen raporlardaki tüm bilgileri kapsayacak şekilde 113 bilgi maddesi
tanımlanmıştır. Tüm araştırma raporlarından bilgi çıkarmada kullanmak amacıyla
bir standart form oluşturulmuştur. Dünyada deniz kazalarını rapor eden
devletler ve ajanslar tarafından yayınlanan ve genel analiz için bir veri tabanına
yerleştirilen raporlardan sistematik olarak toplanan verilerin sağlanması için
kullanılacak olan bu form “Denizcilik DAD Olayları İnceleme Formu (DAD Form
veya MEI Form)” olarak adlandırılmıştır. Bu çalışmada DAD Formunun içeriği
tanımlanmış, oluşturulan bu formlar kullanılarak araştırma raporlarından bilgi
derlenmesi, formatlanması ve analiz edilmesi amacıyla olay örnekleri ile
birlikte sistematik kaza inceleme yöntemi gösterilmiştir.
Deniz kazaları İnceleme Kaza İnceleme Yönetmeliği Denize Adam Düşmesi Öğrenilen Dersler Veri Formatlanması Rapor Formatı
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 17, 2019 |
Submission Date | November 4, 2019 |
Acceptance Date | December 16, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 5 Issue: 2 |