The propulsion system and its components need to be thoroughly analyzed and optimized for marine vessels to operate as efficiently as possible in applications where new builds or retrofitting are performed. Gearboxes, bearings, and other transmission equipment in the component of the power transmission from ship engine, which is the primary source of propulsion for most marine vessels, to propeller cause a variety of losses. To maximize propulsive efficiency, propeller selection should be performed precisely on the basis of ship type, operation mode, and area. Propulsion efficiency, fuel consumption, robustness, reliability, emissions, vibration, cavitation, complexity and cost are investigated in both conventional propellers and cutting-edge technology in propeller systems. This study will guide academicians, experts, and sector stakeholders in determining which propeller type will be more efficient for marine vessels since propulsion efficiency is critical for the sustainability of maritime transportation.
Sevk sistemi ve bileşenlerinin, yeni inşaların veya güçlendirmenin gerçekleştirildiği uygulamalarda deniz taşıtlarının mümkün olduğunca verimli çalışması için kapsamlı bir şekilde analiz edilmesi ve optimize edilmesi gerekir. Çoğu deniz taşıtının ana itme kaynağı olan gemi makinelerinden pervaneye güç aktarımı bileşenindeki dişli kutuları, yataklar ve diğer aktarma ekipmanları çeşitli kayıplara neden olmaktadır. Sevk verimini en üst düzeye çıkarmak için pervane seçimi tam olarak gemi tipine, operasyon moduna ve alana göre yapılmalıdır. Pervane verimliliği, yakıt tüketimi, sağlamlık, güvenilirlik, emisyonlar, titreşim, kavitasyon, karmaşıklık ve maliyetler hem geleneksel pervanelerde hem de en son teknoloji pervane sistemlerinde incelenmektedir. Bu çalışma, deniz taşımacılığının sürdürülebilirliği için itme verimliliği kritik öneme sahip olduğundan, akademisyenlere, uzmanlara ve sektör paydaşlarına deniz taşıtları için hangi pervane tipinin daha verimli olacağını belirlemede yol gösterici olacaktır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Ship Manoeuvring and Control, Naval Architecture, Ocean Engineering |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | August 1, 2023 |
Publication Date | December 1, 2023 |
Submission Date | April 4, 2023 |
Acceptance Date | July 17, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 9 Issue: 2 |