Research Article
BibTex RIS Cite

TÜRKÇE DERSİNDE YAZIN EĞİTİMİ SÜRECİNDE KURAMLARDAN YARARLANMA

Year 2015, Volume: 5 Issue: 10, 131 - 149, 10.07.2015

Abstract

Bu çalışmada, ortaokuldaki Türkçe
derslerinde temeli atılan yazın eğitiminde yazın kuramlarından yararlanılması
gerektiğine dikkat çekmek amaçlanmıştır. Türkçe derslerinde yazın metinlerinden
sıklıkla yararlanılmaktadır. Yazınsal metinleri okuma ve anlamlandırma özel bir
çaba gerektiren bir alandır. Öğrencilerde okuma alışkanlığı ve zevkinin
gelişmesi, seçilen metinlerin niteliği kadar, metinlerin nasıl işlendiği ile de
ilgilidir. Yazın metinlerinin içerdiği zenginliklerin ortaya konulmasında en
büyük görev öğretmene düşmektedir. Bu çerçevede yazın eğitiminin Türkçe eğitimi
süreci içerisindeki yeri ve önemi ile kuramsal boyutu hakkındaki düşüncelerin
aktarılmasının ardından yazın kuramlarına ilişkin temel bilgilere yer verilmiş
ve yazın kuramlarının yazın eğitimine katkılarına değinilmeye çalışılmıştır.
Temel amaç, Türkçe öğretiminin amaçları doğrultusunda ve kuramsal bilgilere
dayandırılarak yapılacak bir yazın eğitiminin öğretim sürecine katacağı
zenginliklerin betimlenmesidir. Bu çalışma ile Türkçe öğretmenlerinin lisans
öğrenimleri süresince yazın kuramlarına ilişkin yeterli bir donanımla
yetiştirilmeleri gerektiği düşüncesi ortaya konulmuştur.

References

  • Aristoteles, Poetika, Çev. İsmail Tunalı, İstanbul, Remzi Kitabevi, 2010.
  • Göktürk, Akşit, Sözün Ötesi, 3. bs., İstanbul, Yapı Kredi Yayınları, 2002.
  • ---------------, Okuma Uğraşı, 3.bs., İstanbul, İnkılap Kitabevi, 1988.
  • Günay, Doğan, Metin Bilgisi, İstanbul, Multilingual Yayınevi, 2006.
  • Iser, Wolfgang, “Metinlerin Çağrısal Yapısı”, Çev. Şârâ Sayın, Bağlam, Sayı 1, İstanbul Üniversitesi Yabancı Diller Yüksekokulu Almanca Bölümü Dergisi, 1979, s.139-162.
  • İpşiroğlu, Zehra, Eleştirinin Eleştirisi, İstanbul, Cem Yayınevi, 1992.
  • Kavcar, Cahit, Edebiyat ve Eğitim, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları, 1994.
  • Kuçuradi, İoanna, Sanata Felsefeyle Bakmak, Ankara, Ayraç Yayınevi, 1997.
  • MEB, İlköğretim Okulları Türkçe Programı ve Kılavuzu, Milli Eğitim Bakanlığı Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı, Ankara, Devlet Kitapları Müdürlüğü Basımevi, 2004.
  • Moran, Berna, Edebiyat Kuramları ve Eleştiri, İstanbul, Cem Yayınevi, 1994.
  • Özbek, Yılmaz, Postmodernizm ve Alımlama Estetiği, Konya, Çizgi Kitabevi, 2005.
  • Özdemir, Emin, Eleştirel Okuma, 2. bs., Ankara, Ümit Yayıncılık, 1997.
  • Platon, Devlet I-II, Çev. Azra Erhat, Samim Sinanoğlu, Suat Sinanoğlu, Cumhuriyet Gazetesi Dünya Klasikleri Dizisi, 1998.
  • Sever, Sedat, Çocuk ve Edebiyat, Ankara, Kök Yayıncılık, 2003.
  • Silahsızoğlu, Emel, İstanbul İli Örneğinde Türkçe Öğretmenlerinin Yazın Kuramlarına İlişkin Görüşleri, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Doktora Tezi, İstanbul, 2011.
  • Uçan, Hilmi, “Edebiyat Eğitimi, Estetik Bir Hazzın Edinimi, Okumanın Alışkanlığa Dönüştürülmesi ve Yazınsal Kuramlar”, Milli Eğitim Dergisi, Edebiyat Eğitimi ve Öğretimi Özel Sayısı, Sayı 169, Ankara, 2006, s. 25-41.
Year 2015, Volume: 5 Issue: 10, 131 - 149, 10.07.2015

Abstract

References

  • Aristoteles, Poetika, Çev. İsmail Tunalı, İstanbul, Remzi Kitabevi, 2010.
  • Göktürk, Akşit, Sözün Ötesi, 3. bs., İstanbul, Yapı Kredi Yayınları, 2002.
  • ---------------, Okuma Uğraşı, 3.bs., İstanbul, İnkılap Kitabevi, 1988.
  • Günay, Doğan, Metin Bilgisi, İstanbul, Multilingual Yayınevi, 2006.
  • Iser, Wolfgang, “Metinlerin Çağrısal Yapısı”, Çev. Şârâ Sayın, Bağlam, Sayı 1, İstanbul Üniversitesi Yabancı Diller Yüksekokulu Almanca Bölümü Dergisi, 1979, s.139-162.
  • İpşiroğlu, Zehra, Eleştirinin Eleştirisi, İstanbul, Cem Yayınevi, 1992.
  • Kavcar, Cahit, Edebiyat ve Eğitim, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları, 1994.
  • Kuçuradi, İoanna, Sanata Felsefeyle Bakmak, Ankara, Ayraç Yayınevi, 1997.
  • MEB, İlköğretim Okulları Türkçe Programı ve Kılavuzu, Milli Eğitim Bakanlığı Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı, Ankara, Devlet Kitapları Müdürlüğü Basımevi, 2004.
  • Moran, Berna, Edebiyat Kuramları ve Eleştiri, İstanbul, Cem Yayınevi, 1994.
  • Özbek, Yılmaz, Postmodernizm ve Alımlama Estetiği, Konya, Çizgi Kitabevi, 2005.
  • Özdemir, Emin, Eleştirel Okuma, 2. bs., Ankara, Ümit Yayıncılık, 1997.
  • Platon, Devlet I-II, Çev. Azra Erhat, Samim Sinanoğlu, Suat Sinanoğlu, Cumhuriyet Gazetesi Dünya Klasikleri Dizisi, 1998.
  • Sever, Sedat, Çocuk ve Edebiyat, Ankara, Kök Yayıncılık, 2003.
  • Silahsızoğlu, Emel, İstanbul İli Örneğinde Türkçe Öğretmenlerinin Yazın Kuramlarına İlişkin Görüşleri, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Doktora Tezi, İstanbul, 2011.
  • Uçan, Hilmi, “Edebiyat Eğitimi, Estetik Bir Hazzın Edinimi, Okumanın Alışkanlığa Dönüştürülmesi ve Yazınsal Kuramlar”, Milli Eğitim Dergisi, Edebiyat Eğitimi ve Öğretimi Özel Sayısı, Sayı 169, Ankara, 2006, s. 25-41.
There are 16 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Emel Silahsızoğlu

Publication Date July 10, 2015
Submission Date January 10, 2015
Published in Issue Year 2015 Volume: 5 Issue: 10

Cite

APA Silahsızoğlu, E. (2015). TÜRKÇE DERSİNDE YAZIN EĞİTİMİ SÜRECİNDE KURAMLARDAN YARARLANMA. Trakya Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 5(10), 131-149.