The aim of this study is to determine secondary school students’ views regarding the mathematical modeling method and classroom practices of this method. Case study design, being one of qualitative research designs, was used in this study. The study was conducted with eight secondary school students who were selected among the classrooms in which mathematical modeling tasks were performed. The semistructured interview form was used as the data collection tool. Content analysis was used in analyzing the data. At the end of the study, the students stated that the mathematical modeling problems presented by the preservice teachers were more comprehensible, interesting and challenging compared to the mathematical problems that they had encountered before in the courses. Furthermore, they stated that they realized the function of mathematical concepts in real world in mathematical modeling problems; that they were able to represent a real world situation via mathematical equations and formulas; that the group study was very useful; and that they found it positive to feature such problems in the courses
Bu çalışmanın amacı, ortaöğretim öğrencilerinin matematiksel modelleme yöntemine ve bu yöntemin sınıf içi uygulamalarına yönelik görüşlerinin tespit edilmesidir. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması deseni kullanılmıştır. Çalışma matematiksel modelleme etkinliklerinin uygulandığı sınıflardan seçilen sekiz ortaöğretim öğrencisi ile yapılmıştır. Veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Verilerin analizinde içerik analizi kullanılmıştır. Çalışma sonucunda öğrenciler öğretmen adaylarının sunmuş olduğu matematiksel modelleme problemlerinin derslerinde önceden karşılaştıkları matematiksel problemlere göre daha kavratıcı, ilgi çekici ve düşündürücü olduğunu belirtmişlerdir. Ayrıca matematiksel modelleme problemlerinde matematiksel kavramların günlük hayatta ne işe yaradığını gördüklerini, günlük hayattaki bir durumu matematiksel denklem ve formüllerle gösterebildiklerini, grup çalışmasının çok faydalı olduğunu ve derslerinde bu tür problemlere yer verilmesini olumlu bulduklarını belirtmişlerdir
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 4 Issue: 1 |