BibTex RIS Cite

-

Year 2014, Volume: 4 Issue: 1, 129 - 138, 01.03.2014

Abstract

In this study, a material was formed to support the learning process in a class. For this purpose a Facebook group was set up for the “Management Information Systems for Schools” lesson which is a common course at Sakarya University. In this group, course-related information-document shared, announcements were made and mutual correspondence was provided to solve the students’ problems for 8 weeks. After 8 weeks, 23 students selected on the basis of voluntary from 161studentstaking the course and their opinion were collected with a semi-structured interviews on effectiveness of the Facebook group in training. The obtained data was analyzed with the content analysis and themes were developed as a result of this analysis. The encoding method used in the creation process of the themes and codes that may be brought together under the same title created six themes. With six themes it is found that Facebook group is useful in terms of usability, its contribution to group work, follow-up of announcements, to access more and more people and other factors but also there are some limitations of the group in terms of the courses students took

References

  • arası iletişimin arttığı bulgusuyla örtüşmektedir. Grup çalışmalarında ise öğrenciler kendi aralarındaki
  • işbirliğini kurulan grubu örnek alarak ve kendilerine ait ödev grupları oluşturarak geliştirdikleri
  • görülmektedir. Araştırmaya katılan öğrenciler ayrıca Facebook grubunun kişilerin benliğinin ortaya
  • çıkmasını sağladığını ve öğretim elemanı ile iletişim kurmalarına yardımcı olduğunu
  • düşünmektedirler. Facebook yüzyüze iletişim kaygısı yaşayan öğrenciler için ise alternatif bir iletişim
  • yolu sunmaktadır. Bu bulgu konu ile ilgili yapılan benzer araştırmaların bulgularıyla tutarlılık
  • göstermektedir. (Sheeks ve Birchmeier, 2006; Kraut ve diğerleri, 2002; Baltacı, İşleyen ve Özdemir,
  • 2012; Öztürk ve Akgün, 2012). Bunun dışında dersi veren öğretim elemanı için Facebook grubunun, ulaşılması gereken
  • öğrencilere en fazla iki gün içerisinde ulaşılması, yapılan duyuruların hemen görülmesi ve yayılması,
  • öğrencilerin bir sonraki dersten önce yapılan duyuru ile ilgili sorunlarını paylaşması ve bu sorunların
  • hemen çözülmesi ile büyük kolaylıklar sağladığı görülmektedir.Araştırmada ayrıca Facebook
  • grubunun bazı sınırlılıklarının olduğu sonucuna varılmıştır. Bunlar arasında özellikle Facebook’un
  • bağımlılık oluşturması ve öğrencilerin ders çalışmak yerine Facebook’ta vakit geçirme eğilimleri
  • dikkat çekmektedir. Görüldüğü gibi Facebook, birçok katkının yanında bazı sınırlılıklar da getirmektedir. Bu
  • durumu aşmak için Facebook kullanımından önce öğrencilere karşılaşabilecekleri olumsuzluklara
  • karşın alınacak önlemler konusunda eğitim verilmelidir. Özellikle Facebook’u bilinçli kullanma ve
  • zaman yönetimi konularında öğrencilerin yönlendirilmesi gerektiği düşünülmektedir.
  • Bunun dışında bazı öğrencilerin internet bağlantısı olmayabileceği ya da Facebook kullanmak
  • istemeyebilecekleri göz önünde bulundurulmalı ve e-mail ya da üniversite haberleşme sistemi gibi
  • alternatif iletişim yolları da eşzamanlı olarak kullanılmalıdır.
  • Baltacı, H. Ş., İşleyen F. ve Özdemir, S. (2012).Eğitim fakültesi öğrencilerinin romantik ilişki durumları ve sosyal ağ kullanımlarına göre etkileşim kaygısı ve sosyal destek algılarının incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 25-36.
  • Baran, B. (2010). Facebook as a formal instructional environment. British Journal of Educational Technology, 41(6), 146-149.
  • Boyd, D.,ve Ellison, N. (2007). Social network sites: definition, history, and scholarship. Engineering Management Review, 38(3).
  • Genç, Z (2010). Web 2.0yeniliklerinin eğitimde kullanımı: Bir Facebook eğitim uygulama örneği. Akademik Bilişim’10 - XII. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri. Muğla Üniversitesi.
  • Gonzales, L. ve Vodicka, D. (2010). Top ten internet resources for educators. Leadership,32-37.
  • Göker, G., Demir, M. ve Doğan, A. (2010).Ağ toplumunda sosyalleşme ve paylaşım: Facebook üzerine ampirik bir araştırma.e-Journal of New World Sciences Academy, 5(2).
  • Gülbahar, Y., Kalelioğlu, F. ve Madran, O. (2010). Sosyal ağların eğitim amaçlı kullanımı. XV. Türkiye'de İnternet Konferansı.İstanbul Teknik Üniversitesi, İstanbul
  • İşman, A. ve Hamutoğlu, B. (2013).Sosyal ağların eğitim-öğretim sürecinde kullanılması ile ilgili karma öğrenme öğrencilerinin görüşleri: Sakarya Üniversitesi örneği. International Journal of New Trends in Arts, Sports &Science Education 2(3).
  • Kabilan, M. K.,Norlida, A, ve Abidin J. Z. M.(2010). Facebook: An online environment for learning of English in institutions of higher education?. Internet and Higher Education, 13, 179-187
  • Kalafat, Ö. ve Göktaş, Y. (2011). Sosyal ağların yükseköğretimde kullanımı: Gümüşhane Üniversitesi, Facebook örneği.5th International Computer & Instructional Technologies Symposium, Fırat University, Elazığ- Turkey
  • Karademir, T. ve Alper, A. (2011). Öğrenme ortamı olarak sosyal ağlarda bulunması gereken standartlar. 5th International Computer&Instructional Technologies Symposium, Fırat University, Elazığ.
  • Karaman, S., Yıldırım, S. ve Kaban, A. (2008). Öğrenme 2.0 yaygınlaşıyor: Web 2.0 uygulamalarının eğitimde kullanımına ilişkin araştırmalar ve sonuçları. XIII. Türkiye’de İnternet Konferansı Bildirileri. Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara
  • Keleş, E. ve Demirel, P. (2011).Bir sosyal ağ olarak facebook’unformal eğitimde kullanımı 5th International Computer & Instructional Technologies Symposium, Fırat University, Elazığ.
  • Kobak, K. & Biçer, S. (2008). Facebook sosyal paylaşım sitesinin kullanım nedenleri,8th İnternational EducationTechnology Conference, 567-571.
  • Kraut, R., Patterson, M., Lundmark, V., Kiesler, S., Mukhopadhyay, T. & Scherlis, W. (2002). Internet paradox: A social technology that reduces social involvement and psychological well being? Journal of Social,, 58 (1), 49-74.
  • Kutup, N. (2010). İnternet ve sanat, yeni medya ve net.art.Akademik Bilişim’10 - XII. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri. Muğla Üniversitesi
  • Kwon, O. and Wen, Y. (2010). An empirical study of the factors affecting social network service use. Computers in Human Behavior, 26 (2), 254-263
  • Lim, T. (2010). The use of Facebook for online discussions among distance learners. Turkish Online Journal of Distance Education-TOJDE.11(4).
  • Madge, C., Meek, J., Wellens, J. and Hooley, T. (2009). Facebook, social integration and informal learning at University: 'It is more for socialising and talking to friends about work than for actually doing work'. Learning, Media and Technology. 34(2), 141-155
  • Mazman, S. G. (2009). Sosyal ağların benimsenme süreci ve eğitsel bağlamda kullanımı.Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü: Ankara
  • Muñoz, C. L. ve Towner, T. L. (2009). Opening Facebook: How to use Facebook in the college classroom‟. Society For Information Technology And Teacher Education Conference, Charleston.
  • Nielsen, J. (2009). Social networking on intranets. 5 Aralık 2013 tarihinde http://www.nngroup.com/ articles /social-networking-on-intranets/ adresinden alınmıştır.
  • Özmen, F., Aküzüm, C., Sünkür, M. ve Baysal, N. (2011). Sosyal ağ sitelerinin eğitsel ortamlardaki işlevselliği. 6th International Advanced Technologies Symposium (IATS’11), Elazığ, Turkey
  • Öztürk, M ve Akgün, Ö. E. (2012). Üniversite öğrencilerinin sosyal paylaşım sitelerini kullanma amaçları, bu sitelerin olumlu-olumsuz etkileri ve eğitimlerinde kullanılması ile ilgili görüşleri. Sakarya University Journal of Education, 2(3), 49-67.
  • Roblyer, M. D.,McDaniel, M., Webb, M., Herman, J., & Vince Witty, J. (2010). Findings on Facebook in higher education: A comparison of college faculty and student uses and perceptions of social networking sites. Internet and HigherEducation 13, 134-140. Selwyn, N. (2009). Faceworking: Exploring students' education‐relateduse of Facebook. Learning, Media and Technology, 34(2), 157-174.
  • Sheeks, M. & Birchmeier, Z. (2007). Shyness, sociability, and the use of computer-mediated communication in relationship development. Cyber Psychology & Behavior, 10 (1), 64–70.
  • Smith,F. (2009). How to use social-networking technology for learning. 5 Aralık 2013 tarihinde http://www.edutopia.org/social-networking-how-to adresinden alınmıştır.
  • Şener, G. (2009).Türkiye’de Facebook kullanımı araştırması. XIV. Türkiye'de İnternet Konferansı. İstanbul.
  • Tiryakioğlu, F. ve Erzurum, F. (2011). Bir eğitim aracı olarak ağların kullanımı. 2nd International Conference on New Trends in Education and Their Implications. Antalya Url1: Facebook. 09.11.2013 tarihinde http://tr.wikipedia.org/wiki/Facebook adresinden erişilmiştir.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (8. Baskı). Ankara: Seçkin Yayınları
  • Yu Y. A., Stella, T. W., Doug, V. & Kwok, C.W. (2012). Can learning be virtually boosted? An investigation of online social networking impacts. Computers & Education. Computers & Education, 55(4),1494-1503.

Sosyal Ağlardan Facebook’un Eğitime Yönelik Etkililiği

Year 2014, Volume: 4 Issue: 1, 129 - 138, 01.03.2014

Abstract

Bu çalışmada, bir sınıfta eğitim-öğretim sürecini desteklemek amacıyla bir materyal oluşturulmuştur. Bu amaçla Sakarya Üniversitesi’nde üniversite ortak dersi olan “Okullarda Yönetim Bilişim Sistemleri” dersine yönelik bir Facebook grubu kurulmuştur. Bu grupta 8 hafta boyunca ders ile ilgili bilgi-doküman paylaşımı ve duyurular yapılmış ve öğrencilerin sorunlarının karşılıklı yazışarak çözülmesi sağlanmıştır. 8 hafta sonunda dersi alan 161 öğrenciden gönüllük esasına dayalı olarak seçilen 23 öğrencinin Facebook grubunun eğitim açısından etkililiği ile ilgili görüşleri yarı yapılandırılmış görüşme tekniği ile alınmıştır. Elden edilen veriler içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiş ve bu analiz sonucunda temalar oluşturulmuştur. Bu temaların oluşturulma sürecinde kodlama yöntemine gidilmiş ve aynı başlık altında olabilecek kodlar bir araya getirilerek 6 tema oluşturulmuştur. Ortaya çıkan 6 tema ile öğrencilerin Facebook grubunu aldıkları ders açısından kullanışlılık, grup çalışmasına katkısı, duyuruların takibi, daha fazla insana erişim ve diğer faktörler açısından yararlı buldukları, bunun yanında grubun getirdiği bazı sınırlılıklar olduğu sonucuna ulaşılmıştır

References

  • arası iletişimin arttığı bulgusuyla örtüşmektedir. Grup çalışmalarında ise öğrenciler kendi aralarındaki
  • işbirliğini kurulan grubu örnek alarak ve kendilerine ait ödev grupları oluşturarak geliştirdikleri
  • görülmektedir. Araştırmaya katılan öğrenciler ayrıca Facebook grubunun kişilerin benliğinin ortaya
  • çıkmasını sağladığını ve öğretim elemanı ile iletişim kurmalarına yardımcı olduğunu
  • düşünmektedirler. Facebook yüzyüze iletişim kaygısı yaşayan öğrenciler için ise alternatif bir iletişim
  • yolu sunmaktadır. Bu bulgu konu ile ilgili yapılan benzer araştırmaların bulgularıyla tutarlılık
  • göstermektedir. (Sheeks ve Birchmeier, 2006; Kraut ve diğerleri, 2002; Baltacı, İşleyen ve Özdemir,
  • 2012; Öztürk ve Akgün, 2012). Bunun dışında dersi veren öğretim elemanı için Facebook grubunun, ulaşılması gereken
  • öğrencilere en fazla iki gün içerisinde ulaşılması, yapılan duyuruların hemen görülmesi ve yayılması,
  • öğrencilerin bir sonraki dersten önce yapılan duyuru ile ilgili sorunlarını paylaşması ve bu sorunların
  • hemen çözülmesi ile büyük kolaylıklar sağladığı görülmektedir.Araştırmada ayrıca Facebook
  • grubunun bazı sınırlılıklarının olduğu sonucuna varılmıştır. Bunlar arasında özellikle Facebook’un
  • bağımlılık oluşturması ve öğrencilerin ders çalışmak yerine Facebook’ta vakit geçirme eğilimleri
  • dikkat çekmektedir. Görüldüğü gibi Facebook, birçok katkının yanında bazı sınırlılıklar da getirmektedir. Bu
  • durumu aşmak için Facebook kullanımından önce öğrencilere karşılaşabilecekleri olumsuzluklara
  • karşın alınacak önlemler konusunda eğitim verilmelidir. Özellikle Facebook’u bilinçli kullanma ve
  • zaman yönetimi konularında öğrencilerin yönlendirilmesi gerektiği düşünülmektedir.
  • Bunun dışında bazı öğrencilerin internet bağlantısı olmayabileceği ya da Facebook kullanmak
  • istemeyebilecekleri göz önünde bulundurulmalı ve e-mail ya da üniversite haberleşme sistemi gibi
  • alternatif iletişim yolları da eşzamanlı olarak kullanılmalıdır.
  • Baltacı, H. Ş., İşleyen F. ve Özdemir, S. (2012).Eğitim fakültesi öğrencilerinin romantik ilişki durumları ve sosyal ağ kullanımlarına göre etkileşim kaygısı ve sosyal destek algılarının incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 25-36.
  • Baran, B. (2010). Facebook as a formal instructional environment. British Journal of Educational Technology, 41(6), 146-149.
  • Boyd, D.,ve Ellison, N. (2007). Social network sites: definition, history, and scholarship. Engineering Management Review, 38(3).
  • Genç, Z (2010). Web 2.0yeniliklerinin eğitimde kullanımı: Bir Facebook eğitim uygulama örneği. Akademik Bilişim’10 - XII. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri. Muğla Üniversitesi.
  • Gonzales, L. ve Vodicka, D. (2010). Top ten internet resources for educators. Leadership,32-37.
  • Göker, G., Demir, M. ve Doğan, A. (2010).Ağ toplumunda sosyalleşme ve paylaşım: Facebook üzerine ampirik bir araştırma.e-Journal of New World Sciences Academy, 5(2).
  • Gülbahar, Y., Kalelioğlu, F. ve Madran, O. (2010). Sosyal ağların eğitim amaçlı kullanımı. XV. Türkiye'de İnternet Konferansı.İstanbul Teknik Üniversitesi, İstanbul
  • İşman, A. ve Hamutoğlu, B. (2013).Sosyal ağların eğitim-öğretim sürecinde kullanılması ile ilgili karma öğrenme öğrencilerinin görüşleri: Sakarya Üniversitesi örneği. International Journal of New Trends in Arts, Sports &Science Education 2(3).
  • Kabilan, M. K.,Norlida, A, ve Abidin J. Z. M.(2010). Facebook: An online environment for learning of English in institutions of higher education?. Internet and Higher Education, 13, 179-187
  • Kalafat, Ö. ve Göktaş, Y. (2011). Sosyal ağların yükseköğretimde kullanımı: Gümüşhane Üniversitesi, Facebook örneği.5th International Computer & Instructional Technologies Symposium, Fırat University, Elazığ- Turkey
  • Karademir, T. ve Alper, A. (2011). Öğrenme ortamı olarak sosyal ağlarda bulunması gereken standartlar. 5th International Computer&Instructional Technologies Symposium, Fırat University, Elazığ.
  • Karaman, S., Yıldırım, S. ve Kaban, A. (2008). Öğrenme 2.0 yaygınlaşıyor: Web 2.0 uygulamalarının eğitimde kullanımına ilişkin araştırmalar ve sonuçları. XIII. Türkiye’de İnternet Konferansı Bildirileri. Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara
  • Keleş, E. ve Demirel, P. (2011).Bir sosyal ağ olarak facebook’unformal eğitimde kullanımı 5th International Computer & Instructional Technologies Symposium, Fırat University, Elazığ.
  • Kobak, K. & Biçer, S. (2008). Facebook sosyal paylaşım sitesinin kullanım nedenleri,8th İnternational EducationTechnology Conference, 567-571.
  • Kraut, R., Patterson, M., Lundmark, V., Kiesler, S., Mukhopadhyay, T. & Scherlis, W. (2002). Internet paradox: A social technology that reduces social involvement and psychological well being? Journal of Social,, 58 (1), 49-74.
  • Kutup, N. (2010). İnternet ve sanat, yeni medya ve net.art.Akademik Bilişim’10 - XII. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri. Muğla Üniversitesi
  • Kwon, O. and Wen, Y. (2010). An empirical study of the factors affecting social network service use. Computers in Human Behavior, 26 (2), 254-263
  • Lim, T. (2010). The use of Facebook for online discussions among distance learners. Turkish Online Journal of Distance Education-TOJDE.11(4).
  • Madge, C., Meek, J., Wellens, J. and Hooley, T. (2009). Facebook, social integration and informal learning at University: 'It is more for socialising and talking to friends about work than for actually doing work'. Learning, Media and Technology. 34(2), 141-155
  • Mazman, S. G. (2009). Sosyal ağların benimsenme süreci ve eğitsel bağlamda kullanımı.Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü: Ankara
  • Muñoz, C. L. ve Towner, T. L. (2009). Opening Facebook: How to use Facebook in the college classroom‟. Society For Information Technology And Teacher Education Conference, Charleston.
  • Nielsen, J. (2009). Social networking on intranets. 5 Aralık 2013 tarihinde http://www.nngroup.com/ articles /social-networking-on-intranets/ adresinden alınmıştır.
  • Özmen, F., Aküzüm, C., Sünkür, M. ve Baysal, N. (2011). Sosyal ağ sitelerinin eğitsel ortamlardaki işlevselliği. 6th International Advanced Technologies Symposium (IATS’11), Elazığ, Turkey
  • Öztürk, M ve Akgün, Ö. E. (2012). Üniversite öğrencilerinin sosyal paylaşım sitelerini kullanma amaçları, bu sitelerin olumlu-olumsuz etkileri ve eğitimlerinde kullanılması ile ilgili görüşleri. Sakarya University Journal of Education, 2(3), 49-67.
  • Roblyer, M. D.,McDaniel, M., Webb, M., Herman, J., & Vince Witty, J. (2010). Findings on Facebook in higher education: A comparison of college faculty and student uses and perceptions of social networking sites. Internet and HigherEducation 13, 134-140. Selwyn, N. (2009). Faceworking: Exploring students' education‐relateduse of Facebook. Learning, Media and Technology, 34(2), 157-174.
  • Sheeks, M. & Birchmeier, Z. (2007). Shyness, sociability, and the use of computer-mediated communication in relationship development. Cyber Psychology & Behavior, 10 (1), 64–70.
  • Smith,F. (2009). How to use social-networking technology for learning. 5 Aralık 2013 tarihinde http://www.edutopia.org/social-networking-how-to adresinden alınmıştır.
  • Şener, G. (2009).Türkiye’de Facebook kullanımı araştırması. XIV. Türkiye'de İnternet Konferansı. İstanbul.
  • Tiryakioğlu, F. ve Erzurum, F. (2011). Bir eğitim aracı olarak ağların kullanımı. 2nd International Conference on New Trends in Education and Their Implications. Antalya Url1: Facebook. 09.11.2013 tarihinde http://tr.wikipedia.org/wiki/Facebook adresinden erişilmiştir.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (8. Baskı). Ankara: Seçkin Yayınları
  • Yu Y. A., Stella, T. W., Doug, V. & Kwok, C.W. (2012). Can learning be virtually boosted? An investigation of online social networking impacts. Computers & Education. Computers & Education, 55(4),1494-1503.
There are 51 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Aytekin İşman This is me

Ebru Albayrak This is me

Publication Date March 1, 2014
Published in Issue Year 2014 Volume: 4 Issue: 1

Cite

APA İşman, A., & Albayrak, E. (2014). Sosyal Ağlardan Facebook’un Eğitime Yönelik Etkililiği. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 129-138.
AMA İşman A, Albayrak E. Sosyal Ağlardan Facebook’un Eğitime Yönelik Etkililiği. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. March 2014;4(1):129-138.
Chicago İşman, Aytekin, and Ebru Albayrak. “Sosyal Ağlardan Facebook’un Eğitime Yönelik Etkililiği”. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 4, no. 1 (March 2014): 129-38.
EndNote İşman A, Albayrak E (March 1, 2014) Sosyal Ağlardan Facebook’un Eğitime Yönelik Etkililiği. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 4 1 129–138.
IEEE A. İşman and E. Albayrak, “Sosyal Ağlardan Facebook’un Eğitime Yönelik Etkililiği”, Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol. 4, no. 1, pp. 129–138, 2014.
ISNAD İşman, Aytekin - Albayrak, Ebru. “Sosyal Ağlardan Facebook’un Eğitime Yönelik Etkililiği”. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 4/1 (March 2014), 129-138.
JAMA İşman A, Albayrak E. Sosyal Ağlardan Facebook’un Eğitime Yönelik Etkililiği. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2014;4:129–138.
MLA İşman, Aytekin and Ebru Albayrak. “Sosyal Ağlardan Facebook’un Eğitime Yönelik Etkililiği”. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol. 4, no. 1, 2014, pp. 129-38.
Vancouver İşman A, Albayrak E. Sosyal Ağlardan Facebook’un Eğitime Yönelik Etkililiği. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2014;4(1):129-38.


Creative Commons License
Bu çalışma Creative Commons Attribution 4.0 ile lisanslanmıştır.