The
aim of this study is to determine the perceptions of the primary school
students on the environment through their drawings. Thus, two primary schools
in Samsun centre were chosen for the study and totally 211 students of which 38
at first grade, 64 at second grade, 59 at third grade and 50 at fourth grade
were included in the study. In the study, the students were asked to draw on
firstly “Environmental pollution” and then “Clean environment” separately.
After that, each student was interviewed to hear their explanations on their
drawings and they were asked questions like “What is the environmental
pollution in your opinion?”, “What are the factors causing environmental
pollution?”, “How can we prevent the environmental pollution?”, and “What
should we do for a clean environment?” The paintings of the students were
analyzed with reference to their explanations in the interviews. As result of
these analyses it was seen that all the paintings include the “domestic trash”
causing environmental pollution in all grades. In addition to this environmental
problem, it was found that air pollution and low number of students with
compare to first two, considered the sea pollution within the scope of the
water pollution. Other environmental problems had always never been referred in
the drawings. The students made paintings on clean environment where there is
no trash with rivers, trees and green. As a result, it is seen that the primary
school students have very limited knowledge of environmental pollution; they
think that the trashes are the main reason of the environmental pollution and
the pollution can be prevented if the trashes are collected regularly.
Bu çalışmanın amacı ilkokul öğrencilerinin çevre konusunda çizdikleri
resimlerle çevreye yönelik algılarını belirlemektir. Bu amaçla Samsun İl
merkezinde iki ilkokul çalışma için seçilmiş ve seçilen ilkokullardaki birinci
sınıflardan 38, ikinci sınıflardan 64, üçüncü sınıflardan 59 ve dördüncü
sınıflardan 50 olmak üzere toplam 211 öğrenci çalışmaya dahil edilmiştir.
Çalışmada öğrencilerden, önce “Çevre kirliliği” daha sonra da “Temiz çevre”
kavramlarıyla ilgili ayrı ayrı resimler çizmeleri istenmiştir. Daha sonra her
bir öğrenci ile yapılan görüşmeler ile çizdikleri resimleri açıklamaları ve
“Sizce çevre kirliliği nedir?” “Çevre kirliliğine sebep olan faktörler
nelerdir?” “Çevre kirliliği nasıl önlenebilir?” “Temiz bir çevre için neler
yapmalıyız?” gibi soruları cevaplamaları istenmiştir. Öğrencilerin çizdikleri
resimler görüşmelerdeki açıklamaları da dikkate alınarak analiz edilmiştir.
Yapılan analizler sonucunda tüm sınıflarda en yaygın çevre kirliliği olarak
resimlerde evsel atıklardan oluşan “çöp” kavramına yer verildiği görülmüştür.
Bu çevre sorunu yanında hava kirliliğine ve bu iki soruna oranla daha az
öğrencinin su kirliliği kapsamında deniz kirliliğine ilişkin çizimler yaptığı
tespit edilmiştir. Diğer çevre sorunlarına resimlerde neredeyse hiç yer verilmemiştir.
Öğrenciler temiz çevre kavramı hakkında çöplerin atılmadığı, akarsu, ağaç ve
yeşilliğin olduğu çizimler yapmışlardır. Sonuç olarak ilkokul öğrencilerinin
çevre kirliliği hakkında çok sınırlı bir bilgiye sahip oldukları, çevre
kirliliğine genellikle çöplerin sebep olduğunu ve çöplerin toplanmasıyla çevre
kirliliğinin büyük oranda önlenebileceğini düşündükleri anlaşılmaktadır.
Journal Section | Makaleler |
---|---|
Authors | |
Publication Date | January 5, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 8 Issue: 1 |