Ekonomi bilimi değerlerden bağımsız değildir. Antik Yunan felsefesinde ahlâk ilminin üç temel alt başlığı etik, ekonomi ve politikadır. İslâm iktisadını da ahlâk ve din eksenli düşünmek gereklidir ve belirli normatif ve felsefi değerler üzerine inşa edilmiştir. Bu değerler, ekonomik bilginin kurgusuna dahil edilen belirli bir dünya görüşünden veya ontolojik perspektiften gelir. Ayrıca farklı dünya görüşleri sadece felsefi farklılıklar yaratmayabilir. Aynı zamanda farklı ekonomik yaklaşımlar kavramsal, davranışsal ve politika farklılıkları da oluşturabilmiştir. İnsan doğası, onu ortaya koyan bilim adamlarının ahlaki değeri veya inancı ne olursa olsun, aslında değerlerden bağımsız bir kavram değildir. Homo İslamicus’ta İslam Ahlak ekonomisinin etik kodları üzerine kurulmuş insan tipini temsil eder. Bu çalışmada klasik Batı ekonomi literatürünün kavramsallaştırdığı homo economicus ile homo islamicus karşılaştırılmıştır. Sonrasında homo islamicus’un gerçek İslam iktisadi hayatında ne kadar karşılık bulduğu aktarılmıştır. Son elli yıldır şaşalı bir büyüme gösteren İslami bankacılık ve finans endüstrisi İslam toplumlarının refaha erişmesinde gerçekten başarılı olamadığı irdelenmeye çalışılmıştır.
homo islamicus homo economicus islami ekonomi etik ahlak islamic economics ethics morality
Economics is not independent of values. The three basic subheadings of ethics in ancient Greek philosophy are ethics, economics and politics. It is necessary to think about Islamic economics in terms of ethics and religion, and it is built on certain normative and philosophical values. These values come from a particular worldview or ontological perspective incorporated into the fiction of economic knowledge. Also, different worldviews may not only create philosophical differences. At the same time, different economic approaches have been able to create conceptual, behavioral and policy differences. Human nature is not a value-free concept, regardless of the moral value or belief of the scientists who introduced it. In Homo Islamus, Islam represents the human type based on the ethical codes of moral economy. In this study, homo economicus and homo islamicus conceptualized by classical Western economics literature are compared. Afterwards, it is stated how much homo islamicus has received in real Islamic economic life. It has been tried to scrutinize that the Islamic banking and finance industry, which has shown a spectacular growth in the last fifty years, has not really succeeded in reaching prosperity in Islamic societies.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Temmuz 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 8 Sayı: 2 |