Fen Bilimleri Öğretmenlerinin 21. Yüzyıl Becerileri ile Bilimsel Araştırma Öz Yeterlikleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi
Yıl 2024,
Cilt: 9 Sayı: 1, 51 - 77, 29.02.2024
Candan Kafalı
,
Alptürk Akçöltekin
Öz
Bu araştırma fen bilimleri öğretmenlerinin 21. yüzyıl becerileri öz yeterliği ile bilimsel araştırma öz yeterliğini çeşitli değişkenlere göre incelemeyi ve 21. yüzyıl becerileri öz yeterliği ile bilimsel araştırma öz yeterliği arasındaki ilişkiyi araştırmayı amaçlamaktadır. Araştırma ilişkisel tarama modeline göre yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubu, 2022-2023 eğitim-öğretim yılında Türkiye genelinde resmi özel ve devlet okullarında çalışmakta olan 335 fen bilimleri öğretmenidir. Veriler “Kişisel Bilgi Formu”, “21. Yüzyıl Becerileri Öz yeterlik Algısı Ölçeği” ve “Bilimsel Araştırma Öz Yeterlilik Ölçeği” ile elde edilmiştir. Verilerin analizinde tek yönlü varyans analizi (ANOVA), bağımsız örneklem t-testi ve Pearson momentler korelasyon analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda 21. yüzyıl becerileri öz yeterliğinin cinsiyet, öğrenim durumu ve okul türüne göre anlamlı olarak farklılaşmakla beraber kıdem yılına göre anlamlı bir fark olmadığı tespit edilmiştir. Bilimsel araştırma öz yeterliğinin cinsiyet ve öğrenim durumuna göre anlamlı olarak farklılaşırken, okul türü ve kıdeme göre anlamlı bir fark olmadığı tespit edilmiştir. 21. yüzyıl becerileri öz yeterliği ile bilimsel araştırma öz yeterliği arasında pozitif, orta seviyede ve anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Araştırma sonuçları ışığında öğretmenleri lisansüstü eğitime teşvik edici çalışmaların yapılması ve devlet okullarında 21. yüzyıl becerilerinin geliştirilmesini sağlayacak fiziki koşulların, sosyal ve bilimsel çalışmaların geliştirilmesi önerilmektedir.
Kaynakça
- Akan, E. ve Timur, B. (2023). Examination of 21st Century Skills and STEM Practices
Competency Levels of Science Teachers’. Eurasian Journal of Teacher Education, 3(2),
42-56.
- Akar-Elekoğlu A. (2022). Ortaokul Öğretmenlerinin 21. Yüzyıl Becerileri ile Bireysel Kariyer
Yönetimi Algıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans
Tezi). Zonguldak Bülent Ecevit Üniversitesi.
- Akçöltekin, A. (2019). Bilimsel Araştırmalara Yönelik Öğretmen Öz Yeterlilik Ölçeğinin
Geliştirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27(6), 2713-2727.
- Akçöltekin, A., Akbulut, A. K. ve Akçöltekin, S. (2020). Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu
Öğrencilerinin Bilimsel Araştırma Öz Yeterliliklerinin Demografik Değişkenler
Açısından İncelenmesi. Uluslararası Eğitimde Yenilikçi Yaklaşımlar Dergisi, 4 (4), 176-
184. https://doi.org/10.29329/ijiape.2020.318.3.
- Akçöltekin, A., Engin, A. O. ve Sevgin, H. (2017). Attitudes of High School Teachers To
Educational Research Using Classification-Tree Method. Eurasian Journal Of
Educational Research, 17(68), 19-47. http://dx.doi.org/10.14689/ejer.2017.68.2.
- Altıok, S., Yükseltürk, E. ve Üçgül, M. (2018). Lisansüstü Öğrencilerinin Bilimsel Araştırmaya
İlişkin Yeterlikleri ve Araştırmaya Yönelik Kaygılarının Çeşitli Değişkenler Açısından
İncelenmesi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, (2), 348-367.
- Anagün, Ş. S., Atalay, N., Kılıç, Z. ve Yaşar, S. (2016). Öğretmen Adaylarına Yönelik 21. Yüzyıl
Becerileri Yeterlik Algıları Ölçeğinin Geliştirilmesi: Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması.
Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(40), 160-175.
- Ananiadou, K. and Claro M. (2009). 21st Century Skills and Competences For New Millennium
Learners in OECD Countries. OECD Education Working Papers, No. 41, OECD
Publishing. http://dx.doi.org/10.1787/218525261154.
- Atalay, N. (2015). Fen Bilimleri Dersinde Öğrencilerin Öğrenme ve Yenilenme Becerilerinin
Gelişiminde Yavaş Geçişli Animasyon (Slowmation) Uygulaması. (Yayımlanmamış
Yüksek Lisans Tezi). Anadolu Üniversitesi.
- Bahadır, F. ve Tuncer, M. (2017). Öğretmen Adaylarının Bilimsel Araştırma Öz-Yeterlikleri ve
Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları Açısından Değerlendirilmesi. International
Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 12(17), 55-72.
https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.11938.
- Balcı, A. (2016). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntem, Teknik ve İlkeler (11. Baskı). Pegem
Akademi Yayıncılık: Ankara.
- Balkaş-Yaşar, E. (2021). Fen Bilimleri Öğretmenlerinin 21. Yüzyıl Becerileri Öz Yeterlik
Algıları ve STEM Tutumlarının İncelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi).
Kırıkkale Üniversitesi.
- Bandura, A. (1977). Self-Efficacy: Toward A Unifying Theory of Behavioral Change.
Psychological Review, 84, 191-215.
- Bandura, A. (1995). Self-efficacy In Changing Societies. Cambridge University Press: New
York.
- Başar, S. (2018). Fen Bilimleri Öğretmen Adaylarının Fende Matematiğin Kullanımına Yönelik
Özyeterlik İnançları, 21. Yy Becerileri Ve Aralarındaki İlişkinin İncelenmesi
(Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi.
- Belet-Boyacı, Ş. D. ve Güner-Özer, M. (2019). Öğrenmenin Geleceği: 21. Yüzyıl Becerileri
Perspektifiyle Türkçe Dersi Öğretim Programları. Anadolu Journal of Educational
Sciences International, 9(2), 708-738. https://doi.org/10.18039/ajesi.578170.
- Büyüköztürk, Ş. (2011). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı (17. Baskı). Pegem
Akademi: Ankara.
- Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2021). Bilimsel
Araştırma Yöntemleri (30. baskı). Pegem Akademi: Ankara.
- Cemaloğlu, N., Arslangilay, A. S., Üstündağ, M. T. ve Bilasa, P. (2019). Meslek Lisesi
Öğretmenlerinin 21. Yüzyıl Becerileri Özyeterlik Algıları. Kırşehir Eğitim Fakültesi
Dergisi, 20(2), 845-874.
- Cohen, J. (1988). Statistical Power Nalysis For The Behavioral Sciences (2nd ed.). Hillsdale,
NJ: Erlbaum.
- Creswell, J. W. (2017). Eğitim Araştırmaları: Nicel ve Nitel Araştırmanın Planlanması,
Yürütülmesi ve Değerlendirilmesi (3. Baskı). H. Ekşi (çev.). Edam Yayınları: İstanbul.
- Çalık, T. ve Sezgin, F. (2005). Küreselleşme, Bilgi Toplumu ve Eğitim. Kastamonu Eğitim
Dergisi, 13 (1), 55-66.
- Çelebi, M. ve Sevinç, Ş. (2019). Öğretmenlerin 21. Yüzyıl Becerilerine İlişkin Yeterlik
Algılarının ve Bu Becerileri Kullanım Düzeylerinin Belirlenmesi. Mustafa K. ve Meriç
E. (Edt). Eğitim Bilimleri Tam Metin Bildiri Kitabı (1. Baskı) İçinde (s.157-172). Asos
Yayınevi: Elazığ.
- Çınar, F. S. (2019). Ortaokul Öğretmenlerinin 21. Yüzyıl Becerilerine İlişkin Algılarının ve
Görüşlerinin İncelenmesi (Çorum ili örneği). (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi).
Kafkas Üniversitesi.
- Çiftçi, B ve Bakar, M. H. D. (2020). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının 21. Yüzyıl Becerileri
Yeterlilik Algılarının İncelenmesi: (Nevşehir İli Örneği). Kapadokya Eğitim Dergisi,
1(2), 44-61.
- Çiğilli, E. (2020). Sınıf Öğretmenlerinin Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi ile 21. Yüzyıl
Öğreten Becerileri Algı Düzeyleri Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi. (Yüksek Lisans
Tezi). Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi.
- Çobalak, M. (2022). Coğrafya, Sınıf Ve Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Coğrafya
Öğretimindeki Strateji Tercihleri ile Bilimsel Araştırma Öz Yeterlilikleri Arasındaki
- İlişkinin İncelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Çanakkale Onsekiz Mart
Üniversitesi.
- Çolak, M. (2019). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının 21. Yüzyıl Becerilerine Yönelik Algılarının
Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Niğde
Ömer Halisdemir Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Niğde.
- Dede, C. (2010). Comparing Frameworks for 21st Century Skills. In J. Bellanca & R. Brandt
(Eds.), 21st Century Skills (pp. 51–76). Bloomington, IN: Solution Tree Press.
- Demir-Çavuş, N. (2021). Öğretmenlerin 21. Yüzyıl Becerilerini Kullanım Yeterlilikleri ile
Öğretmenlerin Değişime Hazır Olma Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi.
(Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Uşak Üniversitesi.
- Demirel, A. (2022). Lise Matematik Öğretmenlerinin 21. Yüzyıl Becerilerine Yönelik Öz
Yeterlik Algılarının Farklı Değişkenlere Göre İncelenmesi (Ankara İli Çankaya İlçesi
Örneği). (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi.
- Dinç-Bay, G. (2022). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Bilgi Arama Süreçlerine Yönelik
Tutumları ile Bilimsel Araştırmalara Yönelik Öz-Yeterlik Algıları Arasındaki İlişkinin
Araştırılması. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ordu Üniversitesi.
- Eğerci, Z. M. ve Özdemir-Şimşek, P. (2019). Öğretmenlerin Fen Bilimleri Dersinin Drama
Yöntemi İle İşlenmesine Yönelik Öz Yeterlik, Tutum Ve Görüşlerinin Belirlenmesi.
Yaratıcı Drama Dergisi, 14(1), 33-54. https://doi.org/10.21612/yader.2019.002.
- Eğmir, E. ve Çengelci, S. (2020). Öğretmenlerin 21. Yüzyıl Öğretim Becerilerinin Yansıtıcı
Düşünmeyi Uygulama Becerilerini Yordama Gücü. Tarih Okulu Dergisi, 13(45), 1045-
1077. http://dx.doi.org/10.29228/Joh41513.
- Ekşioğlu, F. Z. (2021). Fen Bilimleri ve Sınıf Öğretmenlerinin 21. Yüzyıl Becerilerini Derslerine
Entegre Edebilme Yeterlikleri. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe
Üniversitesi.
- Erbek, İ. (2021). Öğretmen Adaylarının Ve Aday Öğretmenlerin Öğretmenlik Mesleği Genel
Yeterlikleri ile 21. Yüzyıl Becerileri Öz Yeterlikleri. (Yayınlanmamış yüksek lisans
tezi). Siirt Üniversitesi.
- Erdoğan, D. (2020). Türkçe Öğretmen Adaylarının 21. Yüzyı1becerileri ile Yaşam Boyu
Öğrenme Eğilimleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans
Tezi). Zonguldak Bülent Ecevit Üniversitesi.
- Erten, P. (2019). Öğretmen Adaylarının 21. Yüzyıl Becerileri Yeterlilik Algıları ve Bu
Becerilerin Kazandırılmasına Yönelik Görüşleri. Millî Eğitim Dergisi, 49 (227), 33-64.
- Eryılmaz, S. ve Uluyol, Ç. (2015). 21. Yüzyıl Becerileri Işığında FATİH Projesi
Değerlendirmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(2), 209-229.
- Golightly, T. R. (2007). Defining The Components of Academic Self-Efficacy in Navajo
American Indian High School Students. (Unpublished Doctoral Dissertation). Brigham
Young University.
- Güler, Y. ve Tuncel, F. (2022). Beden Eğitimi ve Spor Öğretmen Adaylarının 21. Yüzyıl
Becerileri Öz-Yeterlik Algıları. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi,
20(1), 70-81. https://doi.org/10.33689/spormetre.981738.
- Gürültü, E., Aslan, M. ve Alcı, B. (2019). Ortaöğretim Öğretmenlerinin 21. Yüzyıl Becerileri
Kullanım Yeterlikleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(4), 780-798.
https://doi.org/10.16986/HUJE.2019051590.
- Hamarat, E. (2019). 21. yüzyıl Becerileri Odağında Türkiye’nin Eğitim Politikaları. İstanbul:
Seta Analiz.
- Hançer, A. H., Şensoy, Ö. ve Yıldırım, H. İ. (2003). İlköğretimde Çağdaş Fen Bilgisi
Öğretiminin Önemi Ve Nasıl Olması Gerektiği Üzerine Bir Değerlendirme. Pamukkale
Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(13), 80-88.
- Hepkon, Z. (2003). Kurumsal Kimlik İnşasını Belirleyen Faktörler: Bir Literatür Taraması.
İstanbul Ticaret Üniversitesi Dergisi. Sayı:9, 175-211.
- Holbrook, J. (2017). 21st Century Skills and Science Learning Environments. In K. S. Taber,
Vee B. Akpan (Eds.), Science Education: An İnternational Course companion (pp. 385-
401). Sense Publishers: Rotterdam.
- Huck, S. W. (2012). Reading Statistics and Research (6th Press). Boston: Pearson.
İpek, C., Tekbıyık, A. ve Ursavaş, Ö. F. (2010). Lisansüstü Öğrencilerinin Araştırma Öz-
Yeterlik İnançları ve Bilgisayar Tutumları. Gaziantep University Journal of Social
Sciences, 9(1), 127-145.
- Kalemkuş, F. ve Bulut-Özek, M. (2021). 21. Yüzyıl Becerileri Konusunda Araştırma Eğilimleri:
2000-2020 (ocak ayı). Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(2), 878-900.
https://doi.org/10.33206/mjss.774848.
- Karasar, N. (1974). Arastirma egitimi. Ankara Üniversitesi Egitim Fakültesi Dergisi, 7(14), 263-
74.
- Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
- Karatepe, R. (2021). Öğretmen Adaylarının 21. Yüzyıl Becerileri Özyeterlik Algılarının
İncelenmesi. Uluslararası İnovatif Eğitim Araştırmacısı, 1(2), 79-87.
- Kavukçu, B. (2021). Fen Bilimleri Öğretmenlerinin 21. Yüzyıl Becerileri Düzeylerine İlişkin
Görüşleri. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Fırat Üniversitesi.
- Kaya-Şen, S. (2022). 21. Yüzyıl Becerilerinin Fen Bilgisi Öğretmenliği Lisans Programına Ne
Ölçüde Dâhil Edildiğine İlişkin Öğretmen Adaylarının Görüşlerinin İncelenmesi.
(Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Alanya Alaaddin Keykubat Üniversitesi.
- Kılıç, S. (2006). Özel okul öğretmenlerinin çatışma yaklaşımları ile çatışmayı yönetme stilleri.
Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü,
İstanbul.
- Kirk, R. E. (1996). Practical significance: A Concept Whose Time Has Come. Educational and
Psychological Measurement, 56, 746-759.
- Kolata, F. (2022). Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Dijital Vatandaşlık ile 21. Yüzyıl
Becerileri Özyeterlilik Algılarının İncelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi).
Necmettin Erbakan Üniversitesi.
- Konokman, G., Yelken, T. ve Yokuş, G. (2015). Preschool Teacher Candidates’ Research
Qualifications and Their Anxiety Level Towards Research. Eurasian Journal of
Educational Research, 15(60): 57-74.
- Korkmaz, Ö., Şahin, A. ve Yeşil, R. (2011). Öğretmenlerin Bilimsel Araştırmalara Ve
Araştırmacılara İlişkin Düşünceleri. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 4(2): 109- 127.
- Kozikoğlu İ. ve Altunova N. (2018). Öğretmen Adaylarının 21. Yüzyıl Becerilerine İlişkin Öz-
Yeterlik Algılarının Yaşam Boyu Öğrenme Eğilimlerini Yordama Gücü. Yükseköğretim
ve Bilim Dergisi/Journal of Higher Education and Science, 8(3), 522-531.
https://doi.org/10.5961/jhes.2018.293.
- Kurt, A. A., İzmirli, Ö. Ş., Fırat, M. ve İzmirli, S. (2011). Bilimsel Araştırma Yöntemleri Dersine
İlişkin Bilgisayar Ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü Öğrencilerinin Görüşlerinin
İncelenmesi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 30, 19-28.
- MEB, (2005). İlköğretim 1-5. Sınıf Programları Tanıtım El Kitabı. MEB Talim ve Terbiye
Kurulu Başkanlığı. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basım Evi.
- MEB, (2017). Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlilikleri. Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme
Genel Müdürlüğü, Ankara. Erişim Adresi: https://te-kamudanhabernet.
cdn.tebilisim.com/kamudanhabernet/images/upload/OYRETMENLYK_MESLEYY
_GENEL_YETERLYLYKLERY.pdf (09.03.2023).
- Murat, A. (2018). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının 21. Yüzyıl Becerileri Yeterlik Algıları ile
STEM'e Yönelik Tutumlarının İncelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Fırat
Üniversitesi.
- Mutlu, O. (2019). İlköğretim Okulu Yöneticilerinin Bilimsel Araştırma Öz-Yeterlilikleri.
(Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Uşak Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü,
Uşak.
- Özdemir, G. (2017). Öğretmenlerin Araştırma Öz-Yeterlik İnançlarına Etki Eden Faktörler ve
Okul Müdürlerinin Rolüne İlişkin Görüşleri. (Yayımlanmamış doktora tezi). İstanbul
Sabahattin Zaim Üniversitesi.
- Özdemir, N. (2021). Ortaokul Öğretmenlerinin 21. Yüzyıl Öğretmen Becerilerinin İncelenmesi
(Bursa ili örneği). (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Bursa Uludağ Üniversitesi.
- Özdemir-Özden, D., Karakuş-Tayşi, E., Kılıç-Şahin, H., Demir-Kaya, S. ve Bayram, F. Ö.
(2018). Öğretmen Adaylarının 21. Yüzyıl Becerilerine Yönelik Yeterlik Algıları:
Kütahya Örneği. Turkish Studies, 13(27), 1163-1184.
http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.
- Özkara, A. B. (2018). Spor Bilimleri Lisansüstü Öğrencilerin Araştırma Özyeterliklerinin
İncelenmesi. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 20(4), 52-59.
- Özsoy, S. ve Özsoy, G. (2013). Eğitim Araştırmalarında Etki Büyüklüğü
Raporlanması. İlköğretim Online, 12(2), 334-346.
- Pajares, F. (1996). Self-Efficacy Beliefs in Academic Settings. Review of Educational
Research, 66(4), 543-578.
- Partnership for 21st Century Learning P21 (2019). Framework for 21st Century Learning
Definitions. Erişim Adresi:
https://static.battelleforkids.org/documents/p21/P21_Framework_DefinitionsBFK.pdf
(11. 03. 2023).
- Punch, K. F. (2005). Sosyal Araştırmalara Giriş: Nicel ve Nitel Yaklaşımlar. D. Bayrak, H. B.
Arslan, Z. Akyüz, (çev.). Siyasal Kitapevi: Ankara.
- Rezaei, M. ve Zamani-Miandashti, N. (2013). The Relationship Between Research Self-
Efficacy, Research Anxiety and Attitude Toward Research: A Study Of Agricultural
Graduate Students. Journal of Educational and Instructional Studies in the World, 3(4),
69-78.
- Saracaloğlu, A. S. (2008). Lisansüstü Öğrencilerin Akademik Güdülenme Düzeyleri, Araştirma
Kaygilari ve Tutumlari ile Araştirma Yeterlikleri Arasindaki İlişki. Yüzüncü Yıl
Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2), 179-208.
- Saracaloğlu, A. S., Varol, S. R. ve Ercan, İ. E. (2005). Lisansüstü Eğitim Öğrencilerinin
Araştırma Kaygıları, Araştırma ve İstatistiğe Yönelik Tutumları ile Araştırma
Yeterlikleri Arasındaki İlişki. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (17), 187-199.
- Saral, D. G. ve Reyhanlioğlu, D. (2015). An Analysis of Educational Faculty Students’ Research
Self-Efficacy in Terms of A Number of Variables. Procedia-Social And Behavioral
Sciences, 174, 1138-1145.
- Sayın, Z. ve Seferoğlu, S. S. (2016). Yeni Bir 21. Yüzyıl Becerisi Olarak Kodlama Eğitimi ve
Kodlamanın Eğitim Politikalarına Etkisi. Akademik Bilişim Konferansı, 3-5 Şubat 2016,
Adnan Menderes Üniversitesi, Aydın.
- Sulaiman, J. ve Ismail, S. N. (2020). Teacher Competence and 21st Century Skills in
Transformation Schools 2025 (TS25). Universal Journal of Educational Research, 8(8),
3536-3544. https://doi.org/10.13189/ujer.2020.080829.
- Şenol, S. (2012). Araştırma ve Örnekleme Yöntemleri. Nobel Yayınları: Ankara.
- Temiz, B. K. (2001). Lise 1. Sınıf Fizik Dersi Programının Öğrencilerin Bilimsel Süreç
Becerilerini Geliştirmeye Uygunluğunun İncelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans
Tezi). Gazi Üniversitesi.
- Tiryakioğlu, R. (2022). İlköğretim Fen Bilimleri ve Matematik Öğretmenlerinin 21. Yüzyıl
Becerileri ve Yeni Medya Okuryazarlık Düzeyleri Arasındaki İlişkilerinin
İncelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ordu Üniversitesi.
- Trilling, B. ve Fadel, C. (2009). 21st Century Skills: Learning For Life in Our Times. John Wiley
& Sons: San Francisco.
- Tuncer, A. (2019). Öğretmen Adaylarının Üst Biliş Düşünme Becerileri ile Bilimsel Araştırma
Öz-Yeterlik Algıları Arasındaki İlişkilerin Araştırılması. (Yayımlanmamış Yüksek
Lisans Tezi). Fırat Üniversitesi.
- Tuncer, M. ve Ozeren, E. (2012). The Development of A Self-Efficacy Scale for Scientific
Research And An Evaluation Of Prospective Teachers’ Views About That
Scale. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 51, 553-561.
- Tuncer, M. ve Yılmaz, Ö. (2016). Öğretmen Adaylarının Bilimsel Araştırma Özyeterliği ve
Üstbiliş Düşünme Becerilerine Yönelik Görüşlerinin İncelenmesi. Turkish Studies
International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic,
11(3), 2243-2260.
- Umut, S. (2022). Ortaokul 7.Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabının 21. Yüzyıl Öğrenme ve Yenilik
Becerileri Açısından Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. (Yayımlanmamış
Yüksek Lisans Tezi). Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi.
- Varki, E. (2020). Öğretmen Adaylarının Çok Boyutlu 21. Yüzyıl Becerileri İle Yaratıcı Düşünme
Eğilimlerinin İncelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Kahramanmaraş
Sütçü İmam Üniversitesi.
- Velioğlu, E. (2022). Öğretmenlerin Bilimsel Araştırma Yapabilme Beceri Düzeyleri: Karma
Yöntem Araştırması. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Sabahattin Zaim
Üniversitesi.
- Woolfolk- Hoy, A. ve Burke-Spero, R. (2005). Changes in Teacher Efficacy During the Early
Years Of Teaching: A Comparison of Four Measures. Teaching and Teacher Education,
21, 343-356.
- Yaman, E. (2022). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının 21. Yy Öğrenen Becerileri ile Eğitim
Teknolojilerine Yönelik Öz-Yeterlilik Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi.
(Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi.
- Yaşar, M. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemleri Dersine Yönelik Tutum Ölçeği Geliştirme
Çalışması: Geçerlik ve Güvenirlik. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 4(2), 109-129.
http://dx.doi.org/10.12973/jesr.2014.42.7.
- Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (10.Baskı).
Seçkin Yayıncılık: Ankara.
- Yıldırım, B. ve Selvi, M. (2017). STEM Uygulamaları ve Tam Öğrenmenin Etkileri Üzerine
Deneysel Bir Çalışma. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 13(2), 183-210.
- YÖK, (2016). Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği. Erişim Adresi:
https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2016/04/20160420-16.htm (26.05.2023).
- Yüksel, S. (2015). Öğretmen Yetiştirme Politikalarında Dönüşüm: 21. Yy Öğretmenini
Yetiştirme. Türkiye Özel Okullar Birliği Dergisi, 32, 23-28.