Sovyetler Birliği yönetimi,
1922 yılında birliğin oluşumundan, 1991 yılında dağılmasına kadar geçen süre
zarfında radyoyu etkili bir kitle iletişim aracı olarak kullanmıştır. Özellikle
Soğuk Savaş döneminde Sovyetler Birliği yönetimi, kitleler üzerindeki etkisini
arttırmak ve Batı Bloku ülkelerinden Doğu Bloku ülkelerine doğru yönelen radyo
yayınlarının etkisini kırabilmek için radyo yayıncılığına büyük önem vermiştir.
Bu süreçte Sovyetler Birliği'nin Soğuk Savaş döneminde radyo yayıncılığına
bakışı, hazırlanan afişlere yansımış ve afişler üzerinden radyo yayıncılığına
yönelik mesajlar kitlelere aktarılmıştır. Çalışmada Sovyetler Birliği'ndeki
radyo yayıncılığının afişlere ne şekilde yansıtıldığının ortaya konulması
amaçlanmış, bu amaçla çalışma kapsamında amaçlı örneklem metodu kullanılarak
belirlenen Sovyetler Birliği'ne ait dört afiş, dilbilimci Ferdinand de
Saussure'ün gösterge modeli üzerinden verilmek istenen açık ve gizil mesajlar
ortaya konularak analiz edilmeye çalışılmıştır. Elde edilen bulgularda, afişler
üzerinden Sovyetler Birliği'nde yaşayan halkların yalnızca Sovyetler Birliği'ne
ait radyoları dinlemesi gerektiğinin vurgulandığı, Amerikan radyo
yayıncılığının eleştirildiği ve radyonun çağdaşlığın bir simgesi olarak
sunulduğu sonuçlarına ulaşılmıştır.
The
administration of Soviet Union used the radio as an effective mass
communication means during the period from the formation of the Union in 1922
to its disintegration in 1991. Especially during the Cold War, the
administration of Soviet Union gave a great importance to radio broadcasting in
order to increase its influence on the masses and to vitiate the radio
broadcasting from the Western Bloc countries to the Eastern Bloc countries.
Soviet Union's view to radio broadcasting during the Cold War was reflected in
the posters prepared in that period and messages for radio broadcasting were
transmitted to the masses through posters. In this study, it was aimed to show
how the radio broadcasting in the Soviet Union was reflected to the posters.
For this purpose, four posters of the Soviet Union, which were determined by
using the purposive sampling method, were analyzed in the light of the linguist
Ferdinand de Saussure's indicator model, revealing the explicit and latent
messages given. In the findings, the posters emphasized that the people living
in the Soviet Union should only listen to the radio stations of the Soviet
Union, criticizing American radio broadcasting and presenting the radio as a
symbol of modernity.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları |
Bölüm | Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 23 Ocak 2020 |
Gönderilme Tarihi | 3 Kasım 2019 |
Kabul Tarihi | 26 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 5 Sayı: 9 |
This work is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International