Bilişim teknolojileri insanlara birçok fırsat sunmakla birlikte önümüzdeki yıllarda etkileri daha da belirgin hâle gelebilecek bazı etik sorunları da ortaya çıkarmaktadır. Bu nedenle gelecek nesilleri yarına hazırlamada önemli bir rol üstlenen öğretmenlerin, dijital etik konusunda yeterli bilgiye sahip, bilişim teknolojilerini etik kullanan iyi birer dijital vatandaş olmaları gerekmektedir. Bu araştırmada öğretmen adaylarının bilişim teknolojilerini etik kullanım düzeyleri bazı değişkenler açısından incelenmiştir. Araştırma kesitsel tarama modelinde desenlenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu farklı devlet üniversitelerinin eğitim fakültelerinde öğrenim gören toplam 221 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak “Kişisel Bilgi Formu” ve “Bilgi ve İletişim Teknolojileri Etiği Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizi sonucunda öğretmen adaylarının bilişim teknolojilerini etik kullanım düzeylerinin; cinsiyet, bölüm, internet kullanma becerisi, bilişim etiğine ilişkin daha önce ders, kurs veya seminere katılma durumu, bilişim suçları ve cezalarına ilişkin bilgi düzeyine göre istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık gösterdiği tespit edilmiştir. Araştırma sonucuna göre öğretmen adaylarının bilişim teknolojilerini etik kullanım düzeylerinin yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Bilgi ve İletişim Teknolojileri Dijital Etik Etik Olmayan Davranışlar Öğretmen Adayları
Information technologies offer many opportunities to people. However, they cause some ethical problems whose impacts may become more apparent in the coming years. Thus teachers, who play a key role in preparing the posterity to the future, are expected to be good digital citizens who have adequate information on digital ethics and are competent in the ethical use of information technologies. In this research, pre-service teachers’ ethical use levels of information technologies were examined in terms of some variables. The research was designed in a cross-sectional survey. The study group comprised a total of 221 pre-service teachers studying in faculties of education in different state universities. In the research, the “Personal Information Form” and “Information and Communication Technologies Ethics Scale” were used as data collection tools. As a result of data analysis, it was determined that the pre service teachers’ ethical use level of information technologies showed a statistically significant difference according to their gender, department, the skill of using the internet, state of having previously participated in a course or seminar regarding digital ethics, and their knowledge level of cyber-crimes and law enforcement. According to the research result, it was concluded that the pre-service teachers had a high ethical use level of information technologies.
Information and communication technologies digital ethics unethical behavior pre-service teachers
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları |
Bölüm | Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mayıs 2021 |
Gönderilme Tarihi | 10 Nisan 2021 |
Kabul Tarihi | 24 Mayıs 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 6 Sayı: 12 |
This work is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International