BibTex RIS Kaynak Göster

DEVELOPMENT OF SPEECH ANXIETY SCALE FOR TEACHER CANDİDATES

Yıl 2014, Cilt: 173 Sayı: 173, 41 - 50, 01.03.2014

Öz

This research has been carried out to apply and improve the Speech Anxiety Scale, which I have created for junior teachers, to understand the validity and reliability of the scale. Period of applying the scale was achieved with 607 students from 9 different departments of Sakarya University Faculty of Education including Turkish Language, Science, Mathematics, Social Sciences, English Language, Pre-school Education, Computer Technologies, Primary School Teaching and Mentally Handicapped Teaching. The students were chosen from the first and forth year classes. Structure validity as the study of validity, internal consistency and material analysis as the study of reliability have been used in the research. According to these findings, Speech Anxiety Scale can be described as a valid and reliable measuring tool which can be used in educational studies. As a result of factor analysis for construct validity, account for the 35.76 % of the total variance. The scale of the analysis, corrected item-total correlations ranged from .61 to .26. The internal consistency reliability coefficient was .79. The scale factor loadings ranged from .79 to .32. According to these findings the Speech Anxiety Scale can be named as a valid and reliable instrument that could be used in the field of education.

Kaynakça

  • AKTAŞ, Ş. ve GÜNDÜZ, O. (2003). Yazılı ve Sözlü Anlatım, Ankara: Akçağ Yayınları
  • AYDIN, B. (1999). Konuşma ve Yazma Derslerinde Yabancı Dil Öğrenimindeki Kaygı Nedenleri, Yayımlanmamış doktora tezi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • AYRES, J. ve HOPF, T. (1993). Coping with speech anxiety, Norwood, NJ: Ablex Publishing Corporation
  • BEHNKE, R. R., ve CARLİLE, L. W. (1971). “Heart Rate as an Index of Speech Anxiety”, Speech Monographs, s. 38, s. 65-69
  • BREAKEY, L. K. (2005). “Fear of public speaking- the role of the SLP”, Seminars in Speech and Language, s. 26, s. 107-117
  • BÜYÜKÖZTÜRK, Ş. (2004). Veri Analizi El Kitabı. Ankara: Pegema Yayıncılık
  • BÜYÜKÖZTÜRK, Ş., AKGÜN, Ö., KAHVECİ, Ö. ve DEMİREL, F. (2004). “Güdülenme ve Öğrenme Stratejileri Ölçeği’nin Türkçe Formunun Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması”, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, s. 4(2), s. 207-239
  • CLEVENGER, T. (1959). “A Synthesis of Experimental Research in Stage Fright”, Quarterly Journal of Speech, s. 45, s. 134-145
  • CÜCELOĞLU, D. (1997). Yeniden İnsan İnsana, İstanbul: Remzi Kitabevi
  • GÖNEN, İ. K. (2005). İngilizce’yi yabancı dil olarak öğrenen Türk öğrencilerin Yayınlanmamış doktora tezi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü dilde okuma kaygılarının kaynakları,
  • KOBASA, S. C. (1979). “Stressful Life Events, Personality and Health: An Inquiry into hardiness”, Journal of Personality and Social Psychology, s. 37, s. 1-11
  • LAZARUS, R. S. (1966). Psychological Stress and the Coping Process, New York: McGraw-Hill
  • LAZARUS, R. S. (1993). “From Sychological Stress to the Emotions: A History of Changing Outlooks”, Annual Review of Psychology, s. 44, s. 1-22
  • MCCROSKEY, J. C. (1977). “Oral Communication Apprehension: A Summary of Recent Theory and Research”, Human Communication Research, s. 4, s. 78-96
  • MCQUAİL D. ve WİNDAHL, S. (1997) Kitle İletişim Modelleri, (Çeviri: Konca Yumlu), Ankara: İmge Kitabevi
  • MİLLER, S. M. (1990). To See or not to See: Cognitive Informational Styles in the Coping Process. In M. Rosenbaum (Ed.), Learned resourcefulness: On Coping Skills, Self-Control, and Adaptive Behavior, s. 64-94, New York: Springer-Verlag
  • ÖZBAY, M. (2005). “Sesle İlgili Kavramlar ve Konuşma Eğitimi”, Millî Eğitim, s. 168, s. 116-125
  • SPİELBERGER, C. D. (1966). Theory and Research on Anxiety. In C. D. Spielberger (Ed.), Anxiety and Behavior, New York: Academic Press
  • TABACHNİCK, B. G. ve FİDELL, L. S. (1996). Using Multivariate Statistics, New York: HarperCollins College Publishers
  • TDK (2011). Büyük Türkçe Sözlük.
  • VARDAR, B. (2002). Açıklamalı Dilbilim Terimleri Sözlüğü, İstanbul: Multilingual Yayınları
  • VARIŞ, F. (1973). Cumhuriyet’in 50. Yılında Türkiye’de Öğretmen Yetiştirmede Karşılaşılan Birkaç Sorun, Ankara: A.Ü. Eğitim Fakültesi

ÖĞRETMEN ADAYLARINA YÖNELİK KONUŞMA KAYGISI ÖLÇEĞİNİN GELİŞTİRİLMESİ

Yıl 2014, Cilt: 173 Sayı: 173, 41 - 50, 01.03.2014

Öz

Bu araştırmanın amacı, öğretmen adaylarına yönelik "Konuşma Kaygısı Ölçeği"ni (KKÖ) geliştirmek, ölçeğin geçerlik ve güvenirliğini incelemektir. Araştırmanın ölçeğini oluşturma süreci Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Türkçe, Fen Bilgisi, Matematik, Sosyal Bilgiler, Zihinsel Engelliler, İngilizce, Okul Öncesi, Bilgisayar Teknolojileri ve Sınıf öğretmenlikleri bölümleri birinci ve dördüncü sınıf öğretmen adayları olmak üzere toplam 9 bölüm 607 öğrencisiyle gerçekleşmiştir. Araştırmada geçerlik çalışmaları olarak yapı geçerliği, doğrulayıcı ve açımlayıcı faktör analizi güvenirlik çalışması olarak ise iç tutarlılık ve madde analizi yapılmıştır. Toplam varyansın % 35,76’sını açıklayan tek boyutlu bir ölçek elde edilmiştir. Yapılan analiz sonucunda ölçeğin düzeltilmiş madde-toplam korelâsyonlarının .26 ile .61 arasında değiştiği görülmüştür. Ölçeğin iç tutarlık güvenirlik katsayısı .79 olarak bulunmuştur. Ölçeğin faktör yükleri .32 ile .79 arasında sıralanmaktadır. Bu bulgulara dayanarak ölçeğin eğitim alanında kullanılabilecek, geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu belirlenmiştir.

Kaynakça

  • AKTAŞ, Ş. ve GÜNDÜZ, O. (2003). Yazılı ve Sözlü Anlatım, Ankara: Akçağ Yayınları
  • AYDIN, B. (1999). Konuşma ve Yazma Derslerinde Yabancı Dil Öğrenimindeki Kaygı Nedenleri, Yayımlanmamış doktora tezi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • AYRES, J. ve HOPF, T. (1993). Coping with speech anxiety, Norwood, NJ: Ablex Publishing Corporation
  • BEHNKE, R. R., ve CARLİLE, L. W. (1971). “Heart Rate as an Index of Speech Anxiety”, Speech Monographs, s. 38, s. 65-69
  • BREAKEY, L. K. (2005). “Fear of public speaking- the role of the SLP”, Seminars in Speech and Language, s. 26, s. 107-117
  • BÜYÜKÖZTÜRK, Ş. (2004). Veri Analizi El Kitabı. Ankara: Pegema Yayıncılık
  • BÜYÜKÖZTÜRK, Ş., AKGÜN, Ö., KAHVECİ, Ö. ve DEMİREL, F. (2004). “Güdülenme ve Öğrenme Stratejileri Ölçeği’nin Türkçe Formunun Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması”, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, s. 4(2), s. 207-239
  • CLEVENGER, T. (1959). “A Synthesis of Experimental Research in Stage Fright”, Quarterly Journal of Speech, s. 45, s. 134-145
  • CÜCELOĞLU, D. (1997). Yeniden İnsan İnsana, İstanbul: Remzi Kitabevi
  • GÖNEN, İ. K. (2005). İngilizce’yi yabancı dil olarak öğrenen Türk öğrencilerin Yayınlanmamış doktora tezi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü dilde okuma kaygılarının kaynakları,
  • KOBASA, S. C. (1979). “Stressful Life Events, Personality and Health: An Inquiry into hardiness”, Journal of Personality and Social Psychology, s. 37, s. 1-11
  • LAZARUS, R. S. (1966). Psychological Stress and the Coping Process, New York: McGraw-Hill
  • LAZARUS, R. S. (1993). “From Sychological Stress to the Emotions: A History of Changing Outlooks”, Annual Review of Psychology, s. 44, s. 1-22
  • MCCROSKEY, J. C. (1977). “Oral Communication Apprehension: A Summary of Recent Theory and Research”, Human Communication Research, s. 4, s. 78-96
  • MCQUAİL D. ve WİNDAHL, S. (1997) Kitle İletişim Modelleri, (Çeviri: Konca Yumlu), Ankara: İmge Kitabevi
  • MİLLER, S. M. (1990). To See or not to See: Cognitive Informational Styles in the Coping Process. In M. Rosenbaum (Ed.), Learned resourcefulness: On Coping Skills, Self-Control, and Adaptive Behavior, s. 64-94, New York: Springer-Verlag
  • ÖZBAY, M. (2005). “Sesle İlgili Kavramlar ve Konuşma Eğitimi”, Millî Eğitim, s. 168, s. 116-125
  • SPİELBERGER, C. D. (1966). Theory and Research on Anxiety. In C. D. Spielberger (Ed.), Anxiety and Behavior, New York: Academic Press
  • TABACHNİCK, B. G. ve FİDELL, L. S. (1996). Using Multivariate Statistics, New York: HarperCollins College Publishers
  • TDK (2011). Büyük Türkçe Sözlük.
  • VARDAR, B. (2002). Açıklamalı Dilbilim Terimleri Sözlüğü, İstanbul: Multilingual Yayınları
  • VARIŞ, F. (1973). Cumhuriyet’in 50. Yılında Türkiye’de Öğretmen Yetiştirmede Karşılaşılan Birkaç Sorun, Ankara: A.Ü. Eğitim Fakültesi
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Havva Yaman Bu kişi benim

Merve SUROĞLU Sofu Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Mart 2014
Gönderilme Tarihi 9 Ekim 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 173 Sayı: 173

Kaynak Göster

APA Yaman, H., & Sofu, M. S. (2014). ÖĞRETMEN ADAYLARINA YÖNELİK KONUŞMA KAYGISI ÖLÇEĞİNİN GELİŞTİRİLMESİ. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 173(173), 41-50. https://doi.org/10.20296/tsad.81153
AMA Yaman H, Sofu MS. ÖĞRETMEN ADAYLARINA YÖNELİK KONUŞMA KAYGISI ÖLÇEĞİNİN GELİŞTİRİLMESİ. TSA. Mart 2014;173(173):41-50. doi:10.20296/tsad.81153
Chicago Yaman, Havva, ve Merve SUROĞLU Sofu. “ÖĞRETMEN ADAYLARINA YÖNELİK KONUŞMA KAYGISI ÖLÇEĞİNİN GELİŞTİRİLMESİ”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 173, sy. 173 (Mart 2014): 41-50. https://doi.org/10.20296/tsad.81153.
EndNote Yaman H, Sofu MS (01 Mart 2014) ÖĞRETMEN ADAYLARINA YÖNELİK KONUŞMA KAYGISI ÖLÇEĞİNİN GELİŞTİRİLMESİ. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 173 173 41–50.
IEEE H. Yaman ve M. S. Sofu, “ÖĞRETMEN ADAYLARINA YÖNELİK KONUŞMA KAYGISI ÖLÇEĞİNİN GELİŞTİRİLMESİ”, TSA, c. 173, sy. 173, ss. 41–50, 2014, doi: 10.20296/tsad.81153.
ISNAD Yaman, Havva - Sofu, Merve SUROĞLU. “ÖĞRETMEN ADAYLARINA YÖNELİK KONUŞMA KAYGISI ÖLÇEĞİNİN GELİŞTİRİLMESİ”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 173/173 (Mart 2014), 41-50. https://doi.org/10.20296/tsad.81153.
JAMA Yaman H, Sofu MS. ÖĞRETMEN ADAYLARINA YÖNELİK KONUŞMA KAYGISI ÖLÇEĞİNİN GELİŞTİRİLMESİ. TSA. 2014;173:41–50.
MLA Yaman, Havva ve Merve SUROĞLU Sofu. “ÖĞRETMEN ADAYLARINA YÖNELİK KONUŞMA KAYGISI ÖLÇEĞİNİN GELİŞTİRİLMESİ”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, c. 173, sy. 173, 2014, ss. 41-50, doi:10.20296/tsad.81153.
Vancouver Yaman H, Sofu MS. ÖĞRETMEN ADAYLARINA YÖNELİK KONUŞMA KAYGISI ÖLÇEĞİNİN GELİŞTİRİLMESİ. TSA. 2014;173(173):41-50.