BibTex RIS Kaynak Göster

PERCEPTIONS OF ELEMENTARY SCHOOL TEACHERS’ SELF EFFICIENCY

Yıl 2014, Cilt: 182 Sayı: 182, 61 - 84, 01.03.2014

Öz

This study aims to find out the perceptions of elementary school teachers’ (grade one to grade five) self efficiency toward application renewed life sciences course curriculum. First, a questionnaire is applied for data collection in two public elementary schools (Onsekiz Mart Elementary School and Anafartalar Elementary School) in the center of Canakkale. Then, interviews were conducted with three teachers (teaching in each grade one, grade two, and grade three) in Onsekiz Mart Elementary School. Finally, observations were conducted in the classrooms of the interviewed teachers. As a result, different data collection methods were employed. By using the questionnaire, teachers have opportunity to explore their ideas and feelings about renewed life sciences curriculum. By doing so, common subjects and themes were to be found. The data gathered through observations and interviews are also analyzed to explain the interview results. As a conclusion of this study, it is possible to say that teachers’ self efficiency level toward application of the renewed life science course curriculum is not developed well according to teachers’ perceptions. Also it is found that teachers agree with philosophy of the new program but they have some problem with the usage of it. Some teachers believe that they have all theoretical and practical capabilities to use the new program but some other disagrees with this situation.

Kaynakça

  • AKBAŞ, A. ve Ö. Çelikkaleli, (2006). “Sınıf Öğretmeni Adaylarının Fen Öğretimi Öz-yeterlik İnançlarının Cinsiyet, Öğrenim Türü ve Üniversitelerine Göre İncelenmesi”. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 2, Sayı 1, Haziran 2006, ss. 98-110.
  • http://efd.mersin.edu.tr/dergi/meuefd_2006_002_001/pdf/meuefd_20 06_002_001_0098-0110_akbas&celikkaleli.pdf
  • AKINOĞLU, O. (2005). Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi. Ed: Öztürk, C. ve D. Dursun. Yeni Programa Göre Geliştirilmiş Beşinci Baskı. PegemA Yayıncılık. Ankara.
  • BANDURA, A. (1994). Self-efficacy. In V. S. Ramachaudran (Ed.), Encyclopedia of human behavior (Vol. 4, pp. 71-81). New York: Academic Press. (Reprinted in H. Friedman [Ed.], Encyclopedia of mental health. San Diego: Academic Press, 1998).
  • http://www.des.emory.edu/mfp/BanEncy.html
  • BANDURA, A., Caprara, G. V., Barbaranelli, C., Pastorelli, C., Camillo, R. (2001). “Sociocognitive Self-Regulatory Mechanisms Governing Transgressive Behavior”. Journal of Personality and Social Psychology, Vol: 80, No:1, pp: 125- 135.
  • http://www.des.emory.edu/mfp/Bandura2001JPSP.pdf
  • BAYINDIR, N. (2007). “Yeni Eğitim Programı ile Yeniden Şekillenen Hayat Bilgisi Öğretim Çatısının Uygulamalara Yansıması: Bir Ders Planı Örneği Analizi”. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi VI. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu. Eskişehir.
  • BIKMAZ, F. H. (2006). Eğitimde Bireysel Farklılıklar. (Ed: Kuzgun, Y. ve D. Deryakulu). Nobel Yayın Dağıtım. 2. Baskı. Ankara.
  • DAVIS, A. (2006). “Social Cognitive Theory”.
  • http://www.istheory.yorku.ca/socialcognitivetheory.htm
  • KIRK, K. (2008). “Self-Efficacy: Helping Students Believe in Themselves”.
  • http://serc.carleton.edu/NAGTWorkshops/affective/efficacy.html
  • KÖSE, İ. A. ve N. D. Çıkrıkçı. (2007). “ Öğretmen Öz-Yeterlik Algısı Ölçeğinin Farklı Gruplarda Yapı Geçerliğinin Sınanması”. XVI. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi Bildiri Kitabı. 1.Cilt. Tokat.
  • KÜÇÜKYILMAZ, A. ve N. Duban. (2006). “Sınıf Öğretmeni Adaylarının Fen Öğretimi Öz-yeterlik İnançlarının Artırılabilmesi İçin Alınacak Önlemlere İlişkin Görüşleri”. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt:III, Sayı: II, 1-23.
  • MARGOLIS, H. (2005). “Increasing Struggling Learners’ Self-Efficacy: What Tutors Can Do and Say”. Mentoring and Tutoring. Vol:3. No:2. pp:221-238
  • ÖZTÜRK, C, Deveci, H. ve H. Karaduman. (2007). “Sınıf Öğretmeni Adaylarının Sosyal Bilgiler Programına İlişkin Özyeterlik Algıları”. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi VI. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu. Eskişehir.
  • PAJARES, F. (2002). “Overview of Social Cognitive Theory and of Self- Efficacy”.
  • http://www.emory.edu/EDUCATION/mfp/eff.html
  • Pajares, F. (2006). “Highlights From Self-Efficacy Theory”.
  • http://edutechwiki.unige.ch/en/Self-efficacy_theory
  • SÖNMEZ, V. (1998). Hayat Bilgisi Öğretimi ve Öğretmen Klavuzu. Anı Yayıncılık. Ankara.
  • WAGNER, K. V. (2007). “What is self-efficacy?”.
  • http://psychology.about.com/b/2007/04/24/what-is-self-efficacy.htm
  • YILDIRIM A. ve H. Şimşek. (2000). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Gözden geçirilmiş 2. Baskı, Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • http://www.idea.org/page110.html
  • http://www.des.emory.edu/mfp/efficacy.html

SINIF ÖĞRETMENLERİNİN YENİLENEN HAYAT BİLGİSİ DERSİ PROGRAMINI UYGULAMAYA YÖNELİK ÖZ-YETERLİK ALGILARI

Yıl 2014, Cilt: 182 Sayı: 182, 61 - 84, 01.03.2014

Öz

Bu araştırma, ilköğretim birinci kademede görev yapmakta olan sınıf öğretmenlerinin 2005-2006 öğretim yılından itibaren resmen uygulamaya başladıkları yenilenen hayat bilgisi dersi programına yönelik öz-yeterlik algılarını belirleyebilmek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmada öncelikle Çanakkale ili merkezinde bulunan Anafartalar İlköğretim Okulu ve Onsekiz Mart İlköğretim Okulu öğretmenlerine açık uçlu sorulardan oluşan görüşme formu uygulanmış, sonrasında ise Onsekiz Mart İlköğretim Okulu’nda görev yapan 1, 2 ve 3. sınıf öğretmenleri ile yüz yüze görüşme ve bu üç öğretmenin sınıfında gözlemler yapılarak yöntem çeşitlemesine gidilmiştir. Bulgulara dayalı olarak; sınıf öğretmenlerinin yenilenen hayat bilgisi dersi programını uygulama yönelik öz-yeterlik algılarının tam olarak gelişmediği, programın felsefesi ve uygulanışı ile ilgili sahip oldukları bilgiler ve bunları uygulama düzeyleri arasında farkların olduğu söylenebilir. Öğretmenlerin bir kısmının yenilenen hayat bilgisi ders programına ilişkin teoride kendilerini yeterli olarak tanımladıkları ve bunu başardıkları görülürken; bir kısmının teoride kendilerini yeterli olarak tanımladıkları fakat uygulamada yeterlik özellikleri gösteremedikleri belirlenmiştir.

Kaynakça

  • AKBAŞ, A. ve Ö. Çelikkaleli, (2006). “Sınıf Öğretmeni Adaylarının Fen Öğretimi Öz-yeterlik İnançlarının Cinsiyet, Öğrenim Türü ve Üniversitelerine Göre İncelenmesi”. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 2, Sayı 1, Haziran 2006, ss. 98-110.
  • http://efd.mersin.edu.tr/dergi/meuefd_2006_002_001/pdf/meuefd_20 06_002_001_0098-0110_akbas&celikkaleli.pdf
  • AKINOĞLU, O. (2005). Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi. Ed: Öztürk, C. ve D. Dursun. Yeni Programa Göre Geliştirilmiş Beşinci Baskı. PegemA Yayıncılık. Ankara.
  • BANDURA, A. (1994). Self-efficacy. In V. S. Ramachaudran (Ed.), Encyclopedia of human behavior (Vol. 4, pp. 71-81). New York: Academic Press. (Reprinted in H. Friedman [Ed.], Encyclopedia of mental health. San Diego: Academic Press, 1998).
  • http://www.des.emory.edu/mfp/BanEncy.html
  • BANDURA, A., Caprara, G. V., Barbaranelli, C., Pastorelli, C., Camillo, R. (2001). “Sociocognitive Self-Regulatory Mechanisms Governing Transgressive Behavior”. Journal of Personality and Social Psychology, Vol: 80, No:1, pp: 125- 135.
  • http://www.des.emory.edu/mfp/Bandura2001JPSP.pdf
  • BAYINDIR, N. (2007). “Yeni Eğitim Programı ile Yeniden Şekillenen Hayat Bilgisi Öğretim Çatısının Uygulamalara Yansıması: Bir Ders Planı Örneği Analizi”. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi VI. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu. Eskişehir.
  • BIKMAZ, F. H. (2006). Eğitimde Bireysel Farklılıklar. (Ed: Kuzgun, Y. ve D. Deryakulu). Nobel Yayın Dağıtım. 2. Baskı. Ankara.
  • DAVIS, A. (2006). “Social Cognitive Theory”.
  • http://www.istheory.yorku.ca/socialcognitivetheory.htm
  • KIRK, K. (2008). “Self-Efficacy: Helping Students Believe in Themselves”.
  • http://serc.carleton.edu/NAGTWorkshops/affective/efficacy.html
  • KÖSE, İ. A. ve N. D. Çıkrıkçı. (2007). “ Öğretmen Öz-Yeterlik Algısı Ölçeğinin Farklı Gruplarda Yapı Geçerliğinin Sınanması”. XVI. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi Bildiri Kitabı. 1.Cilt. Tokat.
  • KÜÇÜKYILMAZ, A. ve N. Duban. (2006). “Sınıf Öğretmeni Adaylarının Fen Öğretimi Öz-yeterlik İnançlarının Artırılabilmesi İçin Alınacak Önlemlere İlişkin Görüşleri”. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt:III, Sayı: II, 1-23.
  • MARGOLIS, H. (2005). “Increasing Struggling Learners’ Self-Efficacy: What Tutors Can Do and Say”. Mentoring and Tutoring. Vol:3. No:2. pp:221-238
  • ÖZTÜRK, C, Deveci, H. ve H. Karaduman. (2007). “Sınıf Öğretmeni Adaylarının Sosyal Bilgiler Programına İlişkin Özyeterlik Algıları”. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi VI. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu. Eskişehir.
  • PAJARES, F. (2002). “Overview of Social Cognitive Theory and of Self- Efficacy”.
  • http://www.emory.edu/EDUCATION/mfp/eff.html
  • Pajares, F. (2006). “Highlights From Self-Efficacy Theory”.
  • http://edutechwiki.unige.ch/en/Self-efficacy_theory
  • SÖNMEZ, V. (1998). Hayat Bilgisi Öğretimi ve Öğretmen Klavuzu. Anı Yayıncılık. Ankara.
  • WAGNER, K. V. (2007). “What is self-efficacy?”.
  • http://psychology.about.com/b/2007/04/24/what-is-self-efficacy.htm
  • YILDIRIM A. ve H. Şimşek. (2000). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Gözden geçirilmiş 2. Baskı, Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • http://www.idea.org/page110.html
  • http://www.des.emory.edu/mfp/efficacy.html
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Bülent Güven Bu kişi benim

Seda SOYDAŞ Haydar Durulan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Mart 2014
Gönderilme Tarihi 9 Ekim 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 182 Sayı: 182

Kaynak Göster

APA Güven, B., & Durulan, S. S. H. (2014). SINIF ÖĞRETMENLERİNİN YENİLENEN HAYAT BİLGİSİ DERSİ PROGRAMINI UYGULAMAYA YÖNELİK ÖZ-YETERLİK ALGILARI. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 182(182), 61-84. https://doi.org/10.20296/tsad.29005
AMA Güven B, Durulan SSH. SINIF ÖĞRETMENLERİNİN YENİLENEN HAYAT BİLGİSİ DERSİ PROGRAMINI UYGULAMAYA YÖNELİK ÖZ-YETERLİK ALGILARI. TSA. Mart 2014;182(182):61-84. doi:10.20296/tsad.29005
Chicago Güven, Bülent, ve Seda SOYDAŞ Haydar Durulan. “SINIF ÖĞRETMENLERİNİN YENİLENEN HAYAT BİLGİSİ DERSİ PROGRAMINI UYGULAMAYA YÖNELİK ÖZ-YETERLİK ALGILARI”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 182, sy. 182 (Mart 2014): 61-84. https://doi.org/10.20296/tsad.29005.
EndNote Güven B, Durulan SSH (01 Mart 2014) SINIF ÖĞRETMENLERİNİN YENİLENEN HAYAT BİLGİSİ DERSİ PROGRAMINI UYGULAMAYA YÖNELİK ÖZ-YETERLİK ALGILARI. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 182 182 61–84.
IEEE B. Güven ve S. S. H. Durulan, “SINIF ÖĞRETMENLERİNİN YENİLENEN HAYAT BİLGİSİ DERSİ PROGRAMINI UYGULAMAYA YÖNELİK ÖZ-YETERLİK ALGILARI”, TSA, c. 182, sy. 182, ss. 61–84, 2014, doi: 10.20296/tsad.29005.
ISNAD Güven, Bülent - Durulan, Seda SOYDAŞ Haydar. “SINIF ÖĞRETMENLERİNİN YENİLENEN HAYAT BİLGİSİ DERSİ PROGRAMINI UYGULAMAYA YÖNELİK ÖZ-YETERLİK ALGILARI”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 182/182 (Mart 2014), 61-84. https://doi.org/10.20296/tsad.29005.
JAMA Güven B, Durulan SSH. SINIF ÖĞRETMENLERİNİN YENİLENEN HAYAT BİLGİSİ DERSİ PROGRAMINI UYGULAMAYA YÖNELİK ÖZ-YETERLİK ALGILARI. TSA. 2014;182:61–84.
MLA Güven, Bülent ve Seda SOYDAŞ Haydar Durulan. “SINIF ÖĞRETMENLERİNİN YENİLENEN HAYAT BİLGİSİ DERSİ PROGRAMINI UYGULAMAYA YÖNELİK ÖZ-YETERLİK ALGILARI”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, c. 182, sy. 182, 2014, ss. 61-84, doi:10.20296/tsad.29005.
Vancouver Güven B, Durulan SSH. SINIF ÖĞRETMENLERİNİN YENİLENEN HAYAT BİLGİSİ DERSİ PROGRAMINI UYGULAMAYA YÖNELİK ÖZ-YETERLİK ALGILARI. TSA. 2014;182(182):61-84.