Although health literacy represents patients’ skills of perceiving the services, it is a fact that it can also be a determinant of an individual’s medical status. Due to its importance, this study aims to determine the correlations between the demographic properties of patients consulting to family health centres and their health literacy behaviours in order to determine the health literacy in Turkish society despite restrictions. For these purposes, the study was conducted with 480 patients applying to 8 actively functioning family health centres located in Keçiören district of Ankara to receive healthcare services. In consequence, it was observed that patients holding a post-gradute degree had the habit of reading prospectuses but that patients with an income of 999 TL or below a month tended less to read the medical ptospectuses and they could understand less the medical prospectuses and brochures given in relation to their ilnesses.
Sağlık okuryazarlığı, hastaların hizmetleri algılama becerilerini ifade ederken, kişinin sağlık durumunun belirleyicisi olabilme özelliği de gösterebileceği bir gerçektir. Bu öneminden dolayı, toplumumuzdaki sağlık okuryazarlığı durumunun kısıtlılıklar dahilinde tespitini gerçekleştirmek amacıyla, aile sağlığı merkezlerine başvuran hastaların, bazı sosyo-demografik özelliklerinin çeşitli sağlık okuryazarlığı davranışlarıyla ilişkisinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla, Ankara ili Keçiören ilçesinde halen faaliyette olan 8 adet aile sağlığı merkezine hizmet almak için başvuran toplam 480 hasta ile çalışma gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonucunda, lisansüstü eğitim seviyesine sahip hastaların daha fazla ilaç prospektüsü okuma alışkanlığının olduğu görülürken, 999 TL ve altı geliri bulunan hastaların daha az ilaç prospektüsü okuma alışkanlığının olduğu, ilaç prospektüslerini ve hastalıkları ile ilgili verilen broşürleri daha az anlayabildikleri tespit edilmiştir. Erkek hastaların ilaç prospektüslerini daha iyi anlayabildikleri ve hastalıkları ile ilgili verilen broşürleri daha fazla okudukları tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 20, 2016 |
Submission Date | October 9, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 19 Issue: 2 |