The purpose of the present study was to examine the problems that prospective geography teachers encounter during teacher practice lessons and their solution suggestions to these problems. This study was designed in descriptive survey model. A total of 140 prospective teachers from all final-year geography students studying in Karabuk University Faculty of Letters Department of Geography and also studying in pedagogical formation program participated in the study. Results revealed that the most encountered problems during teaching practice sessions were transportation to schools, the high number of prospective teachers in practice schools, limited facilities of practice schools, and the lack of supervision. Some of the solution suggestions for these problems were providing collaboration between university and practice schools, choosing practice schools that were close to the places in which prospective teachers dwell, increasing the frequency of supervision and the number of practice schools, and the use of student-centered teaching methods and techniques in teaching practice lessons.
Bu araştırmanın amacı coğrafya öğretmen adaylarının öğretmenlik uygulamaları dersinde yaşadıkların sorunları ve bu sorunlara yönelik geliştirdikleri çözüm önerilerini incelemektir. Çalışmada betimsel tarama modeli kullanılmıştır Araştırmaya 2014–2015 öğretim yılı bahar döneminde, Karabük Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Coğrafya Bölümü son sınıf öğrencileri arasından pedagojik formasyon eğitimi alan 140 öğretmen adayı katılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre okul uygulamalarında yaşanan sorunlar arasında en fazla; okullara ulaşım ile ilgili sorunlar, öğretmen adaylarının uygulama okullarında sayılarının fazla olması, uygulama okullarının olanaklarının yetersiz olması ve denetim eksikliği yer almaktadır. Bu sorunların giderilmesine yönelik çözüm önerileri arasında ise üniversite ve uygulama okulları arasında işbirliği sağlanması, öğretmen adaylarının yaşadıkları yerlere yakın okulların uygulama okulu olarak seçilmesi, uygulama saatlerinin, denetimlerin ve uygulama okullarının sayılarının artırılması, öğretmen adaylarının derslerinde öğrenci merkezli öğretim yöntem ve teknikleri kullanması gerektiği yer almaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 20, 2016 |
Submission Date | October 9, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 19 Issue: 2 |