Tüketici davranışı tüketicilerin seçtiği, elde ettiği, kullandığı mal ve hizmetlerle ihtiyaçlarını karşılamak için yerleştirdiği ve arzuladığı karmaşık bir süreçtir. Bu sürecin nedenlerini anlamak, tüketicilerin ihtiyaç ve motivasyonları ile oluşan tüketici davranışlarını ortaya koymaktan geçmektedir. Tüketicinin sosyal pozisyonu mobilya seçimini ve satın alma davranışlarını etkileyen en önemli faktörlerden biridir.
Tüketicilerin evle ilgili mobilyaların satın alınmasına yönelik davranışlarını belirlemek amacıyla yapılan bu çalışma Denizli kentsel kesimde 167 yetişkin birey üzerinde gerçekleşmiştir. Bireylerin mobilya satın almaya yönelik davranışları Likert tipi 21 cümleye verdikleri yanıtlarla belirlenmiş, sosyal pozisyon (ISP skoru) ve diğer bağımsız değişkenlerin davranışlar üzerindeki etkileri araştırılmıştır. Sosyal pozisyon eşitliğinden yararlanılarak belirlenmiş ve ilk kez bu tür bir çalışmaya uygulanmıştır. Yapılan analizde alışveriş biçimi, alışveriş güvenilirliği ve sübjektif normlar bakımından sosyal pozisyonun belirleyici olmadığı (p>0.05), buna karşılık temel alışveriş yapısının sosyal pozisyona göre değiştiği (p<0.05) ve mobilya satın alma konusunda kadınların erkeklerden daha duyarlı oldukları (p<0.05) ortaya çıkmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 10 Haziran 2016 |
Gönderilme Tarihi | 4 Mart 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 20 Sayı: 1 |