Bu çalışmanın temel amacı, Türkçe öğretmeni adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin benimsedikleri görüşleri ve düşünceleri ortaya koymaktır. Bu doğrultuda, araştırmanın alt amaçları, öğretmen adaylarının belleklerindeki öğretmenlik modeline ilişkin özellikleri betimlemek ve bu özelliklerin Türkçe öğretiminin ilkeleri açısından alanyazında öncelenen öğretmen özellikleri ile uyumunu tartışmaktır. Betimsel nitelikli Bu araştırmada hem nitel hem de nicel veri toplama ve çözümleme tekniklerinden yararlanılmıştır. Araştırma, 2014-2015 Eğitim- Öğretim Yılı Bahar Döneminde Niğde Üniversitesi Eğitim Fakültesi Türkçe Öğretmenliği Bölümü birinci ve dördüncü sınıflarında okuyan toplam 169 öğretmen adayı ile gerçekleştirilmiştir. Verilere Baki ve Gökçek (2007) tarafından öğretmen adaylarının benimsedikleri öğretmen modellerini belirlemeye ilişkin geliştirilen yarı yapılandırılmış sormaca (anket) aracılığıyla ulaşılmıştır. Sormacada öğretmen adaylarına çeşitli meslek adları verilerek bu meslekleri belleklerindeki öğretmen modeline en yakın olandan başlayarak sıralamaları istenmiştir. Sormacadaki bu sıralamanın yanı sıra adayların belleklerindeki etkili öğretmen modelini betimlemek için adaylardan ilk ve son sıraya yazdıkları meslekleri neden bu sıralamada sunduklarının gerekçelerini açıklamaları istenmiştir. Öğretmen adaylarının benimsedikleri etkili öğretmen modelini yansıttığını düşündükleri meslek tercihleri ve bu tercihlerin gerekçeleri incelendiğinde öğretmen adaylarının öğretmen adaylarının genel olarak geleneksel anlayışı benimsedikleri belirlenmiştir. Öğretmen adaylarının etkili ve etkili olmayan öğretmen modellerine ilişkin açıklamalarının ise koşutluk göstermediği sonucuna ulaşılmıştır.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 14 Ağustos 2016 |
Gönderilme Tarihi | 13 Kasım 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 20 Sayı: 2 |