Bu çalışmanın amacı, eğitim fakültesi temel eğitim
bölümü, sınıf öğretmenliği ve okul
öncesi öğretmenliği anabilim dalında eğitim-öğretim gören 1 ve 4. sınıf
öğretmen adaylarının aile katılımına ilişkin öz yeterlilik inanç düzeylerini
belirlemektir. Bu doğrultuda araştırma 2016-2017 Akademik yılında, Balıkesir
Üniversitesi Necatibey Eğitim Fakültesi Temel Eğitim Bölümü Okul Öncesi Eğitimi
Anabilim Dalından 1 ve 4. Sınıfta okuyan toplam 130 öğrenci ve Sınıf
Öğretmenliği Anabilim Dalı 1 ve 4. Sınıfta okuyan toplam 100 öğrenci ile
gerçekleştirilmiştir. Veri toplama araçları olarak Ateş (2015) tarafından
geliştirilen “Öğretmen Adayları İçin Aile Katılımına İlişkin Öz-yeterlik İnanç
Ölçeği” kullanılmıştır. Öğretmen
adaylarının Aile Katılımına İlişkin Öz-Yeterlik İnanç Ölçeği toplam puan
ortalaması ve standart sapma değeri hesaplanmıştır. Aile katılımına ilişkin öz
yeterlilik inançları yüksek, orta ve düşük düzeyde olarak sınıflandırılmıştır.
Araştırma bulgularına göre; öğretmen adaylarının sadece %15’nin öz-yeterlilik
inanç düzeyinin yüksek ve bölüm türüne göre farklılık göstermezken, aile
eğitimine yönelik akademik faaliyetlere katılma durumu değişkenine göre anlamlı
farklılık gösterdiği saptanmıştır.
AÇEV (2017). Okul öncesi aile katılımı. http://www.acevokuloncesi.org/ogrenmeortami/aile-katilimi adresinden erişildi (Erişim Tarihi: 20.01.2017).
Arabacı, N. (2014). Okul öncesi eğitimde aile katılımı (Bölüm 2). Her Yönüyle Okul Öncesi Eğitim Ankara: Hedef Yayıncılık.
Ateş, Ö. (2015). Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Aile Katılım Çalışmalarına Yönelik Öz-Yeterlik İnançlarının İncelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi).Denizli: Pamukkale Üniversitesi.
Bandura, A. (1977). Self-efficacy: toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, 84(2), 191–215.
Chavkin, N. F., Williams, D. L. (1988). Critical issues in the teaching training for parent involvement. Educational Horizons, 66, 87-89.
Chavkin, N., Williams, D. (1985). Executive summary of the final report: Parent involvement in education project. Austin, TX: Southwest Educational Development Laboratory.
Çamlıbel Çakmak, Ö. (2010). Okul öncesi eğitim kurumlarında aile katılımı. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(1), 1-17.
Çelenk, S.(1998). Eğitim Yüksekokulu Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları. Yüksek Lisans Tezi. Konya: Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
Çetin, Ş. (2003). Anadolu Öğretmen Lisesi ve Düz Lise Çıkışlı Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumlarının Karşılaştırılması.(Yayınlanmamış Doktora Tezi). Ankara: Gazi Üniversitesi.
De Acosta, M. (1996). A foundational approach to preparing teachers for family and community involvement in children's education. Journal of Teacher Education, 47 (1), 9-15.
Epstein, J. L. (2005). Links in professional development chain: Preservice and inservice education for effective programs of school, family, and community partnerships. The New Educator, 1(2), 125-141.
Epstein, J. L., & Sanders, M. G. (2006). Prospects for change: Preparing educators for school, family, and community partnerships. Peabody Journal of Education, 81(2), 81-120.
Epstein, J. L. (2008). Improving family and community involvement in secondary schools. Principal Leadership, 8(2), 16-22.
Epstein, J.L. ve Dauber, S.L. (1991). School programs and teacher practices of parent involvement in inner-city elementary and middle schools. The Elementary School Journal, 91(3), 289-305.
Flanigan, C. B. (2005). Partnering with parents and communities: Are preservice teachers adequately prepared? Harvard Graduate School of Education Harvard Family Research Project. Retrieved from http://www.hfrp.org/publicati¬ons-resources/browse-our-publications/partnering-with-parents-and-communities-are-preservice-teachers-adequately-prepared. (date of Access: 22.10.2017).
Foster, J. ve Loven, R. (1992). The need and directions for parent involvement in the 90’s: Undergradute perspectives and expectations. Action in Teacher Education, 14,13-18.
Garbarino, J. & Ganzel, B. (2000). The human ecology of early risk (Chapter 4). J.P. Shonkoff & S. J. Meisels. (Ed.). Handbook of Early Childhood Intervention. The USA: Cambridge University Press.
Gonzalez-DeHass, A. R. (2005). Facilitating parent involvement: Reflecting on effective teacher education. Teaching & Learning, 19(2), 57-76.
Graue, E., & Brown, C. P. (2003). Preservice teachers’ notions of families and schooling. Teaching and Teacher Education, 19, 719-735.
Hanson, M. J. & Lynch, E. W. (2013). Theoretical perspectives for understanding families (Chapter 2). Understanding Families Supportive Approaches to Diversity, Disability, and Risk (2. Baskı). The USA: Brookes Publishing.
Hoover-Dempsey, K. V., Walker, J. M. T., Jones, K. P., & Reed, R. P. (2002). Teachers involving parents (TIP): Results of an in-service teacher education program for enhancing parental involvement. Teaching and Teacher Education, 18, 843-867.
Karasar, N.(2007). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel yayın Dağıtım.
Katz, L., & Bauch, J. P. (1999). The Peabody Family Involvement Initiative: Preparing Preservice Teachers for Family/School Collaboration. School Community Journal. 9 (1), 49–6.
Kirschenbaum, H. (2001). Educating Professionals for School, Family, and Community Partnerships. In D. B. Hiatt-Michael (Ed.), Promising Practices for Family Involvement in Schools (s. 185-208). Greenwich, CT: Information Age.
Knopf, H., T. & Swick, K., J. (2008). Using Our Understanding of Families to Strengthen Family Involvement. Early Childhood Education Journal. 35, 419-427.Krizman, C. (2013). The relationship between teachers’ self-efficacy beliefs and parental involvement practices: A multi-method study (Doktora tezi). Texas Tech University Educational Psychology, Texas.
LaRocque, M., Kleiman, I., Darling, M. (2011). Parental Involvement: The Missing Link in School Achievement. Preventing School Failure, 55(3), 115–122.
Lındberg, E.N. (2014). Eğitim Fakültesi Son Sınıf Öğrencilerinin Aile Katılımı ile İlgili Görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 14(4), 1339-1361, DOI:
Mattingly, D. J., Prislin, R., McKenzie, T. L., Rodriguez, J. L., & Kayzar, B. (2002). Evaluating evaluations: The case of parent involvement programs. Review of Educational Research, 72(4), 549-576.
Matunszny, R., Banda, D. ve Coleman, T. (2007). A Progressive Plan for Building Collaborative Relationships with Parents from Diverse Backgrounds. Teaching Exceptional Children. 39, 24-31.
MEB (2012). Milli Eğitim Bakanlığı Okul-Aile Birliği Yönet¬meliği. http://mevzuat.meb.gov.tr /html/okulailebirligi/yonetmelik.pdf. Adresinden erişildi (Erişim Tarihi: 20.01.2017).
OYEGM (2017). Öğretmen Yetiştirme ve Eğitimi Genel Müdürlüğü. Öğretmenlik Mesleği genel yeterlilikleri. http://oygm.meb.gov.tr/www/ogretmenlik-meslegi-genel-yeterlikleri/icerik/39 adresinden erişildi (Erişim Tarihi: 21.01.2017).
Patte, M. M. (2011). Examining preservice teacher knowledge and competencies in establishing family-school partnerships. The School Community Journal, 21(2), 143-159.
Pedro, J. Y., Miller, R.., Bray, P. (2012). Teacher Knowledge and Dispositions towards Parents and Families: Rethinking Influences and Education of Early Childhood Pre-Service Teachers, Forum on Public Policy Online.
Saracaloğlu, A. S., Bozkurt, N., Serin, O. ve Serin, U. (2004). “Öğretmen Adaylarının Mesleğe Yönelik Tutumlarını Etkileyen Faktörler”, Çağdaş Eğitim Dergisi, S. 29 (311), s. 16-27.
Schunk, D. H. (2012). Learning Theories, an Educational Perspective (6th ed.). Boston, MA: Pearson Education Inc.
Shumow, L., & Harris, W. (2000). Teachers’ thinking about home-school relations in low-income urban communities. School Community Journal 10(1): 9-24.
Shumow, L., & Harris, W. (2000). Teachers’ thinking about home-school relations in low-income urban communities. School Community Journal, 10, 9-24.Şenocak, M. Ş. (2014). Biyoistatistik ve Araştırma Yöntem Bilimi. İstanbul Tıp Kitabevi, İstanbul.
Tichenor, M.S. (1997) Teacher education and parent involvement: Reflections from pre-service teachers, Journal of Instructional Psychology, 24 (4), 233-339.
Tichenor, M. S. (1998). Preservice teachers’ attitudes toward parent involvement: Implications for teacher education. The Teacher Educator, 33(4), 248-259. Tschannen-Moran, M. ve Woolfolk Hoy, A. (2001). Teacher efficacy: capturing an elusive construct. Teaching and Teacher Education, 17, 783–805.
Uludag, A. (2008). Elementary preservice teachers’ opinions about parental involvement in elementary children’s education. Teaching and Teacher Education, 24(3), 807-817.
Woolfolk, A. E. (2006). Social, cognitive and constructivist views of learning (Chapter 9). Educational Psychology (12. Baskı). Pearson Publishing.
AÇEV (2017). Okul öncesi aile katılımı. http://www.acevokuloncesi.org/ogrenmeortami/aile-katilimi adresinden erişildi (Erişim Tarihi: 20.01.2017).
Arabacı, N. (2014). Okul öncesi eğitimde aile katılımı (Bölüm 2). Her Yönüyle Okul Öncesi Eğitim Ankara: Hedef Yayıncılık.
Ateş, Ö. (2015). Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Aile Katılım Çalışmalarına Yönelik Öz-Yeterlik İnançlarının İncelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi).Denizli: Pamukkale Üniversitesi.
Bandura, A. (1977). Self-efficacy: toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, 84(2), 191–215.
Chavkin, N. F., Williams, D. L. (1988). Critical issues in the teaching training for parent involvement. Educational Horizons, 66, 87-89.
Chavkin, N., Williams, D. (1985). Executive summary of the final report: Parent involvement in education project. Austin, TX: Southwest Educational Development Laboratory.
Çamlıbel Çakmak, Ö. (2010). Okul öncesi eğitim kurumlarında aile katılımı. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(1), 1-17.
Çelenk, S.(1998). Eğitim Yüksekokulu Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları. Yüksek Lisans Tezi. Konya: Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
Çetin, Ş. (2003). Anadolu Öğretmen Lisesi ve Düz Lise Çıkışlı Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumlarının Karşılaştırılması.(Yayınlanmamış Doktora Tezi). Ankara: Gazi Üniversitesi.
De Acosta, M. (1996). A foundational approach to preparing teachers for family and community involvement in children's education. Journal of Teacher Education, 47 (1), 9-15.
Epstein, J. L. (2005). Links in professional development chain: Preservice and inservice education for effective programs of school, family, and community partnerships. The New Educator, 1(2), 125-141.
Epstein, J. L., & Sanders, M. G. (2006). Prospects for change: Preparing educators for school, family, and community partnerships. Peabody Journal of Education, 81(2), 81-120.
Epstein, J. L. (2008). Improving family and community involvement in secondary schools. Principal Leadership, 8(2), 16-22.
Epstein, J.L. ve Dauber, S.L. (1991). School programs and teacher practices of parent involvement in inner-city elementary and middle schools. The Elementary School Journal, 91(3), 289-305.
Flanigan, C. B. (2005). Partnering with parents and communities: Are preservice teachers adequately prepared? Harvard Graduate School of Education Harvard Family Research Project. Retrieved from http://www.hfrp.org/publicati¬ons-resources/browse-our-publications/partnering-with-parents-and-communities-are-preservice-teachers-adequately-prepared. (date of Access: 22.10.2017).
Foster, J. ve Loven, R. (1992). The need and directions for parent involvement in the 90’s: Undergradute perspectives and expectations. Action in Teacher Education, 14,13-18.
Garbarino, J. & Ganzel, B. (2000). The human ecology of early risk (Chapter 4). J.P. Shonkoff & S. J. Meisels. (Ed.). Handbook of Early Childhood Intervention. The USA: Cambridge University Press.
Gonzalez-DeHass, A. R. (2005). Facilitating parent involvement: Reflecting on effective teacher education. Teaching & Learning, 19(2), 57-76.
Graue, E., & Brown, C. P. (2003). Preservice teachers’ notions of families and schooling. Teaching and Teacher Education, 19, 719-735.
Hanson, M. J. & Lynch, E. W. (2013). Theoretical perspectives for understanding families (Chapter 2). Understanding Families Supportive Approaches to Diversity, Disability, and Risk (2. Baskı). The USA: Brookes Publishing.
Hoover-Dempsey, K. V., Walker, J. M. T., Jones, K. P., & Reed, R. P. (2002). Teachers involving parents (TIP): Results of an in-service teacher education program for enhancing parental involvement. Teaching and Teacher Education, 18, 843-867.
Karasar, N.(2007). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel yayın Dağıtım.
Katz, L., & Bauch, J. P. (1999). The Peabody Family Involvement Initiative: Preparing Preservice Teachers for Family/School Collaboration. School Community Journal. 9 (1), 49–6.
Kirschenbaum, H. (2001). Educating Professionals for School, Family, and Community Partnerships. In D. B. Hiatt-Michael (Ed.), Promising Practices for Family Involvement in Schools (s. 185-208). Greenwich, CT: Information Age.
Knopf, H., T. & Swick, K., J. (2008). Using Our Understanding of Families to Strengthen Family Involvement. Early Childhood Education Journal. 35, 419-427.Krizman, C. (2013). The relationship between teachers’ self-efficacy beliefs and parental involvement practices: A multi-method study (Doktora tezi). Texas Tech University Educational Psychology, Texas.
LaRocque, M., Kleiman, I., Darling, M. (2011). Parental Involvement: The Missing Link in School Achievement. Preventing School Failure, 55(3), 115–122.
Lındberg, E.N. (2014). Eğitim Fakültesi Son Sınıf Öğrencilerinin Aile Katılımı ile İlgili Görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 14(4), 1339-1361, DOI:
Mattingly, D. J., Prislin, R., McKenzie, T. L., Rodriguez, J. L., & Kayzar, B. (2002). Evaluating evaluations: The case of parent involvement programs. Review of Educational Research, 72(4), 549-576.
Matunszny, R., Banda, D. ve Coleman, T. (2007). A Progressive Plan for Building Collaborative Relationships with Parents from Diverse Backgrounds. Teaching Exceptional Children. 39, 24-31.
MEB (2012). Milli Eğitim Bakanlığı Okul-Aile Birliği Yönet¬meliği. http://mevzuat.meb.gov.tr /html/okulailebirligi/yonetmelik.pdf. Adresinden erişildi (Erişim Tarihi: 20.01.2017).
OYEGM (2017). Öğretmen Yetiştirme ve Eğitimi Genel Müdürlüğü. Öğretmenlik Mesleği genel yeterlilikleri. http://oygm.meb.gov.tr/www/ogretmenlik-meslegi-genel-yeterlikleri/icerik/39 adresinden erişildi (Erişim Tarihi: 21.01.2017).
Patte, M. M. (2011). Examining preservice teacher knowledge and competencies in establishing family-school partnerships. The School Community Journal, 21(2), 143-159.
Pedro, J. Y., Miller, R.., Bray, P. (2012). Teacher Knowledge and Dispositions towards Parents and Families: Rethinking Influences and Education of Early Childhood Pre-Service Teachers, Forum on Public Policy Online.
Saracaloğlu, A. S., Bozkurt, N., Serin, O. ve Serin, U. (2004). “Öğretmen Adaylarının Mesleğe Yönelik Tutumlarını Etkileyen Faktörler”, Çağdaş Eğitim Dergisi, S. 29 (311), s. 16-27.
Schunk, D. H. (2012). Learning Theories, an Educational Perspective (6th ed.). Boston, MA: Pearson Education Inc.
Shumow, L., & Harris, W. (2000). Teachers’ thinking about home-school relations in low-income urban communities. School Community Journal 10(1): 9-24.
Shumow, L., & Harris, W. (2000). Teachers’ thinking about home-school relations in low-income urban communities. School Community Journal, 10, 9-24.Şenocak, M. Ş. (2014). Biyoistatistik ve Araştırma Yöntem Bilimi. İstanbul Tıp Kitabevi, İstanbul.
Tichenor, M.S. (1997) Teacher education and parent involvement: Reflections from pre-service teachers, Journal of Instructional Psychology, 24 (4), 233-339.
Tichenor, M. S. (1998). Preservice teachers’ attitudes toward parent involvement: Implications for teacher education. The Teacher Educator, 33(4), 248-259. Tschannen-Moran, M. ve Woolfolk Hoy, A. (2001). Teacher efficacy: capturing an elusive construct. Teaching and Teacher Education, 17, 783–805.
Uludag, A. (2008). Elementary preservice teachers’ opinions about parental involvement in elementary children’s education. Teaching and Teacher Education, 24(3), 807-817.
Woolfolk, A. E. (2006). Social, cognitive and constructivist views of learning (Chapter 9). Educational Psychology (12. Baskı). Pearson Publishing.
Biber, K. (2018). ÖĞRETMEN ADAYLARININ AİLE KATILIMINA İLİŞKİN ÖZ YETERLİLİK İNANÇ DÜZEYLERİNİN BELİRLEMESİ. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 22(2), 623-642.
AMA
Biber K. ÖĞRETMEN ADAYLARININ AİLE KATILIMINA İLİŞKİN ÖZ YETERLİLİK İNANÇ DÜZEYLERİNİN BELİRLEMESİ. TSA. Ağustos 2018;22(2):623-642.
Chicago
Biber, Kazım. “ÖĞRETMEN ADAYLARININ AİLE KATILIMINA İLİŞKİN ÖZ YETERLİLİK İNANÇ DÜZEYLERİNİN BELİRLEMESİ”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 22, sy. 2 (Ağustos 2018): 623-42.
EndNote
Biber K (01 Ağustos 2018) ÖĞRETMEN ADAYLARININ AİLE KATILIMINA İLİŞKİN ÖZ YETERLİLİK İNANÇ DÜZEYLERİNİN BELİRLEMESİ. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 22 2 623–642.
IEEE
K. Biber, “ÖĞRETMEN ADAYLARININ AİLE KATILIMINA İLİŞKİN ÖZ YETERLİLİK İNANÇ DÜZEYLERİNİN BELİRLEMESİ”, TSA, c. 22, sy. 2, ss. 623–642, 2018.
ISNAD
Biber, Kazım. “ÖĞRETMEN ADAYLARININ AİLE KATILIMINA İLİŞKİN ÖZ YETERLİLİK İNANÇ DÜZEYLERİNİN BELİRLEMESİ”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 22/2 (Ağustos 2018), 623-642.
JAMA
Biber K. ÖĞRETMEN ADAYLARININ AİLE KATILIMINA İLİŞKİN ÖZ YETERLİLİK İNANÇ DÜZEYLERİNİN BELİRLEMESİ. TSA. 2018;22:623–642.
MLA
Biber, Kazım. “ÖĞRETMEN ADAYLARININ AİLE KATILIMINA İLİŞKİN ÖZ YETERLİLİK İNANÇ DÜZEYLERİNİN BELİRLEMESİ”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, c. 22, sy. 2, 2018, ss. 623-42.
Vancouver
Biber K. ÖĞRETMEN ADAYLARININ AİLE KATILIMINA İLİŞKİN ÖZ YETERLİLİK İNANÇ DÜZEYLERİNİN BELİRLEMESİ. TSA. 2018;22(2):623-42.