Eski Türk Edebiyatı, Türk edebiyatının
yaklaşık 600 yıllık bir dönemine damga vuran dönemin adıdır. Bu dönem için
Dîvân Edebiyatı, Klasik Türk Edebiyatı, Yüksek Zümre Türk Edebiyatı, İslâmî
Türk Edebiyatı, Osmanlı Edebiyatı vs. başka adlandırmalar da yapılmıştır. Bu döneme ait sanatçı ve onların eserleri öğrencilere,
ortaöğretim düzeyinde Türk dili ve edebiyatı derslerinde; yükseköğretim
düzeyinde ise Edebiyat ve Eğitim Fakültelerindeki Türk Dili ve Edebiyatı
bölümlerinde okutulan Eski Türk Edebiyatı derslerinde tanıtılmaktadır.
Bu araştırmanın amacı, zorunlu ve seçmeli
olarak farklı sömestrelerde okutulan Eski Türk Edebiyatıyla ilgili 10-15 farklı
derste, bu dönem sanatçı ve eserlerini tanıyan Gazi Üniversitesi Edebiyat
Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü öğrencilerinin Eski Türk Edebiyatı
dersine ilişkin algılarını, geliştirdikleri metaforlar aracılığıyla
incelemektir.
Nitel araştırma yöntemleri arasında yer
alan fenomenolojik modelle desenlenen bu araştırmanın çalışma grubunu, Gazi
Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı Bölümünün ikinci, üçüncü
ve dördüncü sınıflarında öğrenim gören 125’i kadın ve 24’ü erkek olmak üzere
toplam 149 öğrenci oluşmaktadır.
Veri toplama aracı olarak araştırmacı
tarafından oluşturulan “Eski Türk
Edebiyatı ... gibidir. Çünkü; ...”
şeklinde tasarlanmış metafor formu kullanılmıştır. Verilerin analizinde
frekans, yüzde hesaplamaları ve nitel yöntemler arasında yer alan içerik
analizi çözümleme tekniği kullanılmıştır.
Araştırma sonucunda öğrencilerin Eski Türk
Edebiyatı dersine ilişkin yedi kategori başlığında 61 metafor geliştirdikleri;
bu metaforların 47’sinin (% 67,21) olumlu, 14’ünün (% 22,95) ise olumsuz
çağrışımlara sahip olduğu ortaya çıkmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 10, 2018 |
Submission Date | May 23, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 22 Issue: 4 |