Okullar eğitim ve öğretim hizmetinin sunulduğu örgütlerdir. Dolayısıyla
okulların birey, devlet ve toplum için önemli konuma sahip oldukları
söylenebilir. Bu bağlamda okulların kaliteli eğitim ve öğretim hizmetinde
bulunmaları gerekmektedir. Bir okulun
eğitim ve öğretim hizmet sunumunun kalitesini etkileyen faktörlerin başında
liderlik ve motivasyon gelmektedir. Okullarda yöneticilerin sergiledikleri
liderlik davranışları çalışanların motivasyonunu olumlu/olumsuz etkileyerek
okulun başarısına etki etmektedir. Bu çalışmada Sinop ili örneğinden hareketle
okul yöneticilerinin liderlik yönelimlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır.
Çalışmada okul yöneticilerinin görev yönelimli liderler veya insan yönelimli
liderler olup olmadıkları ve bu liderlik davranışları arasındaki ilişki durumu
araştırılmıştır. Bu amaç doğrultusunda 58 ilköğretim ve ortaöğretim okul
müdüründen anket tekniği kullanılarak veri toplanmıştır. Verilerin analizi
sonucunda okul yöneticilerinin hem görev yönelimli hem de insan yönelimli
liderler oldukları tespit edilmiştir. Ayrıca okul yöneticilerinin görev
yönelimli liderlik davranışları ile insan yönelimli davranışları arasında orta
düzeyde pozitif yönlü anlamlı bir ilişkinin olduğu anlaşılmıştır. Genel olarak,
okul yöneticilerinin liderlik yönelimlerinin oldukça yüksek düzeyde olduğunu
söylemek mümkündür.
Schools are the organizations where education and training services are
offered. Therefore, it can be said that schools have an important position for
individual, state and society. In this context, schools should provide quality
education and training services. Leadership and motivation are among the
factors that affect the quality of a school's education and training.
Leadership behaviors displayed by the managers in schools affect the motivation
of employees positively / negatively and affect the success of the school. In
this study, it is aimed to determine the leadership orientations of school
managers from the case of Sinop. In this study, the relationship between the
school managers' task-oriented leaders or human-oriented leaders and the
relationship between these leadership behaviors were investigated. For this
purpose, data were collected from 58 primary and secondary school principals by
using questionnaire technique. As a result of data analysis, it was found that
school managers were both task oriented and human oriented leaders. In
addition, it was found that there was a moderately positive positive
relationship between task-oriented leadership behaviors and human-oriented
behaviors of school managers. In general, it is possible to say that the school
managers' leadership orientations are quite high.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 5, 2020 |
Submission Date | April 12, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 24 Issue: 1 |