Bu araştırmanın amacı, aynı sınıfta öğrenim gören,
Türkiyeli ve Suriyeli ilkokul öğrencilerin deneyimledikleri gruplar arası
olumlu ve olumsuz temas yaşantılarını sınıf öğretmenlerinin gözünden
incelemektir. Çalışmada veri toplamak için yarı yapılandırılmış görüşme tekniği
kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 40 sınıf öğretmeni
oluşturmaktadır. Yüz yüze görüşme yapılarak toplanan verilerin analizinde,
içerik analizi ve tematik analiz birlikte kullanılmıştır. Araştırmanın
sonucunda, Türkiyeli ve Suriyeli öğrencilerin gereksinim duyduklarında
birbirlerinden genellikle yardım aldıkları, birbirlerine duygusal destek
verdikleri ve dış-grup üyesi arkadaşlarını aralarına aldıkları belirlenmiştir.
Ancak Türkçenin etkin kullanılamaması durumunda hem yardım hem de duygusal
destek ve aralarına alma konusunda sorun yaşandığı, öğrencilerin genellikle
iç-grup üyesi arkadaşlarına döndükleri ve onlarla dayanıştıkları bulunmuştur.
Türkiyeli ve Suriyeli öğrenciler arasında yaşanan olumsuz temas yaşantıları
incelendiğinde, öğrencilerin birbirlerini belirli düzeyde rahatsız ettikleri ve
hakaret ettikleri görülmektedir. Burada öne çıkan temel temalar yine, ortak
dilin etkin kullanılamaması, sınıflarda yaşı büyük Suriyeli öğrencilerin
bulunması ve Türkiyeli öğrencilerin örtük önyargıları ile ailede paylaşılan
önyargılı davranışlardır. Farklı sosyal kimliklere sahip öğrencilerin birlikte
eğitim gördüğü ilkokul sınıflarında, sınıf öğretmenlerinin, öğrenciler arasında
deneyimlenen, gruplararası önyargı, dışlama, ayrımcılık gibi olumsuz
davranışlarının önlenmesinde ve dönüştürülmesinde katkı sağlayan önemli bir
aktör olduğu çalışmanın önemli bulguları arasında yer almaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 15, 2020 |
Submission Date | November 20, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 24 Issue: 3 |