Note
BibTex RIS Cite

TÜRKÇENİN ANA DİLİ OLARAK ÖĞRETİMİNDE YAŞANAN GÜNCEL SORUNLAR ÜZERİNE YAPILAN ARAŞTIRMALARIN İNCELENMESİ

Year 2021, Volume: 25 Issue: 3, 839 - 858, 13.12.2021

Abstract

Bu araştırmada, Türkçenin ana dili olarak öğretiminde yaşanan sorunlar üzerine yapılan çalışmalar incelenerek mevcut sorunların ortaya çıkarılması ve yapılan çalışmaların tek bir çalışmada toplanması amaçlanmaktadır. Çalışmada, doküman incelemesi yöntemi kullanılmıştır. Türkçe eğitiminin güncel sorunlarını ortaya çıkarması bakımından 2005-2020 yılları arasını kapsayan 70 makale ve 2 tez tespit edilmiştir. Çalışmadan elde edilen bulgular doğrultusunda Türkçe eğitiminin güncel sorunları; öğretmen, öğrenci, veli, Türkçe dersi öğretim programı, Türkçe öğretmenliği lisans programı, Türkçe eğitimi lisansüstü programı, ders kitapları, yükseköğretimde takip edilen kaynaklar, dil bilgisi öğretimi, okulun fiziki imkânları, Türkçe öğretiminin beceri alanlarına ilişkin sorunlar olarak belirlenmiştir. Çalışmadan elde edilen sonuçlara göre Türkçenin ana dili olarak öğretiminde pek çok sorunla karşılaşılmaktadır. Yapılan çalışmalar doğrultusunda ortaya çıkan sorunlar bazı çalışmalarda ortak sorunlar olarak ortaya çıkmışken; bazı çalışmalarda müstakil bir sorun olarak ortaya çıkmıştır. Aynı zamanda Türkçenin ana dili olarak öğretiminde geçmiş yıllarda yaşanan sorunların bazılarının güncelliğini koruduğu, bazı sorunların günümüzde ortaya çıktığı, bazı sorunların ise çözüme kavuştuğu çalışmanın sonuçları arasındadır.

References

  • Adalı, O. (2018). Ana dili olarak Türkçe öğretimi üstüne. Türk Dili-Dil Öğretimi Özel Sayısı, Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları. 31-35.
  • Durukan, E. (2008). İlköğretim ikinci kademe (2005) Türkçe dersi öğretim programında genel amaçlar - hedef/kazanımlar ilişkisi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1(4), 149-158.
  • Güneş, F. (2017). Türkçe öğretiminde etkinlik yaklaşımı. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 5(1), 48-64.
  • İşeri, K. (2007). Altıncı sınıf Türkçe ders kitabının ilköğretim Türkçe programının amaçlarına uygunluğunun değerlendirilmesi. Dil Dergisi, 58-74.
  • Karasar, N. (2014). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Uludağ, Z. (2008). İnsan ve mekân ilişkisinde okul. Eğitime Bakış Dergisi, 15-22.
Year 2021, Volume: 25 Issue: 3, 839 - 858, 13.12.2021

Abstract

References

  • Adalı, O. (2018). Ana dili olarak Türkçe öğretimi üstüne. Türk Dili-Dil Öğretimi Özel Sayısı, Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları. 31-35.
  • Durukan, E. (2008). İlköğretim ikinci kademe (2005) Türkçe dersi öğretim programında genel amaçlar - hedef/kazanımlar ilişkisi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1(4), 149-158.
  • Güneş, F. (2017). Türkçe öğretiminde etkinlik yaklaşımı. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 5(1), 48-64.
  • İşeri, K. (2007). Altıncı sınıf Türkçe ders kitabının ilköğretim Türkçe programının amaçlarına uygunluğunun değerlendirilmesi. Dil Dergisi, 58-74.
  • Karasar, N. (2014). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Uludağ, Z. (2008). İnsan ve mekân ilişkisinde okul. Eğitime Bakış Dergisi, 15-22.
There are 6 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

İrem Bayraktar 0000-0002-3789-6731

Sıdıka Erkoç 0000-0002-4025-6516

Publication Date December 13, 2021
Submission Date October 26, 2020
Published in Issue Year 2021 Volume: 25 Issue: 3

Cite

APA Bayraktar, İ., & Erkoç, S. (2021). TÜRKÇENİN ANA DİLİ OLARAK ÖĞRETİMİNDE YAŞANAN GÜNCEL SORUNLAR ÜZERİNE YAPILAN ARAŞTIRMALARIN İNCELENMESİ. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 25(3), 839-858.
AMA Bayraktar İ, Erkoç S. TÜRKÇENİN ANA DİLİ OLARAK ÖĞRETİMİNDE YAŞANAN GÜNCEL SORUNLAR ÜZERİNE YAPILAN ARAŞTIRMALARIN İNCELENMESİ. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi. December 2021;25(3):839-858.
Chicago Bayraktar, İrem, and Sıdıka Erkoç. “TÜRKÇENİN ANA DİLİ OLARAK ÖĞRETİMİNDE YAŞANAN GÜNCEL SORUNLAR ÜZERİNE YAPILAN ARAŞTIRMALARIN İNCELENMESİ”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 25, no. 3 (December 2021): 839-58.
EndNote Bayraktar İ, Erkoç S (December 1, 2021) TÜRKÇENİN ANA DİLİ OLARAK ÖĞRETİMİNDE YAŞANAN GÜNCEL SORUNLAR ÜZERİNE YAPILAN ARAŞTIRMALARIN İNCELENMESİ. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 25 3 839–858.
IEEE İ. Bayraktar and S. Erkoç, “TÜRKÇENİN ANA DİLİ OLARAK ÖĞRETİMİNDE YAŞANAN GÜNCEL SORUNLAR ÜZERİNE YAPILAN ARAŞTIRMALARIN İNCELENMESİ”, Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, vol. 25, no. 3, pp. 839–858, 2021.
ISNAD Bayraktar, İrem - Erkoç, Sıdıka. “TÜRKÇENİN ANA DİLİ OLARAK ÖĞRETİMİNDE YAŞANAN GÜNCEL SORUNLAR ÜZERİNE YAPILAN ARAŞTIRMALARIN İNCELENMESİ”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 25/3 (December 2021), 839-858.
JAMA Bayraktar İ, Erkoç S. TÜRKÇENİN ANA DİLİ OLARAK ÖĞRETİMİNDE YAŞANAN GÜNCEL SORUNLAR ÜZERİNE YAPILAN ARAŞTIRMALARIN İNCELENMESİ. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi. 2021;25:839–858.
MLA Bayraktar, İrem and Sıdıka Erkoç. “TÜRKÇENİN ANA DİLİ OLARAK ÖĞRETİMİNDE YAŞANAN GÜNCEL SORUNLAR ÜZERİNE YAPILAN ARAŞTIRMALARIN İNCELENMESİ”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, vol. 25, no. 3, 2021, pp. 839-58.
Vancouver Bayraktar İ, Erkoç S. TÜRKÇENİN ANA DİLİ OLARAK ÖĞRETİMİNDE YAŞANAN GÜNCEL SORUNLAR ÜZERİNE YAPILAN ARAŞTIRMALARIN İNCELENMESİ. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi. 2021;25(3):839-58.