Bu çalışmanın amacı 7. sınıf Türkçe ders kitaplarında ortak temalardaki metinleri kök değerler açısından incelemektir. Bu çalışma nitel bir araştırmadır. Araştırmada veri toplama yöntemi olarak doküman incelemesi kullanılmıştır. Doküman olarak 7. sınıf Türkçe ders kitapları ve Türkçe Dersi Öğretim Programı kullanılmıştır. Araştırmanın çalışmanın grubunu Talim Terbiye Kurulu onaylı ve şu an 7. sınıflarda okutulan dört farklı Türkçe ders kitabı oluşturmaktadır. Verilerin analizinde betimsel analiz kullanılmıştır. Bu analizde dört ayrı 7. sınıf Türkçe ders kitabında ortak temalarda yer alan 30 okuma ve 16 serbest okuma metnindeki değerlere bakılmıştır. Araştırmada verilerin analizi sonucunda dört kitap birlikte değerlendirildiğinde Erdemler temasında vatanseverlik 2, adalet 3, dürüstlük 4, öz denetim 4, saygı 4, dostluk 5, yardımseverlik 6, sabır 7, sorumluluk 10, sevgi 14; Millî Mücadele ve Atatürk temasında dürüstlük 2, öz denetim 2, adalet 3, dostluk 4, yardımseverlik 5, sabır 7, saygı 8, sorumluluk 9, vatanseverlik 12, sevgi 13; Millî Kültürümüz temasında adalet 3, dostluk 3, dürüstlük 3, sabır 3, yardımseverlik 3, öz denetim 4, vatanseverlik 5, saygı 7, sorumluluk 9, sevgi 12 metinde işlenmiştir. Her temada en fazla kullanılan değerler sevgi ve sorumluluk; en az kullanılan değeler ise adalet ve dürüstlük değerleri olarak ifade edilebilir. Dört kitapta kök değerler sırasıyla Millî Mücadele ve Atatürk temasında 65, Erdemler temasında 59, Millî Kültürümüz temasında 52 kez işlenmiştir. Sonuç olarak 7. sınıf Türkçe ders kitaplarında ortak temalardaki metinler bazı kök değerlerin öğretimi için yetersizdir. Ders kitaplarında ortak temalarda bazı değerlere yeterli oranda yer verildiği, bazı değerlere ise öğrencilerde bir farkındalık oluşturamayacak şekilde çok az yer verildiği görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 3, 2022 |
Submission Date | December 28, 2021 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 26 Issue: 2 |