Tüketiciler aynı markaya ait birden fazla ürünü birbirleri ile uyum içinde kullanarak bir ürün ekosistemini yaratmış olsalar bile, ekosistemini yarattığı o markaya yönelik güçlü bir sadakat duymayabilirler. Aynı markayı satına almaya devam etmeleri yalnızca ekosisteminin devamlılığını sağlamaya yönelik olabilir. Bu çalışmanın amacı; ürünlerini bir ekosistem içinde kullanan tüketicilerin ekosistemini yarattığı markaya yönelik sadakatlerinin davranışsal sadakat mi, tutumsal sadakat mi ya da karma sadakat mi olduğunu belirlemeye çalışmaktır. Ayrıca sadakat boyutlarının tüketicilerin demografik özelliklerine göre farklılık gösterip göstermediğini saptamaktır. Çalışmanın ana kütlesini 18-65 yaş arasındaki Türkiye’de yaşana tüketiciler oluşturmaktadır. Çalışmada veri toplamak için çevrimiçi anket yöntemi kullanılmıştır. Veri toplama aşaması sonucunda, toplamda 147 anket elde edilmiştir. Çalışmanın sonucu; ürünlerini bir ekosistem içinde kullanan tüketicilerin ekosistemini yarattıkları markaya davranışsal bir sadakat ile bağlı olduklarını, buna karşın markaya yönelik tutumsal sadakatlerinin düşük olduğunu göstermektedir. Ayrıca ürünlerini bir ekosistem için kullanan tüketicilerin kullanıcısı oldukları markaya yönelik sadakatlerinin onların cinsiyetlerine, yaşlarına ve de gelirlerine göre farklılık gösterdiği de saptanmıştır. Bu çalışma her yeni müşteri kazanmanın oldukça zahmetli ve pahalı olduğu günümüz pazarında müşterilerini güçlü bir sadakat ile kendilerine bağlamaya çalışan markalar için oldukça önemlidir. Bununla birlikte, ürün ekosistemi kavramının yerli alanyazında üzerine çalışılmamış bir konu olması nedeni bu çalışmanın kendisinden sonra gelen çalışmalara bir zemin oluşturması umulmaktadır.
Anahtar Kelimeler: İletişim, reklam, marka sadakati, ürün ekosistemi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Aralık 2022 |
Gönderilme Tarihi | 11 Haziran 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 26 Sayı: 3 |