Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SADAKAT TÜRLERİ KAPSAMINDA ÜRÜN EKOSİSTEMİ

Yıl 2022, Cilt: 26 Sayı: 3, 577 - 588, 25.12.2022

Öz

Tüketiciler aynı markaya ait birden fazla ürünü birbirleri ile uyum içinde kullanarak bir ürün ekosistemini yaratmış olsalar bile, ekosistemini yarattığı o markaya yönelik güçlü bir sadakat duymayabilirler. Aynı markayı satına almaya devam etmeleri yalnızca ekosisteminin devamlılığını sağlamaya yönelik olabilir. Bu çalışmanın amacı; ürünlerini bir ekosistem içinde kullanan tüketicilerin ekosistemini yarattığı markaya yönelik sadakatlerinin davranışsal sadakat mi, tutumsal sadakat mi ya da karma sadakat mi olduğunu belirlemeye çalışmaktır. Ayrıca sadakat boyutlarının tüketicilerin demografik özelliklerine göre farklılık gösterip göstermediğini saptamaktır. Çalışmanın ana kütlesini 18-65 yaş arasındaki Türkiye’de yaşana tüketiciler oluşturmaktadır. Çalışmada veri toplamak için çevrimiçi anket yöntemi kullanılmıştır. Veri toplama aşaması sonucunda, toplamda 147 anket elde edilmiştir. Çalışmanın sonucu; ürünlerini bir ekosistem içinde kullanan tüketicilerin ekosistemini yarattıkları markaya davranışsal bir sadakat ile bağlı olduklarını, buna karşın markaya yönelik tutumsal sadakatlerinin düşük olduğunu göstermektedir. Ayrıca ürünlerini bir ekosistem için kullanan tüketicilerin kullanıcısı oldukları markaya yönelik sadakatlerinin onların cinsiyetlerine, yaşlarına ve de gelirlerine göre farklılık gösterdiği de saptanmıştır. Bu çalışma her yeni müşteri kazanmanın oldukça zahmetli ve pahalı olduğu günümüz pazarında müşterilerini güçlü bir sadakat ile kendilerine bağlamaya çalışan markalar için oldukça önemlidir. Bununla birlikte, ürün ekosistemi kavramının yerli alanyazında üzerine çalışılmamış bir konu olması nedeni bu çalışmanın kendisinden sonra gelen çalışmalara bir zemin oluşturması umulmaktadır.

Anahtar Kelimeler: İletişim, reklam, marka sadakati, ürün ekosistemi

Kaynakça

  • Aaker, D. (2007). Marka Değeri Yönetimi. İstanbul: MediaCat.
  • Brehm, J. (1956 ). Postdecision changes in the desirability of alternatives. The Journal of Abnormal and Social Psychology, 384–389.
  • Çerçi , M., & Tosun, N. (2021). Planlı Eskitme Kavramı Bağlamında Tüketici Tutumları. Türkiye İletişim Araştırmaları Dergisi , 1-19.
  • Adner, R. (2013). The Wide Lens. USA: Portfolio- Penguin.
  • Bowen, J., & Chen, M. (2015). Transitioning Loyalty Programs: A Commentary on “the Relationship between Customer Loyalty and Customer Satisfaction. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 415-430 .
  • Chang, Y., & Chen, C. (2007). Relational Benefits, Switching Barriers and Loyalty: A Study of Airline Customers in Taiwan. Journal of Air Transport Management, 104-109.
  • Copeland, M. (1923). Relation of Consumers2 Buying Habits to Marketing Methods. Harvard Business Review, 282-289.
  • Gallarza, M., & Saura, I. (2006). Value Dimensions, Perceived Value, Satisfaction and Loyalty: An Investigation of University Students’ Travel Behaviour. Tourism Management, 437-452.
  • Gegez, A. (2015). Pazarlama Araştırmaları. İstanbul: Beta.
  • Jacoby, J., & Chestnut, R. (1978). Brand Loyalty: Measurement and Management. New York: John Wiley & Sons.
  • Jiao , J., Xu , Q., Du , J., Zhang , Y., Helander , M., & Khalid , H. (2007). Analytical Affective Design With Ambient İntelligence for Mass Customization and Personalization. Int J Flex Manuf Syst, 570–595.
  • Kansara, V. (2013). http://www.businessoffashion.com/2013/06/apple-like-ecosystems-for-luxury- brands.html adresinden alındı Kim, J., Morris, J., & Swait, J. (2008). Antecedents of True Brand Loyalty. Journal of Advertising, 99-117.
  • Klemperer, P. (1995). Competition When Consumers have Switching Costs: An Overview with Applications to Industrial Organization Macroeconomi. Review of Economic Studies, 515-539.
  • Liu, C., Yi , M., & Lee, C. (2011). The Effects of Relationship Quality and Switching Barriers on Customer Loyalty. International Journal of Information Management, 71-79.
  • Massey, G. (1999). Product Evolution: A Darwinian or Lamarckian Phenomenon? . Journal of Product & Brand Management, s. 301–318.
  • Nunnally, J. (1979). Psychometric theory. Newyork: McGrawHill.
  • Oliver, R. (1999). Whence Consumer Loyalty? Journal of Marketing, 33-44.
  • Oviedo-García, M., Vega-Vazquez, M., & Castellanos, V. (2015). CRM and RQ as Key Factors in Retail Setting Services in An Economic Crisis Context. The Case of Travel Agencies. Service Business, 663-685.
  • Ravichandran, N. (2017). http://www.keypersonofinfluence.com/apple-built-powerful-product-ecosystem/ adresinden alındı.
  • Schijins, J. (2003). Loyalty and Satisfaction in Physical and Remote Service Encounters. https://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.194.8881&rep=rep1&type=pdf adresinden alındı.
  • Sudhahar, J., Israel, D., Britto, A., & Prabhu, S. (2006). Service Loyalty Measurement Scale: A Reliability Assessment. American Journal of Applied Sciences, 1814-1818.
  • Taylor, S., Peplau , L., & Sears, D. (2010). Sosyal Psikoloji . Ankara : İmge Kitapevi.
  • Tosun, N. (2020). Marka Yönetimi. İstanbul: Beta.
  • Wikipedia. (2021). Ekosistem. Wikipedia: https://tr.wikipedia.org/wiki/Ekosistem adresinden alındı.
  • William, T. (2019). Product Ecosystems. Queensland Universty of Technology/ Doktora Tezi.
  • Williams, T. (2015). Using The Evolution of Consumer Products to Inform Design. The International Association of Societies of Design Research Congress. IASDR. , (s. 2222-2235). Australia.
  • Williams, T., & Chamorro-Koc, M. (2016). Future Product Ecosystems: Discovering the Value of Connections. Design Research Society 50Th Anniversary Konferans. Brighton, İngiltere.
  • YouTube. (2020). Huawie. YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=3ig54GewFyw adresinden alındı.
  • YouTube. (tarih yok). Huawie. YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=3ig54GewFyw adresinden alındı.
  • Zhou, F., Xu, O., & Jiao, R. (2011). Fundamentals of Product Ecosystem Design for User Experience. Research in Engineering Design, 43–61.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Merve Çerçi 0000-0002-3638-5243

Yayımlanma Tarihi 25 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 11 Haziran 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 26 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Çerçi, M. (2022). SADAKAT TÜRLERİ KAPSAMINDA ÜRÜN EKOSİSTEMİ. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 26(3), 577-588.
AMA Çerçi M. SADAKAT TÜRLERİ KAPSAMINDA ÜRÜN EKOSİSTEMİ. TSA. Aralık 2022;26(3):577-588.
Chicago Çerçi, Merve. “SADAKAT TÜRLERİ KAPSAMINDA ÜRÜN EKOSİSTEMİ”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 26, sy. 3 (Aralık 2022): 577-88.
EndNote Çerçi M (01 Aralık 2022) SADAKAT TÜRLERİ KAPSAMINDA ÜRÜN EKOSİSTEMİ. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 26 3 577–588.
IEEE M. Çerçi, “SADAKAT TÜRLERİ KAPSAMINDA ÜRÜN EKOSİSTEMİ”, TSA, c. 26, sy. 3, ss. 577–588, 2022.
ISNAD Çerçi, Merve. “SADAKAT TÜRLERİ KAPSAMINDA ÜRÜN EKOSİSTEMİ”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 26/3 (Aralık 2022), 577-588.
JAMA Çerçi M. SADAKAT TÜRLERİ KAPSAMINDA ÜRÜN EKOSİSTEMİ. TSA. 2022;26:577–588.
MLA Çerçi, Merve. “SADAKAT TÜRLERİ KAPSAMINDA ÜRÜN EKOSİSTEMİ”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, c. 26, sy. 3, 2022, ss. 577-88.
Vancouver Çerçi M. SADAKAT TÜRLERİ KAPSAMINDA ÜRÜN EKOSİSTEMİ. TSA. 2022;26(3):577-88.