Bu çalışma, Türkçe öğretmenlerinin kültürlerarası duyarlılıklarını çeşitli değişkenler açısından incelemeyi amaçlamaktadır. Çalışma, tarama araştırması niteliğindeki nicel bir araştırmadır. Çalışmada amaçsal örneklem çeşitlerinden ölçüt örnekleme yöntemi (Türkçe öğretmenliği lisans programı mezunu olmak ile MEB bünyesinde Türkçe öğretmeni olarak görev yapıyor olmak) seçilerek 250 Türkçe öğretmenine kültürlerarası duyarlılık ölçeği uygulanmıştır. Bu ölçek, Chen ve Starosta (2000) tarafından geliştirilen 24 maddelik 5’li Likert tipi bir ölçek olup Üstün (2011) tarafında Türkçeye uyarlanmış ve 23 maddeden oluşan 5’li Likert tipi bir ölçek olarak kullanılmıştır. Çalışma sonuçları Türkçe öğretmenlerinin kültürlerarası duyarlılıklarının yaş ve eğitim durumu değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık göstermediğini ortaya koymuştur. Çalışma sonuçlarına göre öğretmenlerin kültürel duyarlılık düzeyleri, Kültürlerarası Etkileşimden Zevk Alma” ve “Kültürlerarası Etkileşime Özen Gösterme” alt faktörlerinde erkek öğretmenler lehine farklılık göstermektedir. Diğer yandan öğretmenlerin kültürel duyarlılık düzeyleri, cinsiyet değişkeni açısından “Kültürlerarası Etkileşime Katılım”, “Kültürlerarası Etkileşimde Özgüven” ve “Kültürel Farklılıklara Saygı Duyma” alt faktörleri bağlamında farklılık göstermemektedir. Cinsiyet değişkeni açısından kullanılan ölçeğin geneli değerlendirildiğinde de erkek öğretmenler lehine farklılık gösterdiği görülmektedir. Eğitim durumu ve yaş faktörleri benzer çalışmalarının sonuçlarıyla uyum göstermektedir. Ancak cinsiyet değişkenine ilişkin elde edilen sonuç benzer çalışmalardan farklı bir veri ortaya koymaktadır. Çalışma verilerinin öğretmen yetiştirilmesine yönelik hizmet öncesi ve hizmetiçi faaliyetlerinin düzenlenmesine katkı sağlayacağı düşünülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Turkish Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 21, 2024 |
Submission Date | January 16, 2024 |
Acceptance Date | May 31, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 28 Issue: 2 |