Research Article
BibTex RIS Cite

TÜRKÇE ÖĞRETMENLERİNİN KÜLTÜRLERARASI DUYARLILIKLARININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ

Year 2024, Volume: 28 Issue: 2, 455 - 462, 21.08.2024
https://doi.org/10.20296/tsadergisi.1420746

Abstract

Bu çalışma, Türkçe öğretmenlerinin kültürlerarası duyarlılıklarını çeşitli değişkenler açısından incelemeyi amaçlamaktadır. Çalışma, tarama araştırması niteliğindeki nicel bir araştırmadır. Çalışmada amaçsal örneklem çeşitlerinden ölçüt örnekleme yöntemi (Türkçe öğretmenliği lisans programı mezunu olmak ile MEB bünyesinde Türkçe öğretmeni olarak görev yapıyor olmak) seçilerek 250 Türkçe öğretmenine kültürlerarası duyarlılık ölçeği uygulanmıştır. Bu ölçek, Chen ve Starosta (2000) tarafından geliştirilen 24 maddelik 5’li Likert tipi bir ölçek olup Üstün (2011) tarafında Türkçeye uyarlanmış ve 23 maddeden oluşan 5’li Likert tipi bir ölçek olarak kullanılmıştır. Çalışma sonuçları Türkçe öğretmenlerinin kültürlerarası duyarlılıklarının yaş ve eğitim durumu değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık göstermediğini ortaya koymuştur. Çalışma sonuçlarına göre öğretmenlerin kültürel duyarlılık düzeyleri, Kültürlerarası Etkileşimden Zevk Alma” ve “Kültürlerarası Etkileşime Özen Gösterme” alt faktörlerinde erkek öğretmenler lehine farklılık göstermektedir. Diğer yandan öğretmenlerin kültürel duyarlılık düzeyleri, cinsiyet değişkeni açısından “Kültürlerarası Etkileşime Katılım”, “Kültürlerarası Etkileşimde Özgüven” ve “Kültürel Farklılıklara Saygı Duyma” alt faktörleri bağlamında farklılık göstermemektedir. Cinsiyet değişkeni açısından kullanılan ölçeğin geneli değerlendirildiğinde de erkek öğretmenler lehine farklılık gösterdiği görülmektedir. Eğitim durumu ve yaş faktörleri benzer çalışmalarının sonuçlarıyla uyum göstermektedir. Ancak cinsiyet değişkenine ilişkin elde edilen sonuç benzer çalışmalardan farklı bir veri ortaya koymaktadır. Çalışma verilerinin öğretmen yetiştirilmesine yönelik hizmet öncesi ve hizmetiçi faaliyetlerinin düzenlenmesine katkı sağlayacağı düşünülmektedir.

References

  • Abaslı, K., & Polat, Ş. (2019). Öğrencilerin kültürlerarası duyarlılık ve kültürel zekaya ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7 (1), 193-202. https://doi.org/10.18506/anemon.419526
Year 2024, Volume: 28 Issue: 2, 455 - 462, 21.08.2024
https://doi.org/10.20296/tsadergisi.1420746

Abstract

References

  • Abaslı, K., & Polat, Ş. (2019). Öğrencilerin kültürlerarası duyarlılık ve kültürel zekaya ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7 (1), 193-202. https://doi.org/10.18506/anemon.419526
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Turkish Education
Journal Section Articles
Authors

Hatice Vargelen Akcin 0000-0001-8935-7417

Publication Date August 21, 2024
Submission Date January 16, 2024
Acceptance Date May 31, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 28 Issue: 2

Cite

APA Vargelen Akcin, H. (2024). TÜRKÇE ÖĞRETMENLERİNİN KÜLTÜRLERARASI DUYARLILIKLARININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 28(2), 455-462. https://doi.org/10.20296/tsadergisi.1420746
AMA Vargelen Akcin H. TÜRKÇE ÖĞRETMENLERİNİN KÜLTÜRLERARASI DUYARLILIKLARININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi. August 2024;28(2):455-462. doi:10.20296/tsadergisi.1420746
Chicago Vargelen Akcin, Hatice. “TÜRKÇE ÖĞRETMENLERİNİN KÜLTÜRLERARASI DUYARLILIKLARININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 28, no. 2 (August 2024): 455-62. https://doi.org/10.20296/tsadergisi.1420746.
EndNote Vargelen Akcin H (August 1, 2024) TÜRKÇE ÖĞRETMENLERİNİN KÜLTÜRLERARASI DUYARLILIKLARININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 28 2 455–462.
IEEE H. Vargelen Akcin, “TÜRKÇE ÖĞRETMENLERİNİN KÜLTÜRLERARASI DUYARLILIKLARININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ”, Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, vol. 28, no. 2, pp. 455–462, 2024, doi: 10.20296/tsadergisi.1420746.
ISNAD Vargelen Akcin, Hatice. “TÜRKÇE ÖĞRETMENLERİNİN KÜLTÜRLERARASI DUYARLILIKLARININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 28/2 (August 2024), 455-462. https://doi.org/10.20296/tsadergisi.1420746.
JAMA Vargelen Akcin H. TÜRKÇE ÖĞRETMENLERİNİN KÜLTÜRLERARASI DUYARLILIKLARININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi. 2024;28:455–462.
MLA Vargelen Akcin, Hatice. “TÜRKÇE ÖĞRETMENLERİNİN KÜLTÜRLERARASI DUYARLILIKLARININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, vol. 28, no. 2, 2024, pp. 455-62, doi:10.20296/tsadergisi.1420746.
Vancouver Vargelen Akcin H. TÜRKÇE ÖĞRETMENLERİNİN KÜLTÜRLERARASI DUYARLILIKLARININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi. 2024;28(2):455-62.