This article is a part of a doctoral dissertation title with “Teachers in Social Networks” supervised by Prof. Dr. Mustafa Sever. This study aims to discuss the role of virtual communities and social networks in the future of education, aiming to uncover their usage in education. The quantitative aspect of the research, conducted through a mixed-method approach, includes an online survey directed at 6,005 teachers actively engaged in social networks. Data collected through the survey were analyzed using frequency distributions, mean scores, and percentages. In the qualitative component of the study, online interviews were conducted with twenty-five teachers serving in different regions of Turkey, across various subject areas and grade levels. The findings of this study indicate a vital role of social networks in helping teachers stay current, track changing and evolving trends, and enhance their personal and professional development. Teachers perceive these networks as valuable resources for disseminating information acquired from social networks and colleagues to their classrooms. However, the research also highlights teachers' concerns regarding security and privacy issues on social networks. It is anticipated that the proposed digital platform will serve as a source of inspiration and guidance for academics, practitioners, and existing literature alike.
Bu makale Prof. Dr. Mustafa Sever danışmanlığında hazırlanan “Sosyal Ağlarda Öğretmenler” başlıklı doktora tezinin bir parçasıdır. Bu araştırma, eğitimin geleceğinde sanal toplulukların ve sosyal ağların rolünü tartışmakta ve eğitimde kullanımlarını ortaya çıkarmayı amaçlamaktadır. Karma yöntemle incelenen araştırmanın nicel yönü, sosyal ağlarda aktif olarak yer alan 6.005 öğretmene yöneltilen çevrimiçi bir anketi içermektedir. Anket aracılığıyla toplanan veriler, frekans dağılımları, ortalama puanlar ve yüzdeler kullanılarak analiz edilmiştir. Çalışmanın nitel kısmında ise Türkiye'nin farklı bölgelerinde, farklı konu alanlarında ve sınıf düzeylerinde görev yapan yirmi beş öğretmenle çevrimiçi görüşmeler yapılmıştır. Bu çalışmanın bulguları, sosyal ağların öğretmenlere güncel kalmalarında, değişen ve gelişen trendleri takip etmelerinde ve kişisel ve mesleki gelişimlerini artırmalarında hayati bir rol oynadığını göstermektedir. Öğretmenler, bu ağları, sosyal ağlardan ve meslektaşlarından edindikleri bilgileri sınıflarına aktarmak için kullandıkları değerli bir kaynak olarak görmektedirler. Ancak, araştırma aynı zamanda öğretmenlerin sosyal ağlardaki güvenlik ve gizlilik sorunlarına ilişkin kaygılarını da vurgulamaktadır. Bu çalışma sonunda önerilen dijital platformun akademisyenlere, uygulamacılara ve mevcut literatüre ilham kaynağı ve rehberlik sağlayacağı öngörülmektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 21, 2024 |
Submission Date | April 4, 2024 |
Acceptance Date | April 30, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 28 Issue: 2 |