Amaç: Bu çalışma üniversite okul takımlarında yer alan bireysel ve takım sporu yapan bireylerin algılanan stres düzeylerinin nasıl şekillendiğini belirlemektir.
Yöntem: Bu çalışmada tarama yöntemi kullanılmıştır. Bu çalışma betimsel ve çıkarımsal bir niteliğe sahiptir. Çalışma Kırgızistan-Türkiye Manas Üniversitesinde 2021-2022 eğitim öğretim yılında okul takımlarında yer alan 159 birey ile gerçekleştirilmiştir. Çalışma gönüllü katılım kriteri esasına göre şekillendirilmiştir. Bu çalışmada verilerin toplanması için araştırmacı tarafından hazırlanan demografik bilgi formu ve Algılanan Stres Ölçeği kullanılmıştır. Elde edilen veriler bilgisayar ortamına aktarılarak SPSS 25.0 istatistik programı ile değerlendirildi. Verilerde parametrik testler kullanılarak ikili grup karşılaştırmalarında t testi, ikiden fazla grupların karşılaştırılmasında ANOVA testi uygulanmış ve gruplar arası farklılığın tespiti için Post Hoc Tukey çoklu karşılaştırma testi uygulanmıştır.
Bulgular: Üniversite öğrencilerinin algılanan stres düzeylerinin şekillenmesinde; cinsiyet değişkenine göre kadınların erkeklerden yüksek ortalamaya sahip oldukları, yaş değişkenine göre yaşı büyük olanlar lehine, spor türü değişkenine göre takım sporu yapanlar lehine, yarışma başarısı değişkenine göre uluslararası katılımcılar lehine ve gelir düzeyi değişkenine göre zayıf olanlar lehine fark olduğu, spor yılı değişkenine göre anlamlı farklılık olmadığı tespit edilmiştir.
Sonuç: Üniversite öğrenimi gören ve okul takımlarında yer alan bireylerin algılanan stres düzeylerinde, cinsiyetin büyük önem arz ettiği sonucuna ulaşılmıştır.
Abstract
Aim: This study is to determine how the perceived stress levels of individuals who play individual and team sports in university teams are shaped.
Method: Scanning method was used in this study. This study has a descriptive and inferential nature. The study was carried out with 159 individuals in the school teams of Kyrgyzstan-Turkey Manas University in the 2021-2022 academic year. The study was shaped on the basis of voluntary participation criteria. In this study, demographic information form prepared by the researcher and Perceived Stress Scale were used to collect data. The obtained data were transferred to computer environment and evaluated with SPSS 25.0 statistical program. By using parametric tests on the data, t-test was used for pairwise group comparisons, ANOVA test was applied for comparing more than two groups, and Post Hoc Turkey multiple comparison test was applied to determine the difference between groups.
Findings: In shaping the perceived stress levels of university students; according to the gender variable, women have a higher average than men, according to the age variable, there is a difference in favor of the older ones, according to the type of sport variable in favor of the team sports, according to the competition success variable in favor of the international participants and according to the income level variable, there is a difference in favor of the weak ones but it was concluded that there was no significant difference according to the sports year variable.
Conclusion: It was concluded that gender is of great importance in the perceived stress levels of individuals studying at university and participating in school teams.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Sports Medicine |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2023 |
Acceptance Date | September 15, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |