Bu çalışma, Spor eğitimi veren kurumlardaki akademisyenlerin, örgütsel sosyal sermaye ve örgütsel özdeşleşme algıları ile örgütsel güven düzeyleri arasında bir ilişki olup olmadığını ortaya koymak amacıyla yapılmıştır. Verilerin analizinde, akademisyenlerin örgütsel sosyal sermaye, örgütsel özdeşleşme ve örgütsel güven düzeyleri arasındaki ilişkiyi ortaya çıkarmak için de Pearson Momentler Çarpım Korelasyon Katsayısı (r) tekniğinden yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda, spor eğitimi veren kurumlardaki akademisyenlerin sosyal sermayeye ilişkin en yüksek algılarının, köprü kurucu sosyal sermaye boyutunda olduğu, en düşük örgütsel sosyal sermayeleri ise birleştirici sosyal sermaye ve bağ kurucu sosyal sermaye boyutlarının izlediği; genel olarak akademisyenlerin kurumlarına ilişkin köprü kurucu, birleştirici ve bağ kurucu sosyal sermaye algılarının “orta” düzeyde olduğu yani bu örgütsel sosyal sermaye boyutlarında (birleştirici, bağ kurucu, köprü kurucu) iletişimlerinden memnun olmadıkları yargısına varılmıştır. Spor eğitimi veren kurumlardaki akademisyenlerin örgütsel özdeşleşmeye ilişkin en yüksek algılarının, duygusal örgütsel özdeşleşme boyutunda olduğu, bunu bilişsel örgütsel özdeşleşme boyutunun izlediği, genel olarak akademisyenlerin kurumlarına ilişkin duygusal özdeşleşmelerinin yüksek, bilişsel özdeşleşmelerinin ise “orta” düzeyde olduğu belirlenmiştir. Spor eğitimi veren kurumlardaki akademisyenlerin örgütsel güvene ilişkin en yüksek algılarının yöneticiye güven boyutunda olduğu, bunu örgüte güven boyutunun izlediği, genel olarak yöneticiye güven ve örgüte güven boyutlarının “orta” düzeyde olduğu belirlenmiştir. Spor eğitimi veren kurumlardaki akademisyenlerin, genel olarak örgütsel sosyal sermaye, örgütsel özdeşleşme ve örgütsel güvenin, boyutları arasında orta ve yüksek düzeyde pozitif yönlü ilişkiler olduğu tespit edilmiştir.
Akademisyen Spor Eğitimi Veren Kurumlar Örgütsel Sosyal Sermaye Örgütsel Özdeşleşme Örgütsel Güven
This study was conducted to reveal whether there is a relationship between the organizational social capital and organizational identification perceptions of academics in institutions providing sports education and their levels of organizational trust. In the analysis of the data,in order to reveal the relationship between the organizational social capital, organizational identification and organizational trust levels of academicians, the Pearson Moments Product Correlation Coefficient (r) technique was used. As a result of the research, it was found that the highest perceptions of the academicians in institutions providing sports education about social capital are bridging social capital, the lowest organizational social capital is followed by unifying social capital and linking social capital dimensions; In general, it was judged that academicians' perceptions of bridging, unifying and bonding social capital regarding their institutions are at a "moderate" level, that is, they are not satisfied with their communication in these dimensions of organizational social capital (linking, linking, bridging). It was determined that the highest perceptions of the academicians in sports education institutions regarding organizational identification are in the emotional organizational identification dimension, followed by the cognitive organizational identification dimension, in general, the emotional identification of the academicians about their institutions is high, and their cognitive identification is at the "medium" level. It has been determined that the highest perceptions of the academicians in institutions providing sports education about organizational trust are trust in the manager, followed by the trust in the organization dimension, and the dimensions of trust in the administrator and trust in the organization, in general, are at the "medium" level. It has been determined that there are medium and high-level positive relationships between the dimensions of the academicians in institutions providing sports education, organizational social capital, organizational identification and organizational trust in general.
organizational social capital Academician institutions providing sports education organizational identification organizational trust
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Sports Activity Management |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2023 |
Submission Date | October 19, 2023 |
Acceptance Date | December 29, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |