Bu çalışma ile beden eğitimi öğretmenlerinin stresle başa çıkma ve problem çözme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın örneklemi Mardin’de Milli Eğitim Bakanlığına bağlı okullarda görev yapan 64 kadın 89 erkek toplam 153 beden eğitimi öğretmeninden oluşmaktadır. Veri toplama araçları olarak araştırmacı tarafından oluşturulan kişisel bilgi formu, Türküm, (2002) tarafından geliştirilen Stresle Başa Çıkma Ölçeği ve Heppner ve Peterson (1982) tarafından geliştirilen, Türkçeye uyarlaması ise Şahin, Şahin ve Heppner (1993) tarafından yapılan Problem Çözme Envanteri, kullanılmıştır. Elde edilen verilerin varyans ve homojenlikleri test edilmiş, ikili karşılaştırmalarda Independent t testi, çoklu karşılaştırmalarda One Vay Anowa ve ilişki tespit etmede Correlate analizi yapılmıştır. Yapılan analizler sonucunda beden eğitimi öğretmenlerinin cinsiyet, okul türü ve meslekteki görev sürelerine bağlı olarak hem stresle başa çıkma hem de problem çözme puan ortalamalarında anlamlı farklılık tespit edilmemiştir. Ancak beden eğitimi öğretmenlerinin stresle başa çıkma puanları ve problem çözme puanları arasında pozitif yönlü düşük düzeyde bir ilişki tespit edilmiştir. Sonuç olarak; beden eğitimi öğretmenlerinin hem stresle başa çıkma hem de problem çözme puan ortalamalarının çok yüksek olduğu görülmüştür. Bu da beden eğitimi öğretmelerinin stresle baş edebildikleri ve bir problem durumunda problemin üstesinden gelebildiklerine işaret etmektedir. Ayrıca stres ile baş edebilen beden eğitimi öğretmenlerin karşılaştıkları problemleri de çözebilecekleri düşünülmektedir.
This study aimed to investigate the relationship between coping with stress and problem-solving abilities among physical education teachers. The research sample comprised 64 female and 89 male physical education teachers, totaling 153 individuals, employed in schools under the Ministry of National Education in Mardin. Data collection instruments included a personal information form developed by the researcher, the Coping with Stress Scale developed by Türküm (2002), and the Problem Solving Inventory developed by Heppner and Peterson (1982) and adapted into Turkish by Şahin, Şahin, and Heppner (1993). Statistical analyses involved testing for variance and homogeneity, employing independent t-tests for pairwise comparisons, One-Way ANOVA for multiple comparisons, and conducting Correlate analysis to determine relationships. Results revealed no significant differences in mean scores for coping with stress or problem-solving skills among physical education teachers based on gender, school type, or years of service in the profession. However, a positive low-level relationship was identified between the coping with stress scores and problem-solving scores of the physical education teachers. In summary, the study revealed notably high mean scores for both coping with stress and problem-solving skills among physical education teachers, suggesting their adeptness at managing stressors and addressing challenges effectively. Additionally, it is postulated that physical education teachers who exhibit effective stress coping mechanisms are also proficient in resolving encountered problems.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Sports Science and Exercise (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2024 |
Submission Date | March 1, 2024 |
Acceptance Date | August 19, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 |