BibTex RIS Cite

The effect of educational games on the emotional intelligence of the children of 13-14 ages group

Year 2016, Volume: 18 Issue: 1, 141 - 146, 02.05.2016

Abstract

In this research, the effect of educational games of children aged 13-14 on their emotional intelligences is studied. Accordingly, “Bar-on Emotional Intelligence Scale” is used to measure the emotional intelligences of children. 49 students of 8 Grade are the test group of this study. Data of the study are calculated with pre-tests and post-tests. In the comparison of pre-test and post-test values of sub-dimension of participants’ emotional intelligences, it was statistically determined that there is no significant difference between the scores related to their intrapersonal skills, interpersonal skills, adaptabilities and general moods. On the contrary, in the comparison of pre-test and post-test values of sub-dimension of overcoming the stress, it was found that pre-test scores are significantly high. In conclusion, teachers of physical education and sports should be encouraged to be attentive to educational games and the curriculum of physical education and sports at schools should be planned according to these games. Also, researchers should be encouraged to study these games which play an important role in human development and related studies should be supported.

References

  • Acar FT. Duygusal zekâ yeteneklerinin göre ve yönelik ve insana yönelik liderlik davranışları ile ilişkisi. Yayımlanmamış doktora tezi, İstanbul Üniversitesi, 2001.
  • Akandere M. Eğitici Okul Oyunları, 1. Basım, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım, 2003.
  • Atabek E. Bizim duygusal zekamız, 2. Basım, İstanbul: Altın Kitaplar Yayınevi, S. 21, 2000.
  • Ayan S. İlköğretim I. ve II. kademede beden eğitimi dersinin amaçlarina göre uygulanma durumunun incelenmesi. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Anabilim Dalı, Ankara, 2007.
  • Ayan S, Dündar H. Eğitimde okul öncesi yaraticiliğin ve oyunun önemi. Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 2009; 28: 63-74.
  • Bar-On R. EQ-I: The Emotional Quotient Inventory Manual. A Test of Emotional Intelligence, New York: Multi-Health Systems, 1995.
  • Beceren E. Çocuklarda Duygusal Zeka Gelişimi. Personal Excellence. http://duygusalzeka.net/ icsayfa.aspx?Sid=83&Tid=18, 2002.
  • Bilen M. Plandan Uygulamaya. Ankara: Anı Yayıncılık, 2002: 203.
  • Champoux JE. Organizational Behaviour: Integrating Individuals, Groups and Organizations. USA: Thomson South Western. 2006: 108.
  • Cooper RK. Appliying emotional inteligence in the workplace. Traning and Development, 1997; 51(12): 31-38.
  • Cooper RK, Sawaf A. Liderlikte duygusal zeka. İstanbul: Sistem Yayıncılık, 2000.
  • Çakar U, Arbak Y. Modern yaklaşımlar ışığında değişen duygu-zekâ ilişkisi ve duygusal zekâ. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2004; 6(3): 23-48.
  • Çamlıyer H. Eğitim Bütünlüğü İçinde Çocuk Hareket Eğitimi ve Oyun. Manisa: Celal Bayar Üniversitesi Matbaası, 2009.
  • Çoban B, Nacar E. Okul Öncesi Eğitimde Eğitsel Oyunlar. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım, 2006.
  • Frijda NH. The laws of emotion. American Psychological Association, 1988; 43(5): 349-358.
  • Ergin DY, İşmen E, Özabacı N. EQ-NED Duygusal zekâ Ölçeği El Kitabı. İstanbul, 2000.
  • Epstein JH. Computers with emotions. The Futurist, 1998; 32(3): 4-5.
  • Gardner L, Stough C. Examining the relationship between leadership and emotional intelligence in senior level managers. Leadership and Organization Development Journal, 2002; 23(2): 68-78.
  • Goleman D, Boyatzis R, McKee A. The emotional reality of teams. Journal of Organizational Excellence, 2002; (21(2): 55-65.
  • Gülsoy T, Uçgun D. 6. Sınıf Öğrencilerinin Kelime Hazinesinin Geliştirilmesinde Eğitsel Oyunların Etkisinin İncelenmesi, Niğde Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, 2013.
  • Gündüz Y. Çocuğunuzun Başarısı Elinizdedir. İzmir: Tibyan Yayıncılık İzmir, 2001.
  • Hazar M. Beden Eğitimi ve Sporda Oyunla Eğitimi. Ankara, 1996.
  • Huizinga J. Homo Ludens. Oyunun Toplumsal İşlevi Üzerine Bir Deneme (Çev: M. A. Kılıçbay). İstanbul: Ayrıntı Yayınları, 1995.
  • Köksal A. Bar-On Duygusal Zeka Ölçeği Çocuk ve Ergen Formu geçerlik güvenirlik çalışması. Uluslararası Duygusal Zeka Sempozyumu, İzmir, 2007: 498- 509.
  • Kansu N. Okullarda duygusal zeka. Personal Excellerce, 2002; 6(8): 13-16.
  • Koçyiğit S, Tuğluk M, Kök M. Çocuğun gelişim sürecinde eğitsel bir etkinlik olarak oyun. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 2007: (16).
  • Mayer JD, Salovey P. What is Emotional Intelligence? Emotional Development and Emotional Intelligence. New York: BasicBooks, 1997.
  • Memiş DA. Oyunun çocuk gelişimine etkisi ve eğitimdeki önemi. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Kongresi, 14-16 Nisan, GaziÜniversitesi, Ankara: Kök Yayıncılık, II, 442-448, 2006.
  • Nyland B. Listening to infants: emotional literacy and the child care setting. International Journal of Early Childhood, 1999; 31(2): 99-104.
  • Öztürk A, Deniz ME. Okul öncesi öğretmenlerin duygusal zekaye tenekleri, iş doyumları ve tükenmişlik düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. İlköğretim-Online, 2008; 7(3): 578-599.
  • http://www.ilkogretim-online.org.tr, Erişim tarihi: 04.03.2013.
  • Onay C. Çoklu zeka kavramına göre oyunla eğitim. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım, 2006.
  • Pehlivan H. Oyun ve Öğrenme. Ankara: Anı Yayıncılık, 2005.
  • Razon N. Okul öncesi eğitimde oyunun, oyunda yetişkinin işlevi. İstanbul Okul Öncesi Eğitimi ve Yaygınlaştırılması Semineri Dergisi, 1985; II-III: 57.
  • Salovey P, Mayer JD. Emotional intelligence. Imagination, Cognition and Personality, 1989-1999; 9(3): 185-211.
  • Sartorius M. Kadınlarda duygusal zeka. Çev: S. C. Erendor. İstanbul: Varlık Yayınları, 1999.
  • Shapiro LE. Yüksek EQ’lu Bir Çocuk Yetiştirmek. Çev: Ü. Kartal, İstanbul: Varlık Yaınları, 1998.
  • Stein JS, Book HE. EQ Duygusal Zekâ ve Başarının Sırrı. İstanbul: Özgür Yayınları, 2003.
  • Tuncor F. Eğitici Çocuk Oyunları. İstanbul: Esin Yayınları, 2000.
  • Yamaner F. Beden Eğitimi ve Sporda Temel İlkeler. Bursa: Ekin Kitabevi, 2001.
  • Yelkikalan N. 21. Yüzyılda girişimcinin yeni özelliği: duygusal zeka. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 2006; 1: 39-50.
  • Weisinger H. İş Yaşamında Duygusal Zeka. Çev: N. Süleymangil, İstanbul: MNS Yayıncılık, 1998.
Year 2016, Volume: 18 Issue: 1, 141 - 146, 02.05.2016

Abstract

References

  • Acar FT. Duygusal zekâ yeteneklerinin göre ve yönelik ve insana yönelik liderlik davranışları ile ilişkisi. Yayımlanmamış doktora tezi, İstanbul Üniversitesi, 2001.
  • Akandere M. Eğitici Okul Oyunları, 1. Basım, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım, 2003.
  • Atabek E. Bizim duygusal zekamız, 2. Basım, İstanbul: Altın Kitaplar Yayınevi, S. 21, 2000.
  • Ayan S. İlköğretim I. ve II. kademede beden eğitimi dersinin amaçlarina göre uygulanma durumunun incelenmesi. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Anabilim Dalı, Ankara, 2007.
  • Ayan S, Dündar H. Eğitimde okul öncesi yaraticiliğin ve oyunun önemi. Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 2009; 28: 63-74.
  • Bar-On R. EQ-I: The Emotional Quotient Inventory Manual. A Test of Emotional Intelligence, New York: Multi-Health Systems, 1995.
  • Beceren E. Çocuklarda Duygusal Zeka Gelişimi. Personal Excellence. http://duygusalzeka.net/ icsayfa.aspx?Sid=83&Tid=18, 2002.
  • Bilen M. Plandan Uygulamaya. Ankara: Anı Yayıncılık, 2002: 203.
  • Champoux JE. Organizational Behaviour: Integrating Individuals, Groups and Organizations. USA: Thomson South Western. 2006: 108.
  • Cooper RK. Appliying emotional inteligence in the workplace. Traning and Development, 1997; 51(12): 31-38.
  • Cooper RK, Sawaf A. Liderlikte duygusal zeka. İstanbul: Sistem Yayıncılık, 2000.
  • Çakar U, Arbak Y. Modern yaklaşımlar ışığında değişen duygu-zekâ ilişkisi ve duygusal zekâ. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2004; 6(3): 23-48.
  • Çamlıyer H. Eğitim Bütünlüğü İçinde Çocuk Hareket Eğitimi ve Oyun. Manisa: Celal Bayar Üniversitesi Matbaası, 2009.
  • Çoban B, Nacar E. Okul Öncesi Eğitimde Eğitsel Oyunlar. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım, 2006.
  • Frijda NH. The laws of emotion. American Psychological Association, 1988; 43(5): 349-358.
  • Ergin DY, İşmen E, Özabacı N. EQ-NED Duygusal zekâ Ölçeği El Kitabı. İstanbul, 2000.
  • Epstein JH. Computers with emotions. The Futurist, 1998; 32(3): 4-5.
  • Gardner L, Stough C. Examining the relationship between leadership and emotional intelligence in senior level managers. Leadership and Organization Development Journal, 2002; 23(2): 68-78.
  • Goleman D, Boyatzis R, McKee A. The emotional reality of teams. Journal of Organizational Excellence, 2002; (21(2): 55-65.
  • Gülsoy T, Uçgun D. 6. Sınıf Öğrencilerinin Kelime Hazinesinin Geliştirilmesinde Eğitsel Oyunların Etkisinin İncelenmesi, Niğde Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, 2013.
  • Gündüz Y. Çocuğunuzun Başarısı Elinizdedir. İzmir: Tibyan Yayıncılık İzmir, 2001.
  • Hazar M. Beden Eğitimi ve Sporda Oyunla Eğitimi. Ankara, 1996.
  • Huizinga J. Homo Ludens. Oyunun Toplumsal İşlevi Üzerine Bir Deneme (Çev: M. A. Kılıçbay). İstanbul: Ayrıntı Yayınları, 1995.
  • Köksal A. Bar-On Duygusal Zeka Ölçeği Çocuk ve Ergen Formu geçerlik güvenirlik çalışması. Uluslararası Duygusal Zeka Sempozyumu, İzmir, 2007: 498- 509.
  • Kansu N. Okullarda duygusal zeka. Personal Excellerce, 2002; 6(8): 13-16.
  • Koçyiğit S, Tuğluk M, Kök M. Çocuğun gelişim sürecinde eğitsel bir etkinlik olarak oyun. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 2007: (16).
  • Mayer JD, Salovey P. What is Emotional Intelligence? Emotional Development and Emotional Intelligence. New York: BasicBooks, 1997.
  • Memiş DA. Oyunun çocuk gelişimine etkisi ve eğitimdeki önemi. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Kongresi, 14-16 Nisan, GaziÜniversitesi, Ankara: Kök Yayıncılık, II, 442-448, 2006.
  • Nyland B. Listening to infants: emotional literacy and the child care setting. International Journal of Early Childhood, 1999; 31(2): 99-104.
  • Öztürk A, Deniz ME. Okul öncesi öğretmenlerin duygusal zekaye tenekleri, iş doyumları ve tükenmişlik düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. İlköğretim-Online, 2008; 7(3): 578-599.
  • http://www.ilkogretim-online.org.tr, Erişim tarihi: 04.03.2013.
  • Onay C. Çoklu zeka kavramına göre oyunla eğitim. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım, 2006.
  • Pehlivan H. Oyun ve Öğrenme. Ankara: Anı Yayıncılık, 2005.
  • Razon N. Okul öncesi eğitimde oyunun, oyunda yetişkinin işlevi. İstanbul Okul Öncesi Eğitimi ve Yaygınlaştırılması Semineri Dergisi, 1985; II-III: 57.
  • Salovey P, Mayer JD. Emotional intelligence. Imagination, Cognition and Personality, 1989-1999; 9(3): 185-211.
  • Sartorius M. Kadınlarda duygusal zeka. Çev: S. C. Erendor. İstanbul: Varlık Yayınları, 1999.
  • Shapiro LE. Yüksek EQ’lu Bir Çocuk Yetiştirmek. Çev: Ü. Kartal, İstanbul: Varlık Yaınları, 1998.
  • Stein JS, Book HE. EQ Duygusal Zekâ ve Başarının Sırrı. İstanbul: Özgür Yayınları, 2003.
  • Tuncor F. Eğitici Çocuk Oyunları. İstanbul: Esin Yayınları, 2000.
  • Yamaner F. Beden Eğitimi ve Sporda Temel İlkeler. Bursa: Ekin Kitabevi, 2001.
  • Yelkikalan N. 21. Yüzyılda girişimcinin yeni özelliği: duygusal zeka. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 2006; 1: 39-50.
  • Weisinger H. İş Yaşamında Duygusal Zeka. Çev: N. Süleymangil, İstanbul: MNS Yayıncılık, 1998.
There are 42 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section Articles
Authors

Ali Taskın

Sinan Ayan This is me

Publication Date May 2, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 18 Issue: 1

Cite

APA Taskın, A., & Ayan, S. (2016). The effect of educational games on the emotional intelligence of the children of 13-14 ages group. Turkish Journal of Sport and Exercise, 18(1), 141-146. https://doi.org/10.15314/tjse.09995
AMA Taskın A, Ayan S. The effect of educational games on the emotional intelligence of the children of 13-14 ages group. Turk J Sport Exe. May 2016;18(1):141-146. doi:10.15314/tjse.09995
Chicago Taskın, Ali, and Sinan Ayan. “The Effect of Educational Games on the Emotional Intelligence of the Children of 13-14 Ages Group”. Turkish Journal of Sport and Exercise 18, no. 1 (May 2016): 141-46. https://doi.org/10.15314/tjse.09995.
EndNote Taskın A, Ayan S (May 1, 2016) The effect of educational games on the emotional intelligence of the children of 13-14 ages group. Turkish Journal of Sport and Exercise 18 1 141–146.
IEEE A. Taskın and S. Ayan, “The effect of educational games on the emotional intelligence of the children of 13-14 ages group”, Turk J Sport Exe, vol. 18, no. 1, pp. 141–146, 2016, doi: 10.15314/tjse.09995.
ISNAD Taskın, Ali - Ayan, Sinan. “The Effect of Educational Games on the Emotional Intelligence of the Children of 13-14 Ages Group”. Turkish Journal of Sport and Exercise 18/1 (May 2016), 141-146. https://doi.org/10.15314/tjse.09995.
JAMA Taskın A, Ayan S. The effect of educational games on the emotional intelligence of the children of 13-14 ages group. Turk J Sport Exe. 2016;18:141–146.
MLA Taskın, Ali and Sinan Ayan. “The Effect of Educational Games on the Emotional Intelligence of the Children of 13-14 Ages Group”. Turkish Journal of Sport and Exercise, vol. 18, no. 1, 2016, pp. 141-6, doi:10.15314/tjse.09995.
Vancouver Taskın A, Ayan S. The effect of educational games on the emotional intelligence of the children of 13-14 ages group. Turk J Sport Exe. 2016;18(1):141-6.

Turkish Journal of Sport and Exercise is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).