Background: In this study, it was aimed to measure the learned helplessness and problem solving skills levels of the candidates who participated in the Selcuk University Faculty of Sport Sciences special talent exam.
Methods: The study was conducted on a total of 1325 candidates, 317 females and 1008 males, who applied for the special talent exam, and 200 students who passed the exam. The problem solving skill scale, learned helplessness scale and personal information form were used in the study In addition, independent t-test and paired-sample t-test analyses were performed.
Results: According to the results of the research, we found that the problem solving skill levels of the individuals were high in the factors of attending a course, being an athlete and being accepted to the school. In addition, it was seen that the problem solving skills of the individuals who won the school were higher in the first test and the first measurements of the accepted girls. The learned helplessness levels of men and women who did not pass the exam were found to be higher than those who passed the exam.
Conclusions: It can be stated that the mental endurance and problem solving skills of individuals who attend the pre-exam course and support these courses by doing sports will develop positively. It can be said that as problem solving skills increase, the level of learned helplessness will decrease.
*This study was created from the author's master's thesis.
Bu çalışmada Selçuk Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi özel yetenek sınavına katılan adayların öğrenilmiş çaresizlik ve problem çözme beceri düzeylerinin ölçülmesi amaçlanmıştır. Çalışma, özel yetenek sınavına başvuran 317 kadın ve 1008 erkek olmak üzere toplam 1325 aday ve sınavı geçen 200 öğrenci üzerinde yürütülmüştür. Araştırmada problem çözme becerisi ölçeği, öğrenilmiş çaresizlik ölçeği ve kişisel bilgi formu kullanılmış, ayrıca bağımsız t-testi ve paired-sample t-testi analizleri yapılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, bireylerin problem çözme beceri düzeylerinin kursa gitme, sporcu olma ve okula kabul edilme faktörlerinde yüksek olduğu bulunmuştur. Ayrıca okulu kazanan bireylerin problem çözme becerilerinin ilk testte ve okula kabul edilen kızların ilk ölçümlerinde daha yüksek olduğu görülmüştür. Sınavı geçemeyen erkek ve kadınların öğrenilmiş çaresizlik düzeyleri sınavı geçenlere göre daha yüksek bulunmuştur. Sınav öncesi kursa katılan ve bu kursları spor yaparak destekleyen bireylerin zihinsel dayanıklılık ve problem çözme becerilerinin olumlu yönde gelişeceği ifade edilebilir. Problem çözme becerileri arttıkça öğrenilmiş çaresizlik düzeyinin azalacağı söylenebilir.
Kazanma ve kaybetme öğrenilmiş çaresizlik özel yetenek sınavı problem çözme becerileri spor
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Sports Science and Exercise (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2024 |
Submission Date | May 20, 2024 |
Acceptance Date | September 16, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 26 Issue: 3 |
Turkish Journal of Sport and Exercise is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).