Bu çalışmanın temel amacı lise öğrencilerinin e-spora yönelik tutumları ile yalnızlık ve mutluluk düzeyleri arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırma grubunu 2024 yılında Yozgat ilindeki resmi ortaöğretim kurumlarında öğrenim gören 360 lise öğrencisi oluşturmuştur. Katılımcıların 175'i (%48,6) erkek ve 185'i (%51,4) kadındır. Veri toplama araçları olarak, E-Spor Tutum Ölçeği, UCLA Yalnızlık Ölçeği Kısa Formu ve Oxford Mutluluk Ölçeği Kısa Formu kullanılmıştır. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistikler, Pearson korelasyon analizi ve çoklu doğrusal regresyon analizi kullanılmıştır. Elde edilen bulgulara göre e-spora yönelik tutumlardan biri olan bilişsel tutum ile yalnızlık ve mutluluk arasında düşük düzeyde, pozitif ve anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Duygusal tutum ile yalnızlık arasında pozitif yönde, orta düzeyde ve anlamlı bir ilişki, mutluluk ile ise pozitif yönde, düşük düzeyde ve anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Davranışsal tutum ile yalnızlık arasında pozitif yönde, orta düzeyde ve anlamlı bir ilişki, mutluluk ile ise pozitif yönde, düşük düzeyde ve anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Duygusal ve davranışsal tutumların yalnızlığı %12 oranında etkilediği sonucuna varılmıştır. Sonuç olarak lise öğrencilerinin e-spora yönelik tutumları arttıkça yalnızlık duygularının arttığı ve mutluluk düzeylerinin düşük düzeyde arttığı tespit edilmiştir. Özellikle duygusal ve davranışsal tutumların yalnızlık üzerinde %12 oranında etkili olduğu bulunmuştur. Bu bulgular, e-sporun bazı öğrenciler için sosyal izolasyonu artırabildiğini ancak mutluluk düzeylerinde düşük düzeyde bir artış sağladığını düşündürmektedir. Bulgular, e-spora yönelik tutumlar ile yalnızlık ve mutluluk gibi psikososyal faktörler arasındaki ilişkiyi inceleyerek, lise öğrencilerinin bu alandaki deneyimlerine ilişkin önemli veriler sunmaktadır. Ayrıca, e-sporun bireylerin sosyal ve duygusal durumları üzerindeki etkilerini anlamaya yönelik literatüre yeni bir bakış açısı kazandırmaktadır.
The main purpose of this study is to examine the relationships between high school students' attitudes towards e-sports and their loneliness and happiness levels. The research group consists of 360 high school students studying in high schools in Yozgat province in 2024. 175 (48.6%) of the participants were male and 185 (51.4%) were female. E-sports Attitude Scale, UCLA Loneliness Scale Short Form, Oxfort Happiness Scale Short Form were used as data collection tools. Descriptive statistics, Pearson correlation analysis and multiple linear regression analysis were used. According to the findings, a low level positive significant relationship was found between cognitive attitude, which is one of the attitudes towards e-sports, and loneliness and happiness. A moderate positive significant relationship was found between affective attitude and loneliness, and a low positive significant relationship was found with happiness. There was a moderate positive significant relationship between behavioral attitude and loneliness and a low positive significant relationship with happiness. It was concluded that affective and behavioral attitudes affect loneliness by 12%. As a result, it was observed that as high school students' attitudes towards e-sports increased, their feeling of loneliness increased and their happiness levels increased at a low level. Especially affective and behavioral attitudes were found to have an effect on loneliness by 12%. These findings suggest that e-sports may increase social isolation for some students, but it provides a low level increase in happiness levels.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Sports Science and Exercise (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2024 |
Submission Date | July 18, 2024 |
Acceptance Date | December 30, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 26 Issue: 3 |
Turkish Journal of Sport and Exercise is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).