This study was carried out to examine the individual entrepreneurial orientation of third and fourth grade students studying in the Coaching Education and Sport Management Departments of Sports Science Faculties in terms of different variables. The participants in our study were 245 students (age: 22.3 ± 1.6 years; height: 174.9 ± 9.5 cm; weight: 71.8 ± 14.2 kg) studying in the Coaching Education and Sport Management Departments at the Sports Science Faculties of Trakya, Çanakkale Onsekiz Mart, Yalova, Sakarya Applied Sciences and Muğla Sıtkı Koçman Universities. The participants’ individual entrepreneurial orientation was assessed with the Individual Entrepreneurial Orientation Scale, while their physical activity levels were assessed with the short form of the International Physical Activity Questionnaire (IPAQ). In addition to these scales, the participants’ body mass index (BMI) and whether they had received entrepreneurship-related education were recorded, and the effects of various variables, namely physical activity level, BMI, gender, department attended, and previous entrepreneurship education experience, on individual entrepreneurial orientation were statistically examined. It was observed that physical activity level and BMI values had no effect on the individual entrepreneurial characteristics of either male or female participants (p > 0.05). However, the total scale scores and scores in the subscales of risk taking, innovation, and proactiveness of students who had received entrepreneurship education differed statistically from those who had not received entrepreneurship education (p < 0.05). The scores of coaching education department students in the proactiveness subscale of the scale were higher than the scores of sport management department students (p < 0.05). In conclusion, it can be said that participation in any training related to entrepreneurship can change individual entrepreneurial orientation. Repeating the study with a larger sample to explain the effects of independent variables such as body mass index, gender, and physical activity level on individual entrepreneurial orientation may produce different results.
Bu araştırma, Spor Bilimleri Fakültesi Antrenörlük Eğitimi ve Spor Yöneticiliği Bölümlerinde öğrenim gören 3 ve 4. sınıf öğrencilerin bireysel girişimcilik yönelimlerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi amacıyla gerçekleştirildi. Çalışmamıza Trakya, Çanakkale Onsekiz Mart, Yalova, Sakarya Uygulamalı Bilimler ve Muğla Sıtkı Koçman Üniversitelerinin Spor Bilimleri Fakülteleri bünyesindeki Antrenörlük Eğitimi ve Spor Yöneticiliği bölümlerinde öğrenim gören 245 öğrenci (yaş: 22.3 ± 1.6 yıl; boy: 174.9 ± 9.5 cm; kilo: 71.8 ± 14.2 kg) katıldı. Katılımcılara ait bireysel girişimcilik yönelimleri Bireysel Girişimcilik Yönelimi Ölçeği ile fiziksel aktivite düzeyleri ise Uluslararası Fiziksel aktivite ölçeğinin kısa formu (IPAQ) ile değerlendirildi. Bu ölçeklere ek olarak, katılımcılara ait vücut kütle indeksi (VKİ) ve girişimcilikle ilgili eğitim alıp almadığı bilgileri de kaydedilerek IPAQ, VKİ, cinsiyet, öğrenim görülen bölüm ve girişimcilik eğitimi durumu gibi çeşitli değişkenlerin bireysel girişimcilik yönelimleri üzerindeki etkileri istatistiksel olarak incelendi. Fiziksel aktivite düzeyi ve VKİ değerlerinin gerek erkek gerekse kadın katılımcıların bireysel girişimcilik özellikleri üzerinde etkisinin olmadığı görüldü (p>0.05). Girişimcilikle ilgili eğitim alan öğrencilerin ölçek alt boyutlarından risk alma, yenilikçilik, proaktiflik ve ölçekten aldıkları toplam puan, girişimcilik eğitimi almayanlardan istatistiksel olarak farklılık gösterdi (p<0.05). Antrenörlük eğitimi bölümü öğrencilerinin ölçek proaktiflik alt boyutundan aldıkları puan, yöneticilik bölümü öğrencilerinin aldıkları puandan daha yüksekti (p<0.05). Sonuç olarak, girişimcilikle ilgili herhangi bir eğitime katılmanın bireysel girişimcilik yönelimlerini değiştirebileceği söylenebilir. Vücut kütle indeksi, cinsiyet, fiziksel aktivite düzeyi gibi bağımsız değişkenlerin bireysel girişimcilik yönelimi üzerindeki etkilerinin açıklanabilmesi için çalışmanın daha büyük örneklemle tekrarlanması farklı sonuçların alınmasına neden olabilir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Sports Activity Management |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2025 |
Submission Date | May 7, 2025 |
Acceptance Date | July 2, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 27 Issue: 2 |
Turkish Journal of Sport and Exercise is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).