In this study, it was tried to examine the individualization of teaching of special education teacher candidates. For this purpose, the documents prepared by the special education teacher candidates; performance level, long-term and short-term purpose, preparation of instructional materials, creation of instructional content and planning of evaluation processes were examined in terms of how they were. Document analysis, one of the qualitative research methods, was used in the research.These documents were obtained from 23 special education teacher candidates. The obtained documents were analyzed in order to individualize the teaching, and the findings were reached and these findings were discussed within the framework of the relevant literature. Based on the findings of the research; It can be said that in addition to the theoretical course hours of the teaching courses in the special education undergraduate program, practice hours should be added. In addition, it can be said that the skills of knowing and applying the teaching methods that are known to be effective and that the special education teacher candidates can use when they start their professional life, and the skills of adapting these applications should be developed.
Bu araştırmada, özel eğitim öğretmeni adaylarının öğretimi bireyselleştirme durumları incelenmeye çalışılmıştır. Bu amaç doğrultusunda özel eğitim öğretmeni adaylarının hazırlamış olduğu dokümanlar; performans düzeyi, uzun dönemli ve kısa dönemli amaç, öğretime ilişkin materyalleri yazma, öğretimsel içerik oluşturma ve değerlendirme süreçlerini planlama düzeylerinin nasıl olduğu bakımından irdelenmiştir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizi kullanılmıştır. Bu dokümanlar 23 özel eğitim öğretmen adayından elde edilmiştir. Elde edilen dokümanlar, öğretimi bireyselleştirmeye yönelik olarak analiz edilerek bulgulara ulaşılmış ve bu bulgular ilgili alanyazın çerçevesinde tartışılmıştır. Araştırmanın bulgularından hareketle; özel eğitim lisans programında yer alan öğretim derslerinin teorik ders saatlerine ek olarak uygulama saatlerinin de eklenmesi gerektiği söylenebilir. Ayrıca özel eğitim öğretmeni adaylarının meslek hayatlarına başladıklarında kullanabilecekleri ve etkili olduğu bilinen öğretim yöntemlerini bilme ve uygulama becerilerinin ve bu uygulamaları uyarlama becerilerinin geliştirilmesi gerektiği söylenebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 26, 2022 |
Submission Date | November 22, 2022 |
Acceptance Date | December 12, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 4 Issue: 1 |