Research Article
BibTex RIS Cite

AİLE VE SOSYAL POLİTİKALAR BAKANLIĞINDA ÇOCUK GELİŞİMCİ OLMAK

Year 2018, Volume: 29 Issue: 2, 245 - 269, 12.10.2018

Abstract

Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı’na
(ASPB) bağlı kuruluşlarda görev yapan çocuk gelişimcilerin çalışma koşullarına
ilişkin görüşlerinin incelenmesi amacıyla yapılan, nitel modelde tasarlanan bu
araştırmada, durum deseni ve amaçlı örnekleme yöntemlerinden kartopu örnekleme
yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu ASPB’ye bağlı kuruluşlarda
görev yapmakta olan ve araştırmaya gönüllü katılan on üç çocuk gelişimci
oluşturmuştur. Araştırmada, araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı
yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Veriler yarı yapılandırılmış
görüşme tekniği kullanılarak toplanmış ve içerik analizi yoluyla
değerlendirilmiştir. İçerik analizi için katılımcıların cevapları doğrultusunda
kategoriler oluşturulmuştur. Araştırmanın geçerliğini arttırmak amacıyla
katılımcıların cevaplarından doğrudan alıntılara yer verilmiştir. Araştırma
bulgularına göre, ASPB’ye bağlı kuruluşlarda sosyal çalışma görevlisi başlığı
altında her meslek grubundan aynı işi yapmasının beklenmesi araştırmaya katılan
çocuk gelişimcilerin memnun olmadıkları temel sorundur.

References

  • Acker, G.M. (2004). The effect of organizational conditions (role conflict, role ambiguity, opportunities for professional development, and social support) on job satisfaction and intention to leave among social workers in mental health care. Community Mental Health Journal, 40(1), 65-73.
  • Ağırbaş, İ., Çelik, Y. ve Büyükkayıkçı, H. (2005). Motivasyon araçları ve iş tatmini: Sosyal sigortalar kurumu başkanlığı hastane başhekim yardımcıları üzerinde bir araştırma. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 8(3): 326-350.
  • Arucan, D. (2008). Özel özel eğitim kurumlarında ve kız meslek liselerinde görev yapan çocuk gelişimi ve eğitimcilerinin tükenmişlik düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Yüksek lisans tezi, Gazi Üniv. Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • ASPB (2013a). Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı Sosyal Hizmet Merkezleri Yönetmeliği, 9.02.2013 tarih ve 28554 Resmî Gazete. [http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2011/06/20110608M1-1..pdf Sayfasından erişildi.
  • ASPB (2013b). Kurum bakım türlerinin etki analizi. Ankara: Vize Yayıncılık.
  • ASPB (2015). Aile ve Sosyal Politikalar İl Müdürlükleri Görev ve Çalışma Esasları Yönergesi, 23.04.2015/31646. http://pdb.aile.gov.tr/data/559a8c89369dc5596872c3ed/Il_Mudurlukleri_Gorev_ve_Calisma_Esaslari_Yonergesi.pdf Sayfasından erişildi.
  • Ateş, H., Yıldız, B ve Yıldız, H. (2012). Herzberg’in çift faktör kuramı kamu okullarında çalışan öğretmenlerin motivasyon algılarını açıklayabilir mi?: Ampirik bir araştırma. Bilgi Ekonomisi ve Yönetimi Dergisi, 7(2): 147-162.
  • Başer, H. (2013). Çocuk refahı alanında yeni hizmet modeli "Çocuk Evleri". Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniv. Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Berkün, S. (2010). Sosyal hizmet uzmanlarının çalışma hayatında karşılaştıkları mesleki sorunlar: Bursa örneği. Journal of Society & Social Work, 21(1): 99-109.
  • Blomberg, H., Kallio, J., Kroll, C. ve Saarınen, A. (2014). Job stress among social workers: Determinants and attitude effects in the Nordic countries. The British Journal of Social Work, 45(7): 2089-2105.
  • Calitz, T., Roux, A. ve Strydom, H. (2014). Factors that affect social workers' job satisfaction, stress and burnout. Social Work, 50(2): 153-169.
  • Chen, M.F., Lin, C.P. ve Lien, G.Y. (2011). Modelling job stress as a mediating role in predicting turnover intention. The Service Industries Journal, 31(8): 1327-1345.
  • Coffey, M., Dugdill, L. ve Tattersall, A. (2004). Stress in social services: Mental wellbeing, constraints and job satisfaction. British Journal of Social Work, 34(5): 735-746.
  • Cole, D., Panchanadeswaran, S. ve Daining, C. (2004). Predictors of job satisfaction of licensed social workers: Perceived efficacy as a mediator of the relationship between workload and job satisfaction. Journal of Social Service Research, 31(1): 1-12.
  • ÇUÇEP (2016). Çocuk gelişimi ulusal çekirdek eğitim programı. http://www.yok.gov.tr/documents/10279/38058561/cocuk_gelisimi_cekirdek_egitim_programi.pdf Sayfasından erişildi.
  • Fitts, V.L. (2006). Ohio social workers: An examination of work-related needs, job satisfaction and membership in the national assocation of social workers. What factors are associated with anticipated tenure in the profession? Presented in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree Doctor of Philosophy in the Graduate School of the Ohio State University. Retrieved from: https://etd.ohiolink.edu/rws_etd/document/get/osu1158698725/inline
  • Gelen, İ. ve Çınar, G. (2014). Samsun aile ve sosyal politikalar kurumunda çalışanların, çalıştıkları birim ile ilgili belirttikleri sorunlar ve çözüm önerileri. Journal of International Social Research, 7(35): 536-555.
  • Gilboa, S., Shirom, A., Fried, Y. ve Cooper, C. (2008). A meta‐analysis of work demand stressors and job performance: examining main and moderating effects. Personnel Psychology, 61(2): 227-271.
  • Glesne, C. (2015). Nitel Araştırmaya Giriş (Çev. Ed. Ersoy A, Yalçınoğlu P). Ankara: Anı.
  • Kowaleski, B.B. (2015). Staff retention and job satisfaction in child protection. Master of Social Work Clinical Research Papers. Paper 472. Retrieved from: http://sophia.stkate.edu/msw_papers/472
  • Markham, A. (2004). Internet communication as a tool for qualitative research. D. Silverman (Ed.), In Qualitative research: Theory, method and practice. Londra: Sage. Retrieved from:https://books.google.com.tr/books?id=-YvRs1O87KkC&printsec=frontcover&hl=tr& source=gbs_ge_s ummary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false
  • Merriam, S.B. (2015). Nitel Araştırma (Çev. Ed. S. Turan). Ankara: Nobel.
  • Miles, M.B. ve Huberman, A.M. (2015). Nitel veri analizi (Çev. Ed. S. Akbaba Altun, A. Ersoy). Ankara: Pegem.
  • Örücü, E., Yumuşak, S. ve Bozkır, Y. (2006). Kalite yönetimi çerçevesinde bankalarda çalışan personelin iş tatmini ve is tatminini etkileyen faktörlerin incelenmesine yönelik bir araştırma. Celal Bayar Üniversitesi İİBF Yönetim ve Ekonomi Dergisi, 13(1): 39-51.
  • Sağlık-Sen (2012). Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı çalışanları sosyo-demografik durum belirleme ve tükenmişlik araştırması. Ankara: Sağlık-Sen Genel Merkezi.
  • Seymour, W.S. (2001). In the flesh or online? Exploring qualitative research methodologies. Oualitative Research, 1(2), 147- 168.
  • Shah, T.M. (2010). The Experience of New Workers in the Field of Child Welfare. Theses and Dissertations (Comprehensive). Paper 1032. Retrieved from: http://scholars.wlu.ca/etd/1032.
  • Stenmark, D. (2000). The role of intrinsic motivation when managing creative work. In Proceedings of the 2000 IEEE International Conference on (Vol. 1, pp. 310-315). IEEE. Retrieved from: https://www.researchgate.net/publication/3894276_The_role_of_intrinsic_motivation_when_managing_creative_work
  • Süral Özer, P ve Topaloğlu, T. (2008). Motivasyonda kapsam kuramları. Liderlik ve motivasyon içinde, Serinkan C. (Ed.). Ankara: Nobel.
  • Tanılay, N. (2009). SHÇEK 'te çalışan sosyal hizmet uzmanlarının mesleki motivasyon ve iş tatmin düzeylerinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Maltepe Üniv. Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Tuna, M. ve Türk, M.S. (2006). Kamu ve özel sektör matbaa işletmelerinde çalışanların içsel motivasyon düzeylerinin karşılaştırılması. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16:619-632.
  • Uğur, A. ve Erol, Z. (2015). Sosyal çalışmacıların çalışma hayatında karşılaştıkları stres faktörlerine yönelik kavramsal bir değerlendirme ve stres yönetimi müdahale programları. Journal of International Social Research, 8(39): 987-997.
  • Yasemin, K. (2015). Liderlik ve motivasyon teorileri: Kuramsal bir çerçeve. Uluslararası Akademik Yönetim Bilimleri Dergisi, 1(2): 86-115.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Yıldırım, H.H. (2016). Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığında çalışanların sorunları ve çözüm önerileri. Ankara: SASAM Enstitüsü.
  • Zengin, O. ve Çalış, N. (2017). Sosyal hizmet uzmanlarının mesleki uygulamaları ve çalışma koşulları. Toplum ve Sosyal Hizmet, 28(1), 47-68.

Being a Child Development Specialist in the Ministry of Family and Social Policies

Year 2018, Volume: 29 Issue: 2, 245 - 269, 12.10.2018

Abstract

In
this study aiming to examine the views of child development specialists working
in institutions affiliated with The Ministry of Family and Social Policies
(MFSP) about working conditions and being designed in the qualitative model,
case pattern and snowball sampling method, which is among purposeful sampling
methods, were used. The sample group of the study consisted of thirteen child development
specialists who were working in institutions affiliated with MFSP and were
voluntary to participate in the study. A semi-structured interview form
prepared by the researchers was used in the study. The data were collected
using the semi-structured interview technique and assessed via content
analysis. Categories were formed according to the responses of the participants
for the content analysis. Responses of the participants were directly quoted in
order to increase the validity of the study. 
According to the results of the research, the basic problem of child
development specialists who participated in the study was that every
occupational group was expected to do the same job under the title of social
worker in institutions affiliated with MFSP.

References

  • Acker, G.M. (2004). The effect of organizational conditions (role conflict, role ambiguity, opportunities for professional development, and social support) on job satisfaction and intention to leave among social workers in mental health care. Community Mental Health Journal, 40(1), 65-73.
  • Ağırbaş, İ., Çelik, Y. ve Büyükkayıkçı, H. (2005). Motivasyon araçları ve iş tatmini: Sosyal sigortalar kurumu başkanlığı hastane başhekim yardımcıları üzerinde bir araştırma. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 8(3): 326-350.
  • Arucan, D. (2008). Özel özel eğitim kurumlarında ve kız meslek liselerinde görev yapan çocuk gelişimi ve eğitimcilerinin tükenmişlik düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Yüksek lisans tezi, Gazi Üniv. Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • ASPB (2013a). Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı Sosyal Hizmet Merkezleri Yönetmeliği, 9.02.2013 tarih ve 28554 Resmî Gazete. [http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2011/06/20110608M1-1..pdf Sayfasından erişildi.
  • ASPB (2013b). Kurum bakım türlerinin etki analizi. Ankara: Vize Yayıncılık.
  • ASPB (2015). Aile ve Sosyal Politikalar İl Müdürlükleri Görev ve Çalışma Esasları Yönergesi, 23.04.2015/31646. http://pdb.aile.gov.tr/data/559a8c89369dc5596872c3ed/Il_Mudurlukleri_Gorev_ve_Calisma_Esaslari_Yonergesi.pdf Sayfasından erişildi.
  • Ateş, H., Yıldız, B ve Yıldız, H. (2012). Herzberg’in çift faktör kuramı kamu okullarında çalışan öğretmenlerin motivasyon algılarını açıklayabilir mi?: Ampirik bir araştırma. Bilgi Ekonomisi ve Yönetimi Dergisi, 7(2): 147-162.
  • Başer, H. (2013). Çocuk refahı alanında yeni hizmet modeli "Çocuk Evleri". Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniv. Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Berkün, S. (2010). Sosyal hizmet uzmanlarının çalışma hayatında karşılaştıkları mesleki sorunlar: Bursa örneği. Journal of Society & Social Work, 21(1): 99-109.
  • Blomberg, H., Kallio, J., Kroll, C. ve Saarınen, A. (2014). Job stress among social workers: Determinants and attitude effects in the Nordic countries. The British Journal of Social Work, 45(7): 2089-2105.
  • Calitz, T., Roux, A. ve Strydom, H. (2014). Factors that affect social workers' job satisfaction, stress and burnout. Social Work, 50(2): 153-169.
  • Chen, M.F., Lin, C.P. ve Lien, G.Y. (2011). Modelling job stress as a mediating role in predicting turnover intention. The Service Industries Journal, 31(8): 1327-1345.
  • Coffey, M., Dugdill, L. ve Tattersall, A. (2004). Stress in social services: Mental wellbeing, constraints and job satisfaction. British Journal of Social Work, 34(5): 735-746.
  • Cole, D., Panchanadeswaran, S. ve Daining, C. (2004). Predictors of job satisfaction of licensed social workers: Perceived efficacy as a mediator of the relationship between workload and job satisfaction. Journal of Social Service Research, 31(1): 1-12.
  • ÇUÇEP (2016). Çocuk gelişimi ulusal çekirdek eğitim programı. http://www.yok.gov.tr/documents/10279/38058561/cocuk_gelisimi_cekirdek_egitim_programi.pdf Sayfasından erişildi.
  • Fitts, V.L. (2006). Ohio social workers: An examination of work-related needs, job satisfaction and membership in the national assocation of social workers. What factors are associated with anticipated tenure in the profession? Presented in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree Doctor of Philosophy in the Graduate School of the Ohio State University. Retrieved from: https://etd.ohiolink.edu/rws_etd/document/get/osu1158698725/inline
  • Gelen, İ. ve Çınar, G. (2014). Samsun aile ve sosyal politikalar kurumunda çalışanların, çalıştıkları birim ile ilgili belirttikleri sorunlar ve çözüm önerileri. Journal of International Social Research, 7(35): 536-555.
  • Gilboa, S., Shirom, A., Fried, Y. ve Cooper, C. (2008). A meta‐analysis of work demand stressors and job performance: examining main and moderating effects. Personnel Psychology, 61(2): 227-271.
  • Glesne, C. (2015). Nitel Araştırmaya Giriş (Çev. Ed. Ersoy A, Yalçınoğlu P). Ankara: Anı.
  • Kowaleski, B.B. (2015). Staff retention and job satisfaction in child protection. Master of Social Work Clinical Research Papers. Paper 472. Retrieved from: http://sophia.stkate.edu/msw_papers/472
  • Markham, A. (2004). Internet communication as a tool for qualitative research. D. Silverman (Ed.), In Qualitative research: Theory, method and practice. Londra: Sage. Retrieved from:https://books.google.com.tr/books?id=-YvRs1O87KkC&printsec=frontcover&hl=tr& source=gbs_ge_s ummary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false
  • Merriam, S.B. (2015). Nitel Araştırma (Çev. Ed. S. Turan). Ankara: Nobel.
  • Miles, M.B. ve Huberman, A.M. (2015). Nitel veri analizi (Çev. Ed. S. Akbaba Altun, A. Ersoy). Ankara: Pegem.
  • Örücü, E., Yumuşak, S. ve Bozkır, Y. (2006). Kalite yönetimi çerçevesinde bankalarda çalışan personelin iş tatmini ve is tatminini etkileyen faktörlerin incelenmesine yönelik bir araştırma. Celal Bayar Üniversitesi İİBF Yönetim ve Ekonomi Dergisi, 13(1): 39-51.
  • Sağlık-Sen (2012). Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı çalışanları sosyo-demografik durum belirleme ve tükenmişlik araştırması. Ankara: Sağlık-Sen Genel Merkezi.
  • Seymour, W.S. (2001). In the flesh or online? Exploring qualitative research methodologies. Oualitative Research, 1(2), 147- 168.
  • Shah, T.M. (2010). The Experience of New Workers in the Field of Child Welfare. Theses and Dissertations (Comprehensive). Paper 1032. Retrieved from: http://scholars.wlu.ca/etd/1032.
  • Stenmark, D. (2000). The role of intrinsic motivation when managing creative work. In Proceedings of the 2000 IEEE International Conference on (Vol. 1, pp. 310-315). IEEE. Retrieved from: https://www.researchgate.net/publication/3894276_The_role_of_intrinsic_motivation_when_managing_creative_work
  • Süral Özer, P ve Topaloğlu, T. (2008). Motivasyonda kapsam kuramları. Liderlik ve motivasyon içinde, Serinkan C. (Ed.). Ankara: Nobel.
  • Tanılay, N. (2009). SHÇEK 'te çalışan sosyal hizmet uzmanlarının mesleki motivasyon ve iş tatmin düzeylerinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Maltepe Üniv. Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Tuna, M. ve Türk, M.S. (2006). Kamu ve özel sektör matbaa işletmelerinde çalışanların içsel motivasyon düzeylerinin karşılaştırılması. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16:619-632.
  • Uğur, A. ve Erol, Z. (2015). Sosyal çalışmacıların çalışma hayatında karşılaştıkları stres faktörlerine yönelik kavramsal bir değerlendirme ve stres yönetimi müdahale programları. Journal of International Social Research, 8(39): 987-997.
  • Yasemin, K. (2015). Liderlik ve motivasyon teorileri: Kuramsal bir çerçeve. Uluslararası Akademik Yönetim Bilimleri Dergisi, 1(2): 86-115.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Yıldırım, H.H. (2016). Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığında çalışanların sorunları ve çözüm önerileri. Ankara: SASAM Enstitüsü.
  • Zengin, O. ve Çalış, N. (2017). Sosyal hizmet uzmanlarının mesleki uygulamaları ve çalışma koşulları. Toplum ve Sosyal Hizmet, 28(1), 47-68.
There are 36 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Sociology (Other)
Journal Section Articles
Authors

Elifcan Cesur

Aysel Köksal Akyol This is me

Publication Date October 12, 2018
Submission Date February 8, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 29 Issue: 2

Cite

APA Cesur, E., & Köksal Akyol, A. (2018). AİLE VE SOSYAL POLİTİKALAR BAKANLIĞINDA ÇOCUK GELİŞİMCİ OLMAK. Toplum Ve Sosyal Hizmet, 29(2), 245-269.