Bu araştırmanın amacı sosyal hizmet lisans öğrenimine devam eden öğrencilerin damgalamaya ilişkin eğilimleri ile özgecilik özellikleri arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Araştırma nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modelinde kesitsel bir araştırmadır. Araştırmaya n= 138 sosyal hizmet bölümü öğrencisi katılmıştır. Araştırmada veri toplama araçları olarak kişisel bilgi formu, damgalama ölçeği ve özgecilik ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde SPSS paket programı kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre; damgalama ölçeğinin alt boyutlarından elde edilen puan ortalamalarının cinsiyete göre anlamlı şekilde farklılık gösterdiği; erkeklerin ayrımcılık ve dışlanma, etiketleme, psikolojik sağlık ve ön yargı puan ortalamalarının kadınların puan ortalamasından daha yüksek olduğu saptanmıştır. Katılımcıların yaşları ile özgecilik ölçeğinin alt boyutlarından yardım etme boyutu ile düşük düzeyde pozitif yönlü anlamlı ilişki olduğu r=0.220 p<0.01, katılımcıların sınıf düzeyi ile damgalama ölçeğinin alt boyutlarından etiketleme arasında düşük düzeyde ve negatif yönlü r=-0.188 p<0.05, özgeciliğin alt boyutlarından yardım etme ile orta düzeyde ve pozitif yönlü r=0.311 p<0.01; bağışçılık ile düşük düzeyde ve pozitif r=0.191 p<0.05. yönlü anlamlı ilişkinin bulunduğu saptanmıştır. Katılımcıların özgecilik ile damgalama ölçeklerinin toplamından aldıkları puanlar arasında negatif yönlü ve düşük düzeyde r=-0.192 p<0.05, damgalama ölçeğinin alt boyutlarından ayrımcılık ve dışlanma ile özgecilik ölçeğinin alt boyutlarından yardım etme arasında negatif yönlü düşük düzeyde anlamlı ilişki bulunmuştur r=-0.180 p<0. 05.
-
The aim of this study is to examine the relationship between the stigmatization tendencies and altruism features of students who continue their social work undergraduate education. The study is a cross-sectional study. 138 social work students participated in the study. In the study, data were collected with personal information form, stigma and altruism scales. The data were analyzed in SPSS package program. According to the results; the sub-dimensions of the stigma scale according to gender significantly differ in their mean scores; It was determined that the average of discrimination and exclusion, labeling, psychological health and prejudice scores of men are higher than women. There is a low and positive meaningful relationship with the size of the participants and the sub-dimensions of the altruism scale (r=0,220 p<0.01). (F3;134 = 14.305; p<0.01), it was determined that the sub-dimension mean scores differed significantly, and the mean scores received by the participants from the helping dimension of the altruism scale according to the education level of their mothers showed a significant difference (F2; 135 = 3.86; p<0.05). There were negative and low (r=-0,192, p<0.05) scores between participants' altruism and stigmatization scales, and a negative and low level of significant relationship between discrimination and exclusion from sub-dimensions of stigmatization scale and helping altruism (r =-0.180,p<0,05). Studies should be carried out to increase the altruistic behavior and to prevent the stigmatization tendency among the students of social work
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sociology (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 24, 2020 |
Submission Date | February 12, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 31 Issue: 3 |