Field practice, which is of great importance for social work education, is one of the areas affected by the COVID-19 pandemic. After the decision to continue higher education with distance education methods within the framework of the measures taken within the scope of COVID-19, students who applied field practice in social service institutions and organizations continued this process through distance education. The phenomenological approach was used in this study, which was carried out with the qualitative research method in order to explore how the students who continue the field practice with distance education methods experience the COVID-19 pandemic process. The data of the research was created by conducting 3 different focus group interviews with 5 people with 15 participants who graduated from social work departments of different universities in 2020. The data obtained from the interviews were analyzed by thematic analysis method. As a result of the analysis, the main themes of thoughts on the importance of field practice, experiences in the distance education process and graduating before completing the field application were reached. Within the framework of the results of the research, suggestions for field application were presented.
Sosyal hizmet eğitimi için büyük bir öneme sahip olan alan uygulaması COVID-19 pandemisinden etkilenen alanlardan biridir. COVID-19 kapsamında alınan önlemler çerçevesinde yükseköğretimin uzaktan eğitim yöntemleriyle sürdürülmesine karar verilmesinin ardından sosyal hizmet kurum ve kuruluşlarında alan uygulaması yapan öğrenciler bu sürece uzaktan eğitim yoluyla devam etmiştir. Alan uygulamasına uzaktan eğitim yöntemleriyle devam eden öğrencilerin COVID-19 pandemi sürecini nasıl deneyimlediğini keşfetmek amacıyla nitel araştırma yöntemiyle yapılan bu çalışmada fenomenolojik yaklaşım kullanılmıştır. Farklı üniversitelerin sosyal hizmet bölümlerinden 2020 yılında mezun olan 15 katılımcı ile 5 kişilik 3 farklı odak grup görüşmesi yapılarak araştırmanın verileri oluşturulmuştur. Görüşmelerden elde edilen veriler tematik analiz yöntemiyle analiz edilmiştir. Yapılan analiz sonucunda alan uygulamasının önemine yönelik düşünceler, uzaktan eğitim sürecine yönelik deneyimler ve alan uygulamasını tamamlayamadan mezun olmak ana temalarına ulaşılmıştır. Araştırmanın sonuçları çerçevesinde alan uygulamasına yönelik öneriler sunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sociology (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2021 |
Submission Date | August 20, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: Covid-19 Özel Sayı Cilt 1 |