Bu çalışmanın amacı, sosyal hizmet uzmanlarının etik ikilem ve etik karar vermeye ilişkin görüşlerini tespit etmektir. Bu araştırmada nitel yöntem kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini kartopu örneklem yoluyla ulaşılan ve farklı alanlarda çalışan 15 sosyal hizmet uzmanı oluşturmaktadır. Çalışmada demografik bilgi formu ve yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Çalışmada elde edilen veriler mesleki açıdan, çalışılan alan açısından, tutum açısından ve sosyal politika açısından olmak üzere 4 temada toplanmıştır. Katılımcıların tamamının etik ikilem ile karşılaştığı; genel olarak müracaatçının yararını düşündükleri; etik ikilem karşısında süpervizyona ihtiyaç duydukları; savunuculuk rolüne önem verdikleri ve hizmet içi eğitimi gerekli gördükleri bulgularına ulaşılmıştır. Ulaşılan bulgulara göre sosyal hizmet uzmanlarına hizmet içi eğitim verilmesi, müfredatlara etik konusunda daha fazla ders saati eklenmesi, akademik çalışmaların arttırılması, politika ve mevzuatın etik ihlalleri göz önüne alarak düzenlenmesi ve sosyal hizmet uzmanlarına süpervizyon desteğinin arttırılması önerilmektedir.
The aim of this study is to determine the views of social workers on ethical dilemmas and ethical decision making. Qualitative method was used in this study. The sample of the research consists of 15 social workers who are reached through snowball sampling and working in different fields. Demographic information form and semi-structured interview form were used in the study. The data obtained in the study were collected in 4 themes: in terms of profession, in terms of the field of study, in terms of attitude and in terms of social policy. It was found that all of the participants faced ethical dilemmas, they generally thought of the benefit of the client, they needed supervision in the face of ethical dilemma, they gave importance to the role of advocacy, and they found in-service training necessary. According to the findings, it is recommended to provide in-service training to social workers, to add more course hours on ethics to the curricula, to increase academic studies, to regulate policy and legislation by considering ethical violations, and to increase supervision support for social workers.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sociology (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2023 |
Submission Date | February 10, 2022 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 34 Issue: 2 |