Review
BibTex RIS Cite

Bilinçli Farkındalık Uygulamalarında Eleştirel Yansımalar: Radikal Farkındalık Tartışmalarının Sosyal Hizmete Etkileri Açısından Bir Derleme

Year 2024, Volume: 35 Issue: 1, 137 - 152, 30.01.2024
https://doi.org/10.33417/tsh.1317941

Abstract

1970’li yıllardan bugüne bilinçli farkındalık temelli uygulamaları birçok akademik disiplin tarafından çalışmalara konu olmuş ve tüm bu çalışmalar, bilinçli farkındalığın birçok farklı alanda uygulanabilir olduğunu ve farklı alanlarda etkili olabileceğini göstermiştir. Bilinçli farkındalık alan yazını içerisinde oldukça yeni bir kavram olan ve ilk olarak David Forbes (2012) tarafından kullanılan radikal bilinçli farkındalık, modern bilinçli farkındalık uygulamalarına ek olarak, toplumsal sorunlar, sosyal adaletsizlikler ve çevresel sorunlar gibi daha büyük ve daha geniş bir bağlamda farkındalık geliştirmeyi vurgulayan bir kavramsallaştırmadır. Radikal bilinçli farkındalık, bilinçli farkındalık uygulamalarının sadece kişisel bir fayda sağlamakla kalmayıp, aynı zamanda toplumsal ve çevresel sorunlarla ilgili farkındalık geliştirerek daha geniş bir etki alanına sahip olabileceği fikrine dayanır. Amaç, bireylerin kendi içsel dünyalarını keşfetmeleri ve bu keşifleri doğrultusunda, daha büyük bir amaç doğrultusunda hareket etmeleridir. Sosyal hizmete yansımaları bilinçli farkındalık ve sosyal adalet yaklaşımlarının bağlantı noktalarını belirleyerek uygulamaya dahil edilebilme yollarını araştırmak olmuştur. Araştırmacılar bilinçli farkındalığın dönüştürücü ve özgürleştirici potansiyeline işaret ederek baskıcı ideolojileri sorgulamaya ve değiştirmeye yardımcı olabilecek yöntemler sağlayabileceğine işaret etmektedir.

References

  • Berila, B. (2016) Integrating Mindfulness into anti-Oppression Pedagogy, New York, Routledge.
  • Bieber, M. (2014). Everyone comes to meditation practice for the wrong reason: A conversation with psychoanalyst barry magid . Bu adresten alındı http://www.mattbieber.net/magid/
  • Birnbaum, L. (2008) ‘The use of mindfulness training to create an ‘accompanying place’ for social work students’, Social Work Education, 27(8), 837–52.

Critical Reflections on Mindfulness Practices: A Review of the Effects of Radical Mindfulness Discussions on Social Work

Year 2024, Volume: 35 Issue: 1, 137 - 152, 30.01.2024
https://doi.org/10.33417/tsh.1317941

Abstract

From the 1970s to the present day, conscious awareness-based practices have been the subject of study in many academic disciplines, and all these studies have shown that conscious consciousness can be applied in many different fields and can be effective in various fields. Radical conscious awareness, which is a relatively new concept in the field writing of conscious consciousness and was first used by David Forbes (2012), is a concept that emphasizes the development of knowledge in larger and wider contexts such as social problems, social injustice and environmental issues, in addition to modern conscious-conscious-awareness practices. Radical Conscious Awareness is based on the idea that conscious awareness practices can have a wider scope of influence not only by delivering a personal benefit, but also by developing consciousness about social and environmental problems. The goal is for individuals to discover their own inner world and move towards a greater goal in the direction of these discoveries. Social service reflections have been exploring ways to incorporate them into practice by identifying interfaces between conscious awareness and social justice approaches. Researchers point out that, by pointing out the transformative and liberating potential of conscious awareness, it can provide methods that can help question and change oppressive ideologies.

References

  • Berila, B. (2016) Integrating Mindfulness into anti-Oppression Pedagogy, New York, Routledge.
  • Bieber, M. (2014). Everyone comes to meditation practice for the wrong reason: A conversation with psychoanalyst barry magid . Bu adresten alındı http://www.mattbieber.net/magid/
  • Birnbaum, L. (2008) ‘The use of mindfulness training to create an ‘accompanying place’ for social work students’, Social Work Education, 27(8), 837–52.
There are 3 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Social Work (Other)
Journal Section Articles
Authors

Ecem Güneş Gümüşer 0009-0001-6800-752X

Publication Date January 30, 2024
Submission Date June 21, 2023
Published in Issue Year 2024 Volume: 35 Issue: 1

Cite

APA Gümüşer, E. G. (2024). Bilinçli Farkındalık Uygulamalarında Eleştirel Yansımalar: Radikal Farkındalık Tartışmalarının Sosyal Hizmete Etkileri Açısından Bir Derleme. Toplum Ve Sosyal Hizmet, 35(1), 137-152. https://doi.org/10.33417/tsh.1317941