Peer bullying is a complex and multidimensional problem that negatively effects on individuals' social, emotional, and academic development, especially during childhood and adolescence. In recent years, bullying has become widespread among school-age children, threatening both social welfare and the education system. Within this context, the social work profession, which aims to protect the psycho-social well-being of individuals and support their social functioning, plays a critical role in reducing the effects of peer bullying and supporting affected individuals. In child-centered social work practices, there is no doubt that one of the two most effective systems for reaching children is the school system, and the family system. Social work adopts an approach that evaluates individuals in conjunction with their environment, thereby enabling multidimensional interventions. This article is a literature-based review study that aims to highlight peer bullying as a risk factor leading to school dropout. The study also seek to provide guidance for developing social work practices that enable children to maintain their participation in a healthy and supportive school environment.
Akran zorbalığı, özellikle çocukluk ve ergenlik dönemlerinde bireylerin sosyal, duygusal ve akademik gelişimleri üzerinde olumsuz etkilere sahip olan karmaşık ve çok boyutlu bir sorundur. Son yıllarda okul çağındaki çocuklar arasında yaygınlaşan zorbalık, hem toplumsal refahı hem de eğitim sistemini tehdit etmektedir. Bu bağlamda, bireyin psiko-sosyal iyilik halini korumayı ve toplumsal işlevselliğini desteklemeyi amaçlayan sosyal hizmet mesleği, akran zorbalığının etkilerinin azaltılmasında ve bireylerin desteklenmesinde kritik bir rol üstlenmektedir. Çocuk odağında gerçekleştirilen sosyal hizmet uygulamalarında ise şüphesiz ki çocuğa erişimde etkili iki sistemden biri okul; diğeri aile sistemidir. Sosyal hizmet, bireyleri çevresiyle birlikte değerlendiren bir yaklaşımı benimser ve bu sayede çok boyutlu müdahalelere olanak tanır. Bu makale, derleme bir çalışma olup; alana ilişkin ilgili literatürdeki bilgiler kapsamında yazılmıştır. Çalışmada, akran zorbalığının okul terkine yol açabilecek bir risk faktörü olduğunu vurgulamak ve çocukların sağlıklı bir okul ortamında varlıklarını sürdürebilmesi için sosyal hizmet uygulamalarının geliştirilmesi adına yol gösterici olması amaçlanmıştır.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Counselling, Wellbeing and Community Services, Social Work (Other) |
| Journal Section | Articles |
| Authors | |
| Publication Date | October 31, 2025 |
| Submission Date | April 25, 2024 |
| Acceptance Date | August 18, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 36 Issue: 4 |