İkinci Meşrutiyet’in ilanıyla birlikte Arnavutlar, ana dillerinde eğitim veren okulların açılması konusundaki taleplerinin önünde artık hiçbir engelin kalmadığını düşündüler. Bu bağlamda Arnavutluk’un çeşitli şehirlerinde birçok okul açtılar. Arnavut aydınlar, milli varlıklarının muhafazasının tek yolunun eğitim seviyesinin yükseltilmesinden geçtiğine inanıyorlardı. Bundan dolayı eğitim alanındaki faaliyetlere hız verdiler. Fakat bu gelişmeler Arnavutça eğitimin hangi alfabe ile yapılacağı tartışmalarını da beraberinde getirdi. Çünkü o döneme kadar Arnavutlar arasında farklı alfabeler kullanılmaktaydı ve bu durum, Arnavut toplumunda bölünmelere yol açıyordu. Arnavutlar; alfabe konusunda bir uzlaşıya varabilmek için bir yandan kongreler düzenlerken, diğer yandan da açılan okullarının tek merkezden kontrol edilmesi ve öğretmen ihtiyaçlarının karşılanması konularında çözüm arayışı içerisine girdiler. Nitekim bu amaçlar doğrultusunda Elbasan’da önemli bir kongre düzenlediler. Arnavutların eğitim hareketine yeni bir ivme kazandıran bu kongreyle eğitim alanında yapılacak faaliyetler masaya yatırıldı ve atılacak adımlar belirlenerek bir yol haritası çizildi. Akabinde zaman kaybetmeden alınan kararların uygulanmasına çalıştılar. Bu çalışmada, Arnavutların eğitim alanında ortaya koyduğu önemli faaliyetlerden biri olan Elbasan Kongresi, Meşrutiyet dönemi basını ve Osmanlı arşiv kaynakları üzerinden ele değerlendirilmektedir.
With the declaration of the second constitutional period, Albanians thought that there was no obstacle to the fulfillment of their demands for the opening of schools giving education in their native language. In this regard, they opened many schools in several cities of Albania. The Albanian intelligentsia believed that the only way to preserve their national asset was to raise the educational level. Hence, they accelerated the activities in the educational fi eld. However, these developments gave rise to discussions about which alphabet to be used in Albanian education. This is because diff erent alphabets had been used among Albanians until that time, which caused divisions in the Albanian society. While Albanians were holding congresses to reach an agreement on the alphabet issue, they also embarked on the quest of solutions for the control of the opened schools from a single center and for meeting the teacher requirement. In line with these, they held an important congress in Elbasan. The activities to be implemented in the educational fi eld were discussed in detail; the steps to be taken were determined; and a road map was drawn in this congress, which gave acceleration to Albanians’ educational movement. Then the decisions taken started to be put into practice in no time. This study evaluates the Congress of Elbasan, which is one of the most important educational activities of Albanians, based on the press of the constitutional period and the Ottoman archival documents.
Second Constitutional Period Albanians Albanian Education Alphabet Discussions Elbasan Congress
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Publication Date | August 1, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 82 Issue: 294 |
Belleten is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).