Yahudiler tarih boyunca yaşadıkları acı tecrübelerden sonra cemaat olarak varlıklarını devam ettirmek için eğitim faaliyetlerine önem vermişlerdir. Yahudilerde yüksek din eğitiminin verildiği yeşivalar, İslam öncesi dönemde kurulmuştu. Abbasîler döneminde Irak’ta Sura ve Pumbedita, Filistin’de ise kendi adı ile anılan (Filistin Yeşivası) yeşiva, herhangi bir engelle karşılaşmaksızın faaliyetlerine devam etmiştir. Yeşivalar ekonomik ihtiyaçlarını kendilerine bağlı cemaatlerden gelen aidât ve bağışlarla sürdürmüşlerdir. Yahudiler arasında yeşivalara yardım etmek, ayakta olduğu dönemde Bet ha-Mikdaş’a (Süleyman Mabedi) yapılan yardım kadar sevap kabul edilmiştir. Bu kurumlara yardım yapanlar ise yeşivalar tarafından günümüzdeki “fahri doktora”ya benzer, çeşitli payelerle ödüllendirilmişlerdir. Yeşivaların idarî görevi yanında din adamı yetiştirme, halkı eğitme, akademik çalışmalar yapma ve değişik cemaatlerden gelen sorulara fetvalar (responsa) verme gibi başka görevleri de vardı. Yeşivada eğitim-öğretimin planlanması ve uygulanması, gaonların yetkisindeydi. Yeşivalardan mezun olan öğrenciler ise cemaat hizmetlerinde din adamı ya da idareci olarak istihdam edilirlerdi. Abbasîler döneminde Kudüs’te Karaîlere ait bir yeşiva mevcuttu. Selçuklular’ın Kudüs’e hakim olmasından sonra (1071) kapanan yeşivada sadece İslam dünyası değil, başta Bizans olmak üzere dünyanın değişik bölgelerinde yaşayan Karaî cemaatleri için de din adamı yetiştirilmiştir. Yahudilerin dinî ve etnik kimliklerini kaybetmeksizin tarih boyunca varlıklarını sürdürmesinde yeşivaların büyük katkısı vardır. Bu kurumlardan yetişen öğrenciler cemaatlere hizmet yanında kendi dinî anlayışlarını geniş coğrafyaya yayma imkânı da elde etmişlerdir.
Abbasîler Yahudiler Karaîler Yahudi Tarihi Karaî Tarihi Yahudi Eğitim Kurumları Yahudi Akademileri Karaî Akademisi Yeshivas Eğitim Tarihi
Due to painful experiences throughout history, Jews gave high importance to educational activity to keep their existance as a community. Yeshivas, where higher religious education was taught, were established in pre-Islamic period. During the Abbasid Period, Yeshivas of Sura and Pumbeditha in Iraq and Yeshiva of Palestine continued their activities without any obstacles. Yeshivas provided their economical expenses with the donations of the people affiliated. Help to yeshivas was considered among Jews a good deed, as same as help to the Temple of Solomon, when it still was. The donors to educational institutions were awarded with various pillars, such as honorary doctorate or something similar of today. Besides of administrative task, yeshivas had others such as training for clergy, educating people, pursuing academic studies, replying (responsa) to questions of different Jewish communities and etc. The Gaons were the authority in the planning and implementation in yeshivas. Students who graduated from yeshivas were employed as a clergyman or director in community services. In Abbasid period there was a yeshiva in Jerusalem which belonged to Karaites too. Here students were educated as clergymen for Karaite communities who lived in different places of the world, mainly in Byzantium. This yeshiva was closed after Saljuks domination on Jerusalem (1071). Yeshivas have great influence for the Jews throughout history, surviving them from loosing their religious and ethnic identity. Students from the yeshivas had opportunity to spread their religious understandings in wide geography, besides the religious service to communities.
Abbasids Jews Karaites History of the Jews Educational Institutions of the Jews Jewish Academies Karaite Academy Yeshivas History of Education
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 79 Issue: 286 |
Belleten is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).