In Iran under Qajar rule, new schools that were founded outside of the classical madrasah system, were founded not in regards to national cultural elements, but rather, in regards to necesties and political objectives. Missionary schools in Iran, which were founded by the help of Western states were presented as modern schools and irrevocable elements of forthcoming developments, and their real goals were concealed to refrain from to be closed down. National schools except from the missionary ones were introduced to people inaccurately and their closure wase obtained in a short time. Thus, expected reforms in education system could not be happend and disorder ness kept on.
İran'da Kaçar idaresi döneminde klasik medrese sistemi dışında açılan yeni okullar, ihtiyaca göre ve milli kültür unsurları gözetilmeksizin siyasi amaçlarla açılmıştır. İran'da çıkarlarını kaybetmek istemeyen batılı devletlerin desteğinde açılan misyoner okulları, gerçek amaçlar gizlenerek modern okullar olarak tanıtılmış, gelecekteki ilerlemenin vazgeçilmez unsurları olarak gösterilmiştir. Misyoner okulları dışında açılan milli okullar ise yapılan propaganda ile halka yanlış tanıtılmış, açılışlarından kısa bir süre sonra kapatılmaları sağlanmıştır. Bu yüzden ülkenin eğitim-öğretiminde beklenen ıslahatlar yapılamamış, karışıklık devam etmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Publication Date | August 1, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 77 Issue: 279 |
Belleten is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).