Research Article
BibTex RIS Cite

Osmanlı Denizciliğinin İlk Devirleri

Year 2001, Volume: 65 Issue: 243, 637 - 654, 20.08.2001
https://doi.org/10.37879/belleten.2001.637

Abstract

Osmanlı Devleti'nin kuruluşunun 700. yıldönümü törenlerinin yapıldığı son zamanlarda, tarihçiler arasında Beylik dönemine ait çalışmalar artmıştır. Bu çalışmalarda Türkiye Selçukluları Devleti ile de irtibat kurulmaktadır. Bu yüzden ilk devirler üzerinde çalışan tarihçilerin mesailerini iki tarafa da yönlendirmesi zarureti vardır. Osmanlı Beyliği'nin daha Anadolu Selçuklu Devleti bünyesinde bulunduğu devirlerden itibaren önemli bir varlık gösterdiği, dikkatlerden kaçmamaktadır. Ancak Bizans gibi güçlü bir devlete komşu olarak gelişmekte olan bu beyliğin, bir kara beyliği olduğu da kabul edilmelidir. Yani kuruluş yıllarında beyliğin hiç bir deniz geleneği yoktu. Türkiye Selçuklu Devleti'nin yıkılmasından sonra, Beyliğin Bizans ile giriştiği mücadelelerde denizciliğe ilk adımlar atılmıştır.

The Dawn of Ottoman Seamanship

Year 2001, Volume: 65 Issue: 243, 637 - 654, 20.08.2001
https://doi.org/10.37879/belleten.2001.637

Abstract

The Ottoman principality began as a mainland polity with no experience in seamanship. But, once the principality began to exert pressure at the frontiers of the Byzantine state, the sea coast was reached in a short time. The principality had become powerful through pursuit of its struggle on land. In time, Çaka Bey and the Seljuqs of Anatolia became skilled in seamanship. The Karesi Principality, contemporary with that of the Ottomans, achieved an advanced position in seamanship. Similarly, the maritime-ruler, Aydınoğlu Umur Bey, commanded a position of sovereignty on the sea. But the source of the strongest influence on the Ottoman Principality in this respect was exerted by Byzantine maritime activities. Their initial step in this direction was represented by the construction of a shipyard. Enveri, an historian of the reign of Mehmed II, treats this and related matters in his work "Düsturnâme." With the incorporation of the Karesi Principality, the Ottomans came into the possession of skillful mariners, ship-building techniques, and shipyards. This article also includes notice of the passage by raft across the Dardanelle Strait to the peninsula of Gallipoli. This assisted in the elimination of certain inaccurate suppositions. On the other hand, it was determined that the assertion that "Osman Bey's ancestors were sailors" had no foundation in reality.

There are 0 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Araştırma Makaleleri
Authors

Mücteba İlgürel This is me

Publication Date August 20, 2001
Published in Issue Year 2001 Volume: 65 Issue: 243

Cite

APA İlgürel, M. (2001). Osmanlı Denizciliğinin İlk Devirleri. BELLETEN, 65(243), 637-654. https://doi.org/10.37879/belleten.2001.637
AMA İlgürel M. Osmanlı Denizciliğinin İlk Devirleri. TTK BELLETEN. August 2001;65(243):637-654. doi:10.37879/belleten.2001.637
Chicago İlgürel, Mücteba. “Osmanlı Denizciliğinin İlk Devirleri”. BELLETEN 65, no. 243 (August 2001): 637-54. https://doi.org/10.37879/belleten.2001.637.
EndNote İlgürel M (August 1, 2001) Osmanlı Denizciliğinin İlk Devirleri. BELLETEN 65 243 637–654.
IEEE M. İlgürel, “Osmanlı Denizciliğinin İlk Devirleri”, TTK BELLETEN, vol. 65, no. 243, pp. 637–654, 2001, doi: 10.37879/belleten.2001.637.
ISNAD İlgürel, Mücteba. “Osmanlı Denizciliğinin İlk Devirleri”. BELLETEN 65/243 (August 2001), 637-654. https://doi.org/10.37879/belleten.2001.637.
JAMA İlgürel M. Osmanlı Denizciliğinin İlk Devirleri. TTK BELLETEN. 2001;65:637–654.
MLA İlgürel, Mücteba. “Osmanlı Denizciliğinin İlk Devirleri”. BELLETEN, vol. 65, no. 243, 2001, pp. 637-54, doi:10.37879/belleten.2001.637.
Vancouver İlgürel M. Osmanlı Denizciliğinin İlk Devirleri. TTK BELLETEN. 2001;65(243):637-54.