MÖ 2.binyılda Anadolu’da büyük bir medeniyete ev sahipliği yapmış olan Hititlerin geriye bıraktıkları çiviyazılı kaynaklar göstermektedir ki Hitit dünyasında din, her açıdan önemli bir noktada olmuştur. Hitit literatüründe çeşitli konular yazıya geçirilmiş olsa bu konuların büyük bir bölümünü bayramlar, ritüeller, dini metinler oluşturmakta; böylece bu metinler sayesinde kutlanılan bayramlarda, ritüellerde hangi görevlilerin yer aldıklarını ve bu görevlilerin isimlerini, Hitit kültündeki yerlerini, yerine getirdikleri görevleri ve bazılarının detaylı tanımlarını öğrenmekteyiz. Bu çalışmamızda, daha önce çeşitli bilim insanları tarafından çalışılan LÚhapiya- görevlilerine dair bazı eksik kalmış bilgiler tarafımızdan sunulacaktır.
Akdoğan R. (2010). Hethitische Texte in Transkription.
Ankara Arkeoloji Müzesinde Bulunan Boğazköy
Tabletleri II (ABoT 2), DBH 32, Wiesbaden.
Alparslan M. D. (1999). Hitit Bayram Ritüellerinde Geçen
Bazı Eylem, Çağrı ve Sahne Oyunlarının Tasviri ve
Yorumu, Yüksek Lisans Tezi, istanbul.
Archi A., (1973). L’organizzazione amministrativa ittita e il
regime delle offerte cultuali, OA 12, 209-226.
Ardzinba V. (2010). Eskiçağ Anadolu Ayinleri ve Mitleri,
Ankara.
Arıkan Y. (2003). Hitit Çivi Yazılı Kaynaklarında
LÚzilipurijatalla- Görevlisi, ArchAnat 6/2, 1-26.
Bawanypeck D. (2005). Die Rituale der Auguren, Theth 25,
Heidelberg.
Burgin J. M. (2019). Functional Differentiation in
Hittite Festival Texts. An Analysis of the Old Hittite
Manuscripts of the KI.LAM Great Assembly, StBoT
65, Wiesbaden.
Daddi F. P. (1982). Mestieri, professioni e dignità
neIl’Anatolia ittita, Incunabula Graeca 79, Roma.
Dardano P. (2006). Die hethitischen Tontafelkataloge aus
Hattuša (CTH 276-282), StBoT 47, Wiesbaden.
Eichner H. (1992). Anatolian Numerals, Indo-European
Numerals, 29-96.
Friedrich J. (1952-1954). Hethitisches Wörterbuch.
Kurzgefasste kritische Sammlung der Deutungen
hethitischer Wörter. 1.-4. Lieferung, Heidelberg.
Friedrich J. - Kammenhuber A. - Hoffmann I. (2007).
Hethitisches Wörterbuch. Zweite, völlig neubearbeitete
Auflage auf der Grundlage der edierten hethitischen
Texte. Band III/1: Ḫ/ḫa bis ḫaz. Lieff. 11-17,
(HW<sup>2</sup> III/11-17) Heidelberg.
Gavaz Ö. S. (2015). Hititçe Çivi Yazılı Metinlerde
Geçen KUŠkurša Üzerine Bir Değerlendirme (An
Evaluation of KUŠkurša Which was Mentioned in
Hittite Cuneiform Text), Fs Günbattı, 99-111.
Girbal Ch. (1986). Beiträge zur Grammatik des Hattischen,
Frankfurt am Main- Bern - New York.
Groddek D. (2002). Hethitische Texte in Transkription.
KBo 30, DBH-P 2, Dresden.
Groddek D. (2004). Hethitische Texte in Transkription.
KUB 20, DBH-P 13, Dresden.
Groddek D. (2008). Hethitische Texte in Transkription.
KBo 22, DBH 24, Wiesbaden.
Güterbock H. G. - Hoffner H. A. (1997). The Hittite
dictionary of the Oriental Institute of the University
of Chicago. Vol. P, fasc. 3: (UZU)pattar A
to putkiya-, (CHD 4/3) Chicago.
Jakob-Rost L. (1977). Zu hethitisch LÚhapija-, AoF 5,
263-267.
Kammenhuber, A. (1969). Das Hattische, HbOr Abt.
I, Bd. 2. Erster und zweiter Abschnitt, Lfg. 2:
Altkleinasiatische Sprachen, Leiden/Köln, 428-
546.
Kırçıl Z. N. (2023). Hititçe Çiviyazılı Kaynaklara
Göre Tetešhapi ve Kültü, Doktora Tezi, Ankara
Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
Kırçıl Z. N. (2024). Ein indirekter Join KBo 30.161(+)
KBo 25.46 und CTH Nummer Veränderung -
NABU (1), 26-28.
Klinger J. (1996). Untersuchungen zur Rekonstruktion
des hattischen Kultschicht, StBoT 37, Wiesbaden.
Melchert, H. C. (1983). Pudenda hethitica, Journal of
Cuneiform Studies 35, 137-145.
Melchert, H. C. (1989). PIE ‘Dog’ in Hittite?, Münchener
Studien zur Sprachwissenschaft 50, 97-101.
Miller J. L. (2013). Royal Hittite Instructions and
Related Administrative Texts, (SBL 31) Atlanta.
Mouton A. (2019). Ritualized Violence in Hittite
Anatolia, IXth International Congress of
Hittitology, Çorum, 641-668.
Mouton A. (2021). Dog-men, bear-men, and the others:
men acting as animals in Hittite festival texts,
Fierce lions, angry mice and fat-tailed sheep
Animal encounters in the Ancient Near East,
McDonald Institute Conservations, Cambridge,
UK, 79-94.
Nakamura M. (2007). Ein Beitrag zur Rekonstruktion
der hethitischen Textgruppe CTH 738, Fs DinçolDinçol, 533-541.
Neu E. (1980). Althethitische Ritualtexte im Umschrift,
StBoT 25, Wiesbaden.
Neu E. (1983). Glossar zu den althethitischen
Ritualtexten, StBoT 26, Wiesbaden.
Oettinger N. (1984). Sekundärwirkungen des Umlauts
beim hethitischen Nomen, ZVS 97, 44-57.
Popko M. (1994). Zippalanda. Ein Kultzentrum im
hethitischen Kleinasien, THeth 21, Heidelberg.
Puhvel J. (1991). Hittite Etymological Dictionary Vol. 3:
Words beginning with H, Berlin - New York.
Schuster H. S. (1974). Die hattisch-hethitischen
Bilinguen I. Einleitung, Texte und Kommentar. Teil
1, DMOA 17, Leiden.
Schuster H. S. (2002). Die hattisch-hethitischen
Bilinguen. II. Textbearbeitungen Teil 2 und 3,
DMOA 17/2, Leiden - Boston - Köln.
Stivala G. (2006). I canti corali hattici, Facoltà di Lettere
e Filosofia Dipartimento di Linguistica, Firenze.
Singer I. (1984). The Hittite KI.LAM Festival, Part Two,
StBoT 28, Wiesbaden.
Soysal O. (2004). Hattischer Wortschatz in hethitischer
Textüberlieferung, HbOr I/74, Leiden - Boston.
Taggar-Cohen A. (2006). Hittite Priesthood, Theth 26,
Heidelberg.
Tischler J. (1993). Hethitisches Etymologisches Glossar,
Teil III. Lieferung 9, T, D/2, Innsbruck.
Tischler J., (2016). Hethitische Texte in Transkription.
KUB 56 und KUB 57, DBH 49, Wiesbaden.
Ünal A. (1988). Hittite Architecture and a Rope-Climbing
Ritual, Belleten 52, 1469-1503.
A REVALUATION OF LÚhapiya-- OFFICIALS ACCORDING TO THE HITTITE TEXTS
The cuneiform sources left behind by the Hittites, who hosted a great civilization in Anatolia in the 2nd millennium BC, show that religion was an important point in every aspect of the Hittite world. Although various subjects were written down in the Hittite literature, a large part of these subjects are festivals, rituals, and religious texts; thus, thanks to these texts, we learn which officials took part in the festivals and rituals celebrated, the names of these officials, their place in the Hittite cult, the duties they performed and detailed descriptions of some of them. In this study, we will present some missing information about the LÚhapiya- officials, which has been previously studied by various scholars.
Akdoğan R. (2010). Hethitische Texte in Transkription.
Ankara Arkeoloji Müzesinde Bulunan Boğazköy
Tabletleri II (ABoT 2), DBH 32, Wiesbaden.
Alparslan M. D. (1999). Hitit Bayram Ritüellerinde Geçen
Bazı Eylem, Çağrı ve Sahne Oyunlarının Tasviri ve
Yorumu, Yüksek Lisans Tezi, istanbul.
Archi A., (1973). L’organizzazione amministrativa ittita e il
regime delle offerte cultuali, OA 12, 209-226.
Ardzinba V. (2010). Eskiçağ Anadolu Ayinleri ve Mitleri,
Ankara.
Arıkan Y. (2003). Hitit Çivi Yazılı Kaynaklarında
LÚzilipurijatalla- Görevlisi, ArchAnat 6/2, 1-26.
Bawanypeck D. (2005). Die Rituale der Auguren, Theth 25,
Heidelberg.
Burgin J. M. (2019). Functional Differentiation in
Hittite Festival Texts. An Analysis of the Old Hittite
Manuscripts of the KI.LAM Great Assembly, StBoT
65, Wiesbaden.
Daddi F. P. (1982). Mestieri, professioni e dignità
neIl’Anatolia ittita, Incunabula Graeca 79, Roma.
Dardano P. (2006). Die hethitischen Tontafelkataloge aus
Hattuša (CTH 276-282), StBoT 47, Wiesbaden.
Eichner H. (1992). Anatolian Numerals, Indo-European
Numerals, 29-96.
Friedrich J. (1952-1954). Hethitisches Wörterbuch.
Kurzgefasste kritische Sammlung der Deutungen
hethitischer Wörter. 1.-4. Lieferung, Heidelberg.
Friedrich J. - Kammenhuber A. - Hoffmann I. (2007).
Hethitisches Wörterbuch. Zweite, völlig neubearbeitete
Auflage auf der Grundlage der edierten hethitischen
Texte. Band III/1: Ḫ/ḫa bis ḫaz. Lieff. 11-17,
(HW<sup>2</sup> III/11-17) Heidelberg.
Gavaz Ö. S. (2015). Hititçe Çivi Yazılı Metinlerde
Geçen KUŠkurša Üzerine Bir Değerlendirme (An
Evaluation of KUŠkurša Which was Mentioned in
Hittite Cuneiform Text), Fs Günbattı, 99-111.
Girbal Ch. (1986). Beiträge zur Grammatik des Hattischen,
Frankfurt am Main- Bern - New York.
Groddek D. (2002). Hethitische Texte in Transkription.
KBo 30, DBH-P 2, Dresden.
Groddek D. (2004). Hethitische Texte in Transkription.
KUB 20, DBH-P 13, Dresden.
Groddek D. (2008). Hethitische Texte in Transkription.
KBo 22, DBH 24, Wiesbaden.
Güterbock H. G. - Hoffner H. A. (1997). The Hittite
dictionary of the Oriental Institute of the University
of Chicago. Vol. P, fasc. 3: (UZU)pattar A
to putkiya-, (CHD 4/3) Chicago.
Jakob-Rost L. (1977). Zu hethitisch LÚhapija-, AoF 5,
263-267.
Kammenhuber, A. (1969). Das Hattische, HbOr Abt.
I, Bd. 2. Erster und zweiter Abschnitt, Lfg. 2:
Altkleinasiatische Sprachen, Leiden/Köln, 428-
546.
Kırçıl Z. N. (2023). Hititçe Çiviyazılı Kaynaklara
Göre Tetešhapi ve Kültü, Doktora Tezi, Ankara
Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
Kırçıl Z. N. (2024). Ein indirekter Join KBo 30.161(+)
KBo 25.46 und CTH Nummer Veränderung -
NABU (1), 26-28.
Klinger J. (1996). Untersuchungen zur Rekonstruktion
des hattischen Kultschicht, StBoT 37, Wiesbaden.
Melchert, H. C. (1983). Pudenda hethitica, Journal of
Cuneiform Studies 35, 137-145.
Melchert, H. C. (1989). PIE ‘Dog’ in Hittite?, Münchener
Studien zur Sprachwissenschaft 50, 97-101.
Miller J. L. (2013). Royal Hittite Instructions and
Related Administrative Texts, (SBL 31) Atlanta.
Mouton A. (2019). Ritualized Violence in Hittite
Anatolia, IXth International Congress of
Hittitology, Çorum, 641-668.
Mouton A. (2021). Dog-men, bear-men, and the others:
men acting as animals in Hittite festival texts,
Fierce lions, angry mice and fat-tailed sheep
Animal encounters in the Ancient Near East,
McDonald Institute Conservations, Cambridge,
UK, 79-94.
Nakamura M. (2007). Ein Beitrag zur Rekonstruktion
der hethitischen Textgruppe CTH 738, Fs DinçolDinçol, 533-541.
Neu E. (1980). Althethitische Ritualtexte im Umschrift,
StBoT 25, Wiesbaden.
Neu E. (1983). Glossar zu den althethitischen
Ritualtexten, StBoT 26, Wiesbaden.
Oettinger N. (1984). Sekundärwirkungen des Umlauts
beim hethitischen Nomen, ZVS 97, 44-57.
Popko M. (1994). Zippalanda. Ein Kultzentrum im
hethitischen Kleinasien, THeth 21, Heidelberg.
Puhvel J. (1991). Hittite Etymological Dictionary Vol. 3:
Words beginning with H, Berlin - New York.
Schuster H. S. (1974). Die hattisch-hethitischen
Bilinguen I. Einleitung, Texte und Kommentar. Teil
1, DMOA 17, Leiden.
Schuster H. S. (2002). Die hattisch-hethitischen
Bilinguen. II. Textbearbeitungen Teil 2 und 3,
DMOA 17/2, Leiden - Boston - Köln.
Stivala G. (2006). I canti corali hattici, Facoltà di Lettere
e Filosofia Dipartimento di Linguistica, Firenze.
Singer I. (1984). The Hittite KI.LAM Festival, Part Two,
StBoT 28, Wiesbaden.
Soysal O. (2004). Hattischer Wortschatz in hethitischer
Textüberlieferung, HbOr I/74, Leiden - Boston.
Taggar-Cohen A. (2006). Hittite Priesthood, Theth 26,
Heidelberg.
Tischler J. (1993). Hethitisches Etymologisches Glossar,
Teil III. Lieferung 9, T, D/2, Innsbruck.
Tischler J., (2016). Hethitische Texte in Transkription.
KUB 56 und KUB 57, DBH 49, Wiesbaden.
Ünal A. (1988). Hittite Architecture and a Rope-Climbing
Ritual, Belleten 52, 1469-1503.
Kırçıl, Z. N. (2024). HİTİT METİNLERİNE GÖRE LÚhapiya- GÖREVLİLERİNİN YENİDEN DEĞERLENDİRİLMESİ. TÜBA-AR Türkiye Bilimler Akademisi Arkeoloji Dergisi(34), 25-36. https://doi.org/10.22520/tubaar.1333610
AMA
Kırçıl ZN. HİTİT METİNLERİNE GÖRE LÚhapiya- GÖREVLİLERİNİN YENİDEN DEĞERLENDİRİLMESİ. TÜBA-AR. June 2024;(34):25-36. doi:10.22520/tubaar.1333610
Chicago
Kırçıl, Zekiye Nihan. “HİTİT METİNLERİNE GÖRE LÚhapiya- GÖREVLİLERİNİN YENİDEN DEĞERLENDİRİLMESİ”. TÜBA-AR Türkiye Bilimler Akademisi Arkeoloji Dergisi, no. 34 (June 2024): 25-36. https://doi.org/10.22520/tubaar.1333610.
EndNote
Kırçıl ZN (June 1, 2024) HİTİT METİNLERİNE GÖRE LÚhapiya- GÖREVLİLERİNİN YENİDEN DEĞERLENDİRİLMESİ. TÜBA-AR Türkiye Bilimler Akademisi Arkeoloji Dergisi 34 25–36.
IEEE
Z. N. Kırçıl, “HİTİT METİNLERİNE GÖRE LÚhapiya- GÖREVLİLERİNİN YENİDEN DEĞERLENDİRİLMESİ”, TÜBA-AR, no. 34, pp. 25–36, June 2024, doi: 10.22520/tubaar.1333610.
ISNAD
Kırçıl, Zekiye Nihan. “HİTİT METİNLERİNE GÖRE LÚhapiya- GÖREVLİLERİNİN YENİDEN DEĞERLENDİRİLMESİ”. TÜBA-AR Türkiye Bilimler Akademisi Arkeoloji Dergisi 34 (June 2024), 25-36. https://doi.org/10.22520/tubaar.1333610.