BibTex RIS Cite

Approaches of Literacy Instruction for Mainstreaming Students with Mental Retardation

Year 2019, Volume: 4 Issue: 2, 130 - 137, 31.12.2019

Abstract

The purpose of the study was to bring together the approaches that can be used in teaching literacy for mainstreaming students who need special education. It is considered that it is important to bring the approaches together in order to make it easier for people to reach and to provide guidance to teachers. Survey model was used in this research. Literacy approaches that can be used in the field of special education have been compiled based on the literature. The phonics method which is suggested to be used in Turkish curriculum for literacy instruction was explained. Additionally, the three most common approaches, namely combinational, analysis and mixed methods, were explained. The research, in which many methods were described, has become a resource that educators can use or inspire when preparing individualized programs.

References

  • (Akyol, H. (2012). Türkçe ilk okuma yazma öğretimi. Ankara: Pegem Akademi
  • Başal, M. & Batu, E. S. (2002). Zihin özürlü öğrencilere okuma yazma öğretme konusunda alt özel sınıf öğretmenlerinin görüş ve önerileri. Ankara Üniversitesi eğitim Fakültesi Özel Eğitim Dergisi. 3(2), 85-98
  • Batu, S. & Kırcaali İftar, G. (2010). Kaynaştırma. Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Çelenk, S. (2013). İlk okuma yazma öğretiminde ses algısının önemi ve öğretim yöntemleri. Çelenk, S. (Ed). İlkokuma yazma programı ve öğretimi. Ankara: Eğiten Kitap.
  • Diken, İ, H. & Batu, S. (2013). Kaynaştırmaya Giriş. Diken, İ. H. (Edt). İlköğretimde kaynaştırma. Ankara: Pegem Akademi
  • Eripek, S. (2009). Özel eğitim ve kaynaştırma uygulamaları. Eripek, S. (Edt). İlköğretimde kaynaştırma. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Friend, M. P. & Bursuck, W. D. (2006). Including students with special needs: A practical guide for classroom teachers. Boston: Pearson/Allynand Bacon.
  • Göçer, A. (2014). Türkçe eğitiminde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Pegem Akademi.
  • Gökdere, M. (2012). Sınıf öğretmenleri ile sınıf öğretmeni adaylarının kaynaştırma eğitimine yönelik tutum, endişe ve etkileşim düzeylerinin karşılaştırmalı incelemesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 12(4), 2789-2806.
  • Graham, S., & Harris, K. R. (1994). Implications of constructivism for teaching writing to students with special needs. Journal of Special Education, 28(3), 275-289.
  • Güzel Özmen, R. (2011). Kaynaştırma ortamında öğretimsel düzenlemeler. Ataman, A. (Edt). Özel gereksinimli çocuklar ve özel eğitime giriş. Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.
  • Katims, D.S. (2000a). Literacy ınstruction for people with mental retardation: historical highlights and contemporary analysis. Education and Training in Mental Retardation and Developmental Disabilities, 35(1), 3-15
  • Kırcaali-İftar, G. (1992). Özel eğitimde kaynaştırma. Eğitim ve Bilim, 16(86), 45-50.
  • MEB (2005). 1-8. Sınıf türkçe öğretim programı. Ankara
  • MEB (2009). Resmi Gazete. Ankara.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2010). Okullarımızda neden niçin nasıl kaynaştırma. Ankara: İ. Aygül Matbaası.
  • Moore, L. O. (2009). Inclusion strategies for young children. california: Corwin a Sage Company.
  • Odom, S. L. (2000). Preschool inclusion: What we know and where we go from here. Topics in early childhood special education, 20(1), s, 20-27.
  • Öz, F. (1998). Uygulamalı ilkokuma yazma öğretimi. Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Öz, F. & Çelik, K. (2007). Uygulamalı ilkokuma yazma öğretimi. Anakara: Anı Yayıncılık.
  • Salend, S. J. (2008). Creating inclusive classrooms: effective and reflective practices. upper saddle river. New Jersey: Pearson Prentice Hall.
  • Sucuoğlu, B. & Kargın, T. (2012). İlköğretim’de kaynaştırma uygulamaları. (s. 25). Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Şahin, A. (2009). Okuma-yazma becerisini cümle çözümleme ve ses temelli cümle yöntemleriyle öğrenmiş dördüncü sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama erişilerinin karşılaştırılması. Çağdaş Eğitim Dergisi. 34(365), 16-23.
  • Şahin, A. (2011). Kırsal kesimde görev yapan öğretmenlerin ilk okuma ve yazma öğretiminde karşılaştıkları problemler. e-Journal of New World Sciences Academy EducationSciences,5(4), 1738-1750
  • Şengül, H. & Akçin, N. (2010). Zihinsel yetersizliği olan öğrencilere okuma yazma öğretme konusunda özel eğitim öğretmenlerinin görüşleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 43(2), 1-26

Zihinsel Engelli Kaynaştırma Öğrencileri için Kullanılabilecek Okuma Yazma Öğretimi Yaklaşımları

Year 2019, Volume: 4 Issue: 2, 130 - 137, 31.12.2019

Abstract

Özet Araştırmanın amacı özel eğitime ihtiyaç duyan zihinsel engelli kaynaştırma öğrencilerine yönelik okuma yazma öğretiminde kullanılabilecek yaklalaşımların bir araya getirilmesidir. Yaklaşımların bir araya getirilmesi ile ilgili kişlerce ulaşılmasının kolaylaştırılması ve öğretmenlere rehber olunması açısından çalışma önemli görülmektedir. Araştırma tarama modelinde yapılmıştır. Alanyazında özel eğitim alanında kullanılabilecek okuma yazma yaklaşımları derlenerek bir araya getirilmiştir. Türkçe öğretim programında kullanılması önerilen ses esaslı ilkokuma yazma öğretimi açıklanmıştır. Ayrıca araştırma kapsamında en yaygın üç yaklaşım olan bireşimsel, çözümleme ve karma yöntemler açıklanmıştır. Birçok yöntemin bir arada anlatıldığı araştırma, eğitimcilerin bireyselleştirilmiş programlar hazırlarken faydalanabilecekleri veya esinlenebilecekleri bir kaynak haline getirilmiştir

References

  • (Akyol, H. (2012). Türkçe ilk okuma yazma öğretimi. Ankara: Pegem Akademi
  • Başal, M. & Batu, E. S. (2002). Zihin özürlü öğrencilere okuma yazma öğretme konusunda alt özel sınıf öğretmenlerinin görüş ve önerileri. Ankara Üniversitesi eğitim Fakültesi Özel Eğitim Dergisi. 3(2), 85-98
  • Batu, S. & Kırcaali İftar, G. (2010). Kaynaştırma. Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Çelenk, S. (2013). İlk okuma yazma öğretiminde ses algısının önemi ve öğretim yöntemleri. Çelenk, S. (Ed). İlkokuma yazma programı ve öğretimi. Ankara: Eğiten Kitap.
  • Diken, İ, H. & Batu, S. (2013). Kaynaştırmaya Giriş. Diken, İ. H. (Edt). İlköğretimde kaynaştırma. Ankara: Pegem Akademi
  • Eripek, S. (2009). Özel eğitim ve kaynaştırma uygulamaları. Eripek, S. (Edt). İlköğretimde kaynaştırma. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Friend, M. P. & Bursuck, W. D. (2006). Including students with special needs: A practical guide for classroom teachers. Boston: Pearson/Allynand Bacon.
  • Göçer, A. (2014). Türkçe eğitiminde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Pegem Akademi.
  • Gökdere, M. (2012). Sınıf öğretmenleri ile sınıf öğretmeni adaylarının kaynaştırma eğitimine yönelik tutum, endişe ve etkileşim düzeylerinin karşılaştırmalı incelemesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 12(4), 2789-2806.
  • Graham, S., & Harris, K. R. (1994). Implications of constructivism for teaching writing to students with special needs. Journal of Special Education, 28(3), 275-289.
  • Güzel Özmen, R. (2011). Kaynaştırma ortamında öğretimsel düzenlemeler. Ataman, A. (Edt). Özel gereksinimli çocuklar ve özel eğitime giriş. Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.
  • Katims, D.S. (2000a). Literacy ınstruction for people with mental retardation: historical highlights and contemporary analysis. Education and Training in Mental Retardation and Developmental Disabilities, 35(1), 3-15
  • Kırcaali-İftar, G. (1992). Özel eğitimde kaynaştırma. Eğitim ve Bilim, 16(86), 45-50.
  • MEB (2005). 1-8. Sınıf türkçe öğretim programı. Ankara
  • MEB (2009). Resmi Gazete. Ankara.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2010). Okullarımızda neden niçin nasıl kaynaştırma. Ankara: İ. Aygül Matbaası.
  • Moore, L. O. (2009). Inclusion strategies for young children. california: Corwin a Sage Company.
  • Odom, S. L. (2000). Preschool inclusion: What we know and where we go from here. Topics in early childhood special education, 20(1), s, 20-27.
  • Öz, F. (1998). Uygulamalı ilkokuma yazma öğretimi. Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Öz, F. & Çelik, K. (2007). Uygulamalı ilkokuma yazma öğretimi. Anakara: Anı Yayıncılık.
  • Salend, S. J. (2008). Creating inclusive classrooms: effective and reflective practices. upper saddle river. New Jersey: Pearson Prentice Hall.
  • Sucuoğlu, B. & Kargın, T. (2012). İlköğretim’de kaynaştırma uygulamaları. (s. 25). Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Şahin, A. (2009). Okuma-yazma becerisini cümle çözümleme ve ses temelli cümle yöntemleriyle öğrenmiş dördüncü sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama erişilerinin karşılaştırılması. Çağdaş Eğitim Dergisi. 34(365), 16-23.
  • Şahin, A. (2011). Kırsal kesimde görev yapan öğretmenlerin ilk okuma ve yazma öğretiminde karşılaştıkları problemler. e-Journal of New World Sciences Academy EducationSciences,5(4), 1738-1750
  • Şengül, H. & Akçin, N. (2010). Zihinsel yetersizliği olan öğrencilere okuma yazma öğretme konusunda özel eğitim öğretmenlerinin görüşleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 43(2), 1-26
There are 25 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Murat Akdağ This is me

Publication Date December 31, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 4 Issue: 2

Cite

APA Akdağ, M. (2019). Zihinsel Engelli Kaynaştırma Öğrencileri için Kullanılabilecek Okuma Yazma Öğretimi Yaklaşımları. Türkiye Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 4(2), 130-137.