Anadili Türkçe olan öğrenciler Arapça öğrenirken Arapça-Türkçe arasındaki farklılıklardan kaynaklanan birtakım zorluklar yaşamaktadırlar. İsim cümlesi, sıfat ve izafet terkipleri, öğrencilerin ayırt etmede zorlandıkları, nahivle ilgili zorluklar kapsamına girmektedir. Yabancı dilin mantığına uygun hazırlanmış görsel nitelikli materyal kullanımının söz konusu zorlukları azalttığı belirtilmektedir. Beş Kalıp tablosu صِرَاط ve مُسْتَقِيم isimleri ile oluşturulmuş, Türkçe anlam ve yapı isimleri ile birlikte isim cümlesi, belirli sıfat tamlaması, belirsiz sıfat tamlaması, belirtili isim tamlaması ve belirtisiz isim tamlamasını içeren, görsel niteliği ön plana çıkan ve uygulamaya yönelik bir ders materyalidir. Beş Kalıp adını verdiğim model, öğrencilerin Beş Kalıp tablosunu ezberlemeleri, Kur’an-ı Kerim’deki bazı sûrelerde bu terkipleri bularak çeşidini tespit etmelerini, böylece dile aşinalık kazanmalarını hedeflemektedir. Modelimizde 1.kalıp olan isim cümlesi mübteda-haberden oluşan bir isnad terkibidir. Muzaf-muzaf ileyhten oluşan 2 ve 3. kalıp durumundaki izafet terkipleri ile mevsuf-sıfattan oluşan ve 4. ve 5. kalıp olan sıfat terkipleri ise isnad harici terkipler kategorisinde yer almaktadır. Nahiv literatürüne göre terkip unsurlarının sıralaması mübteda-haber, muzaf-muzaf ileyh ve mevsuf-sıfat şeklindedir. Mübteda marife, haber nekredir. Nahiv kaynaklarında isim cümlesi, izafet terkibi ve sıfat terkibi konuları birbirinden bağımsız ele alınmış ve terkipler arasında karşılaştırma yapılmamıştır. Modelimizde ise terkipler birlikte ve karşılaştırma yapılabilecek bir düzenleme içerisinde verilmektedir. Modelin etkisini tespit etmek için bir test uygulaması yapılmıştır. Teste katılanlar Beş Kalıp Modelini öğrenmiş olan deney grubu ile öğrenmemiş olan kontrol grubundan oluşmaktadır. 369 ilahiyat fakültesi hazırlık sınıfı öğrencisine 20 adet çoktan seçmeli soruluk bilgi testi uygulanarak, veriler toplanmıştır. Bunların 202’si Beş Kalıp Modeli’ni öğrenmeyen, 167’si ise öğrenenlerden seçilmiştir. Öğrencilerin teste vermiş oldukları cevaplar 100 puan üzerinden hesaplanmış; öğrencilerin cinsiyet, metot alma durumu ve öğrenim gördüğü üniversite bulguları üzerinden analizler yapılmıştır. Metot alan öğrencilerin ortalaması 65, almayan öğrencilerin ortalaması 50’dir. Bu ise Beş Kalıp Modeli’nin Arapça öğretiminde etkili olduğunu göstermektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Linguistics |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | May 31, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 5 Issue: 1 |