Book Review
BibTex RIS Cite

Çiğdem Kaplangı’nın Çocuk Kitaplarının Çocuğa Görelik İlkesi Açısından İncelenmesi

Year 2020, Volume: 5 Issue: 2, 347 - 359, 31.12.2020

Abstract

Çocuklara okuma sevgisi ve alışkanlığı kazandıran edebiyat ürünleri elbette okul kitaplarıyla sınırlı değildir. Okul dışında da çocukların ilgi ve yaşına uygun, duygu ve düşüncelerini olumlu etkileyen edebiyat ürünleri ile tanıştırılmaları, okuma sevgisi ve alışkanlığı kazanmaları açısından son derece önemlidir. Çocuk edebiyatı eserleri içerik ve tasarım özellikleri açısından çocuğa göre olmalıdır. Bu bağlamda çocuk edebiyatı ürünü ortaya koymak, içerik ve tasarım özellikleri açısından bakıldığında çocuk gerçekliğini anlamayı gerektirir. Bu çalışmanın amacı, Çiğdem Kaplangı’nın çocuk kitaplarını çocuğa görelik ilkesi açısından incelemektir. Bu amaç doğrultusunda Çiğdem Kaplangı’nın 6 adet çocuk kitabı çocuğa görelik ilkesine uygunluk bakımından incelenmiştir. Çalışmada çocuğun gelişim özellikleri ve “çocuğa görelik” ilkesi dikkate alınarak, ‘Çiğdem Kaplangı’nın kitaplarının çocuğa görelikler açısından taşıması gereken içerik özellikleri: Konu, tema (izlek), karakter(ler), dil ve anlatım, ileti ve çevre’ ve ‘Çiğdem Kaplangı’nın kitaplarının çocuğa görelikler açısından taşıması gereken tasarım özellikleri: Kâğıt, sayfa düzeni ve resimlemeler’ başlıkları altında incelenmiştir. Bu başlıklar belirlenirken alanyazın taranarak çocuğa görelik ilkesinin nasıl ele alınması gerektiği üzerinde durulmuştur. Bu değerlendirmede Çakır (2013)’ın ‘‘Türkçe Ders Kitaplarındaki Öykülerin Çocuğa Görelik İlkesi Açısından İncelenmesi’’ adlı çalışmasından yararlanılmıştır.

References

  • Burç, B. (2013). Rıfat Ilgaz’ın ‘‘Bacaksız’ın başından geçenler’’ adlı hikâye serisindeki eserlerin çocuğa görelik ilkesi açısından incelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Fırat Üniversitesi, Elazığ.
  • Çakır, P. (2013). Türkçe ders kitaplarındaki öykülerin çocuğa görelik ilkesi açısından incelenmesi. Turkish Studies, 8(1), 1171-1180.
  • Çetin, N. (2003). Roman Çözümleme Yöntemi. Ankara: Öncü Basımevi.
  • Güleryüz, H. (2003). Yaratıcı Çocuk Edebiyatı. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Karagöz, B. (2017). Türkçe öğretmeni adaylarının çocuk ve gençlik edebiyatı yapıtlarının temel özelliklerini bilme yeterlikleri. Turkish Studies, 12(14), 211-230.
  • Karagöz, B. (2018a). Ortaokul 5. sınıf öğrencilerinin resimli çocuk kitaplarına ilişkin tepkileri üzerine bir inceleme. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 6(4), 1198-1218.
  • Karagöz, B. (2018b). Resimli Çocuk Kitaplarında Gözden Kaçan Bir Alan: İleti sorunsalı (Anne Tavuk Anlatıyor Serisi Örneği). Elektronik Bilimler Dergisi, 68, 1765-1786.
  • Karagöz, B. (2018c). Tahir Alangu’nun Derleyip Yazdığı Masalların Konunun Yapılandırılmasını Zayıflatan Ögeler Açısından İncelenmesi. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 13/1, 63-77.
  • Karagöz, B. (2019). Trt Çocuk Dergisi’ndeki kitap tanıtımları üzerine betimsel bir inceleme. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 8(1), 512-537.
  • Küçük, E. E. (2005). İlköğretim 6, 7 ve 8. Sınıflarda Okutulan Türkçe Kitaplarındaki Düz Yazı Metinlerinin Çocuğa Görelik İlkesine ve Metinlerin İçerdiği Eğitsel İletilere Göre İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, FIRAT ÜNİVERSİTESİ Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elâzığ
  • MEB (2019). Türkçe Dersi (1-8.Sınıflar) Öğretim Programı, Ankara.
  • Sever, S. (2007). İlköğretimde Çocuk Edebiyatı. Eskişehir:Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Sever, S. (2012). Çocuk ve edebiyat. (6. Baskı). İzmir: Tudem.
  • Şimşek, T. (2011). Kuramdan uygulamaya çocuk edebiyatı el kitabı. (1. Baskı). Ankara: Grafiker Yayınları.
  • Şirin, M. R. (1998). 99 Soruda Çocuk Edebiyatı. İstanbul: Çocuk Vakfı Yayınları.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2003). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları .
  • Yıldırım, K. (2010). “Nitel araştırmalarda niteliği artırma”. İlköğretim Online, 9 (1), 79- 92.
  • Yıldırım, A.,& Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (8.Basım). Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Yurttaş, H. (1997). “Çocuk ve Kitap” Ana Dili Eğitimi ve Çocuk Kitapları Sempozyumu. Ankara: Ankara Üniversitesi TÖMER Dil Öğretim Merkezi Yayını, 56-64.
  • Kaplangı, Ç. (2017). Dostluk Gemisi. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Kaplangı, Ç. (2017). Aramızda Beyaz Bir Çizgi.İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Kaplangı, Ç. (2018). Kahraman Berber Mutsuzluğa Karşı. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Kaplangı, Ç. (2018). Yıldız Kuşu. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Kaplangı, Ç.(2018). Şatoda Kahvaltı. İstanbul : Yapı Kredi Yayınları.
  • Kaplangı, Ç.(2019).Aydaki Dede. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
Year 2020, Volume: 5 Issue: 2, 347 - 359, 31.12.2020

Abstract

References

  • Burç, B. (2013). Rıfat Ilgaz’ın ‘‘Bacaksız’ın başından geçenler’’ adlı hikâye serisindeki eserlerin çocuğa görelik ilkesi açısından incelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Fırat Üniversitesi, Elazığ.
  • Çakır, P. (2013). Türkçe ders kitaplarındaki öykülerin çocuğa görelik ilkesi açısından incelenmesi. Turkish Studies, 8(1), 1171-1180.
  • Çetin, N. (2003). Roman Çözümleme Yöntemi. Ankara: Öncü Basımevi.
  • Güleryüz, H. (2003). Yaratıcı Çocuk Edebiyatı. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Karagöz, B. (2017). Türkçe öğretmeni adaylarının çocuk ve gençlik edebiyatı yapıtlarının temel özelliklerini bilme yeterlikleri. Turkish Studies, 12(14), 211-230.
  • Karagöz, B. (2018a). Ortaokul 5. sınıf öğrencilerinin resimli çocuk kitaplarına ilişkin tepkileri üzerine bir inceleme. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 6(4), 1198-1218.
  • Karagöz, B. (2018b). Resimli Çocuk Kitaplarında Gözden Kaçan Bir Alan: İleti sorunsalı (Anne Tavuk Anlatıyor Serisi Örneği). Elektronik Bilimler Dergisi, 68, 1765-1786.
  • Karagöz, B. (2018c). Tahir Alangu’nun Derleyip Yazdığı Masalların Konunun Yapılandırılmasını Zayıflatan Ögeler Açısından İncelenmesi. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 13/1, 63-77.
  • Karagöz, B. (2019). Trt Çocuk Dergisi’ndeki kitap tanıtımları üzerine betimsel bir inceleme. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 8(1), 512-537.
  • Küçük, E. E. (2005). İlköğretim 6, 7 ve 8. Sınıflarda Okutulan Türkçe Kitaplarındaki Düz Yazı Metinlerinin Çocuğa Görelik İlkesine ve Metinlerin İçerdiği Eğitsel İletilere Göre İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, FIRAT ÜNİVERSİTESİ Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elâzığ
  • MEB (2019). Türkçe Dersi (1-8.Sınıflar) Öğretim Programı, Ankara.
  • Sever, S. (2007). İlköğretimde Çocuk Edebiyatı. Eskişehir:Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Sever, S. (2012). Çocuk ve edebiyat. (6. Baskı). İzmir: Tudem.
  • Şimşek, T. (2011). Kuramdan uygulamaya çocuk edebiyatı el kitabı. (1. Baskı). Ankara: Grafiker Yayınları.
  • Şirin, M. R. (1998). 99 Soruda Çocuk Edebiyatı. İstanbul: Çocuk Vakfı Yayınları.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2003). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları .
  • Yıldırım, K. (2010). “Nitel araştırmalarda niteliği artırma”. İlköğretim Online, 9 (1), 79- 92.
  • Yıldırım, A.,& Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (8.Basım). Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Yurttaş, H. (1997). “Çocuk ve Kitap” Ana Dili Eğitimi ve Çocuk Kitapları Sempozyumu. Ankara: Ankara Üniversitesi TÖMER Dil Öğretim Merkezi Yayını, 56-64.
  • Kaplangı, Ç. (2017). Dostluk Gemisi. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Kaplangı, Ç. (2017). Aramızda Beyaz Bir Çizgi.İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Kaplangı, Ç. (2018). Kahraman Berber Mutsuzluğa Karşı. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Kaplangı, Ç. (2018). Yıldız Kuşu. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Kaplangı, Ç.(2018). Şatoda Kahvaltı. İstanbul : Yapı Kredi Yayınları.
  • Kaplangı, Ç.(2019).Aydaki Dede. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
There are 25 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Creative Arts and Writing
Journal Section Research Article
Authors

Kamer Sezer

Publication Date December 31, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 5 Issue: 2

Cite

APA Sezer, K. (2020). Çiğdem Kaplangı’nın Çocuk Kitaplarının Çocuğa Görelik İlkesi Açısından İncelenmesi. Türkiye Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 5(2), 347-359.