According to studies, internet use starts at a very young age. One of the most frequently used social media applications used by children is Youtube. Instant accessibility and portability of technological devices made the Youtube a part of children's daily life. Kid Youtubers produce content and share videos on this platform with the support of their parents. Youtubers, whose videos are watched millions or even billions of times, affect children variously. Youtubers, whom can be defined as the peers of children, become an important part of children's identity building process. Since the identity is a key foundation for children’s social and emotional development, it is important to examine the impact of Youtubers on children's identity building processes. The aim of this research is to investigate the effects of Youtubers on the identity building processes of children. Qualitative research method and case study design is used in this research. Study is conducted with 20 mothers whose children’s ages are between 3 to 6. Data which is collected through a semi-structured interview form prepared by the researcher is analyzed by content analysis technique. Furthermore, Youtube channels are examined by Multimodal Critical Discourse Analysis method. As a result of the research, it is observed that Youtube channels encourage children to consume more, decrease their productivity and blunt children's game-building skills. Youtubers are also effective in shaping the expectations of children from the future and sexual identity formations. Furthermore, it is concluded that the girls are trying to be put into a uniform, imposed beauty standards.
Çocukların internet kullanma durumlarıyla ilgili araştırmalar incelendiğinde internet kullanım oranının çok küçük yaşlarda başladığı göze çarpmaktadır. Çocukların en sık kullandığı sosyal medya uygulamalarından biri de Youtube’dur. Teknolojik cihazların anında erişilebilirliği ve taşınabilirliği Youtube platformunu çocukların günlük yaşamının bir parçası haline getirmiştir. Youtube yayıncısı olarak isimlendirilen çocuklar bu platformda ebeveynlerinin de destekleriyle içerik üretmekte ve video paylaşmaktadırlar. Milyonlarca hatta milyarlarca kez videoları izlenen Youtube yayıncıları, çocukları farklı yönlerden etkilemektedir. Artık çocukların dijital akranları diye tanımlayabileceğimiz Youtube yayıncıları, çocukların kimlik inşa sürecinin önemli bir parçası olmaya başlamıştır. Kimlik oluşumu çocukların sosyal ve duygusal gelişimi için bir temel oluşturmaktadır. Bu yüzden Youtube yayıncılarının çocukların kimlik inşa süreçlerine olan etkilerinin incelenmesi büyük önem taşımaktadır. Araştırmanın amacı, Youtube yayıncılarının çocukların kimlik inşa süreçlerine olan etkilerini araştırmaktır. Araştırmada, nitel araştırma yöntemlerinden, durum çalışması deseni seçilmiştir. Araştırma 3-6 yaş çocuğu olan annelerle gerçekleştirilmiştir. Araştırma kapsamında 20 anne ile görüşülmüştür. Araştırma verileri, araştırmacılar tarafından hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığı ile toplanmıştır. Katılımcılardan toplanan veriler içerik analizi tekniği ile analiz edilmiştir. Ayrıca, Youtube yayıncılarının videoları çok modlu eleştirel söylem analizi yöntemiyle incelenmiştir. Araştırma sonucunda Youtube yayıncılarının videolarının çocukları tüketime teşvik ettiği, üretkenliklerini azalttığı ve çocukların oyun kurma becerilerini körelttiği görülmüştür. Youtube yayıncılarının çocukların gelecek beklentisinin şekillenmesinde ve cinsel kimlik oluşumları üzerinde de etkili olduğu, kız çocuklarının tek tipleştirilmiş, dayatılmış bir güzellik kalıbı içerisine sokulmaya çalışıldığı belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 5 Issue: 2 |